۱۲۳۰۷۵۲
۵۲۸
۵۲۸
پ

ماسک‌های جدید، ویروس کرونا را دستگیر می‌کنند!

​محققان از ساخت ماسک های جدید ویروس کرونا خبر داده‌اند که با فیلتر ۹۹ درصدی ذرات معلق، برای مدتی طولانی، بدون نیاز به تعویض قابل استفاده است.

گجت نیوز: محققان از ساخت ماسک های جدید ویروس کرونا خبر داده‌اند که با فیلتر ۹۹ درصدی ذرات معلق، برای مدتی طولانی، بدون نیاز به تعویض قابل استفاده است.

همه‌گیری کووید-۱۹ هم‌چنان ادامه دارد و با گذشت زمان، دانشمندان به درک بهتری از این ویروس رسیده‌اند و راه‌های مختلفی برای محافظت بهتر، از جمله ماسک های جدید و بهبودیافته کرونا را مورد آزمایش قرار داده‌اند. اخیرا، محققان از ساخت یک نوع ماسک تنفسی جدید و مبتنی بر غشاء خبر داده‌اند که می‌تواند پروتئین اسپایک Sars-CoV-۲ را هنگام تماس با آنها ضبط و غیرفعال کند.

ماسک‌های جدید، ویروس کرونا را دستگیر می‌کنند!

پروتئین‌های اسپایک به ویروس اجازه می‌دهند تا پس از وارد شدن به سلول‌های میزبان، به بدن راه پیدا کنند. طبق آزمایش‌ها، تقریبا ۹۹% از ذرات معلق در هوا را می‌توان توسط ماسک جدید کرونا فیلتر کرد و به افرادی که از این نوع جدید استفاده می‌کنند، یک لایه حافظتی حیاتی برای جلوگیری از عفونت و ابتلا را خواهد داد.

دیباکار باتاچاریا، مهندسی شیمی دانشگاه کنتاکی در این باره می‌گوید:

مواد تشکیل دهنده ماسک های جدید کرونا می‌توانند ویروس را مانند ماسک N95 فیلتر کرده و علاوه بر آن، آنزیم‌های ضدویروسی را نیز کاملا غیرفعال کنند. این نوآوری لایه دیگری از محافظت در برابر SARS-CoV-2 را ارائه می‌دهد که می‌تواند به جلوگیری از گسترش ویروس کمک کند.

پس از توسعه غشاء از طریق همکاری با یک سازنده، محققان آن را با استفاده از پروتئین‌های ویروس که روی ذرات مصنوعی تثبیت شده بودند، آزمایش کردند. این ماسک توانست از ورود ذرات معلق در هوا از جمله ویروس کرونا جلوگیری کند و در عین حال پروتئین‌های اسپایک را در عرض ۳۰ ثانیه پس از تماس از بین ببرد.

ماسک‌های جدید، ویروس کرونا را دستگیر می‌کنند!

هم‌چنین می‌توان با تغییر ضخامت و تعداد منافذ این غشا، امکان ایجاد تغییرات و بهبودهای بیش‌تری را نیز در آینده اعمال کرد. این بدان معناست که نوع ذرات فیلتر شده توسط غشاء را می‌توان با دقت کنترل کرد.

به گفته دانشمندان این پروژه، ماسکی که از این غشاء استفاده می‌کند، می‌تواند به مدت دو ساعت در روز و به مدت چندین روز بدون تاثیر بر فرآیند تنفس دوام بیاورد. این قابلیت نشان می‌دهد که ماسک های جدید کرونا نیازی به تعویض مکرر ندارند، بنابراین تعداد کم‌تری از آنها به مرور زمان دور ریخته خواهند شد.

محققان در مقاله‌ منتشر شده خود می‌گویند:

توسعه فناورانه مواد فیلتراسیون هوشمند با مقاومت ناچیز در برابر جریان هوا می‌تواند ذرات آئروسل ویروس را فیلتر، جذب و غیرفعال کند و مزایای فراوانی را برای سلامت انسان و محیط کار ایجاد خواهد کرد.

ضریب حفاظتی ارائه شده توسط ماسک های جدید کرونا، حتی از استاندارد نمونه‌های N95 نیز بالاتر بوده که بیان‌گر فیلتر کردن حداقل 95% از ذرات است. ماسک‌های N95 دارای سه تا چهار لایه فیبر به علاوه یک لایه فیلتر با قابلیت شارژ الکتریکی هستند.

در حال حاضر، ماسک N95 متداول‌ترین نمونه مورد استفاده در حوزه مراقبت‌های بهداشتی است، اگرچه هنوز جا برای بهبود وجود دارد. محققان با استفاده از ماسک های جدید کرونا، توانسته‌اند 98.9 درصد از ذرات آئروسل 100 نانومتری (از جمله ذرات حامل کووید-19) را فیلتر کنند. هنوز مشخص نیست که ماسک جدید کووید-۱۹ چه زمانی عرضه و به تولید انبوه خواهد رسید.

در مقاله محققان آمده:

استفاده از ماسک‌های تنفسی باعث کاهش قابل توجه انتشار ویروس کرونا می‌شود، زیرا ثابت شده که انتشار ویروس عمدتا از طریق پخش شدن قطرات و استنشاق ذرات معلق در هوا انجام می‌گیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج