۱۲۳۱۳۸۱
۲۳۶۳
۲۳۶۳
پ

عادل آذر که بود و چرا درگذشت؟

آذر پس از دولت احمدی نژاد با دولت حسن روحانی هم ادامه کار داد. محمد باقر نوبخت مسئولیت او را تمدید کرد تا سرانجام از جایگاه مجری به وضعیت ناظر تغییر موقعیت داد. آذر با رای نمایندگان مجلس رئیس دیوان محاسبات شد. جایی که مسئولیت حساب کشی از بودجه دولت را دارد.

اکوایران نوشت: عادل آذر جمعه شب هفت مرداد در بیمارستان خاتم انبیا درگذشت. آذر ۵۶ ساله در دولت ابراهیم رئیسی سمت مشاور رئیس جمهور و رئیس مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی را بر عهده داشت.

او قصد داشت موسسه ای را که در قالب نام نیاوران شناخته می شود مجدد تغییر ساختار دهد اما عمر مدیریتش به یک سال نرسیده بود که پیمانه زندگی پر شد.

نام عادل آذر با مجلس هفتم شنیده شد، نماینده ای از دهلران که همیشه پاسخگوی تلفن همراهش بود و در میان نمایندگان پر هیجان آن زمان که ذیل آبادگران شناخته می شدند تعدیل شده تر سخن گفت. آشنایی او با مباحث مدیریتی و بودجه ریزی عملیاتی موجب شده بود چشم بسته از دولت وقت که ریاستش با محمود احمدی نژاد بود دفاع نکند.

در دوره احمدی نژاد رسمی میان خبرنگاران باب شده بود که از چهره ها و مسئولان می خواستند به دولت نمره بدهند. یک بار که ایمان ابراهیم بای سلامی خبرنگار فقید پارلمان در آن دوران سراغش رفت تا این رسم را به جا آورد او نمره را تفکیک کرد به سیاست خارجی احمدی نژاد نمره خوبی داد اما به اقتصادش نمره هشت داد.

همین نگاه و البته نزدیکی سیاسی به محسن رضایی بود که آذر را از دولت احمدی نژاد دور کرد و در سال ۱۳۸۸ به ستاد یکی از رقبای او یعنی رضایی نزدیک کرد. البته مشی منعطف و روحیه تعاملی او موجب شد در دوره بعد از ۸۸ ریاست مرکز آمار را بر عهده بگیرد. برخی می گفتند او سخت ترین کار دنیا را قبول کرد زیرا در مقام یک منتقد آماری دولت احمدی نژاد به نهادی رفت که مسئول تولید آمار در همان دولت بود.

آذر پس از دولت احمدی نژاد با دولت حسن روحانی هم ادامه کار داد. محمد باقر نوبخت مسئولیت او را تمدید کرد تا سرانجام از جایگاه مجری به وضعیت ناظر تغییر موقعیت داد. آذر با رای نمایندگان مجلس رئیس دیوان محاسبات شد. جایی که مسئولیت حساب کشی از بودجه دولت را دارد.

او گرچه تلاش داشت از حاشیه دور باشد اما در دوره دیوان محاسبات سه بار مجریان مواجهه رسانه ای داشت. یک بار با محمد باقر نوبخت رئیس سابق خود درباره گزارش تفریغ بودجه. با ولی الله سیف در خصوص سیاست ارزی. سیف ادعای ها او در یک برنامه تلویزیونی را محکم پاسخ داد و این پاسخ آذر آرام را برآشفت.

و آخرین مواجهه با میعاد صالحی جوان جویای نام در سازمان بازنشستگی بود. او پس از برکناری از سازمان بازنشستگی افشاگری های زیادی کرد که یکی از آنها علیه آذر بود. البته آذر ادعاهای او را رد کرد.

آذر در انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری گزینه نهایی ریاست ستاد علی لاریجانی بود و در صورت تایید صلاحیت رسما کار خود را آغاز می کرد اما وقتی لاریجانی رد صلاحیت شد او در ستاد دیگر نامزدها علنی فعالیت نکرد. با استقرار دولت سیزدهم به موسسه نیاوران رفت و جایگزین محمد نهاوندیان شد. موسسه ای که قرار بود اتاق فکر دولت باشد و نقشی مثل شورای مشاوران اقتصادی رئیس جمهور آمریکا را بازی کند.

این شورا در آمریکا سازمانی دولتی است که زیرمجموعه ستاد کارکنان ریاست جمهوری و وظیفه ارائه خدمات مشاوره اقتصادی، به رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و نهادهای وابسته به کاخ سفید را برعهده دارد. در ایران نیز موسسه نیاوران قرار بود این نقش را داشته باشد اما تفاوت های دو دولت موسسه را محدود به یک نهاد پژوهشی کرد.

عادل آذر شامگاه جمعه در حالی در اتاق ریکاوری بیمارستان خاتم انبیا بود درگذشت. او برای عمل دیسک کمر بستری شده بود اما پس از عمل سرپا نشد و در ۵۶ سالگی دنیا را ترک کرد. مرگ او برای کسانی که امیدوار بودند چهره های میانه و منطقی دولت ابراهیم رئیسی مانع ماجراجویی تازه به دولت رسیده ها باشند قطعا خسارتی بزرگ است.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج