۱۲۳۱۶۹۴
۳۱ نظر
۳۷۱۳
۳۱ نظر
۳۷۱۳
پ

پول «مزدا ۳» می‌دهیم و پراید سوار می‌شویم!

روزنامه «جام‌جم» در گزارشی تفاوت واقعی قیمت خودروهای داخلی و خارجی را بررسی کرده است.

روزنامه «جام‌جم» در گزارشی تفاوت واقعی قیمت خودروهای داخلی و خارجی را بررسی کرده است.

پول «مزدا 3» می‌دهیم و پراید سوار می‌شویم!

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم:

* با ممنوعیت واردات خودرو به کشور طی سال‌های اخیر خودروسازان از افزایش انحصار در بازار استفاده کرده و قیمت خودروهای تولیدی را تا چند برابر افزایش دادند به طوری که خودرو دنا پلاس از تولیدات ایران‌خودرو که سال۹۷ حدود ۵۳میلیون تومان معامله می‌شد اما در تیر۱۴۰۱ با قیمت ۲۲۸میلیون تومان به مردم واگذار می‌شود، البته این واگذاری نیاز به بخت و اقبال هم دارد تا نام فرد متقاضی از میان شش میلیون ثبت‌نام‌کننده خارج شود.

* فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در خصوص مشکلات صنعت خودروسازی کشور می‎‌گوید: افرادی که از شفاف‌سازی بهای تمام شده خودرو دم می‌زنند، در واقع دارند کل ساختار سازمان حسابرسی، بورس و اصول اقتصادی را زیر سؤال می‌برند و این دیدگاه عجیبی است که با زیر پا گذاشتن اصول علم اقتصاد بخواهیم اثبات کنیم که مثلا قیمت پراید باید ۱۰۰۰دلار یا پژو ۲۰۰۰دلار باشد.

* زاوه، مشکل صنعت و بازار خودرو را ناشی از انحصار بازار می‌داند که دیر یا زود باید شکسته شود. وی معتقد است: راه‌حل این مشکل، این نیست که صورت‌های مالی یک شرکت را موشکافی کنیم.

* روند کیفیت خودروهای داخلی با گذشت چهار سال از ممنوعیت واردات به شدت افت کرده است و حتی برخی از خودروسازان ارائه  زه  کنار در خودرو را به عنوان خدمات تزئینی اعلام کردند که مشتریان در صورتی که بخواهند این قطعه روی در خودروی آنها وصل شود باید هزینه آن را نیز پرداخت کنند.

* علاوه بر افت کیفیت خودرو، قیمت‌ها نیز سیر صعودی داشته است به طوری که در سال ۹۷ قیمت یک خودرو مزدا۳ حدود ۲۰۰میلیون تومان بود اما با ممنوعیت واردات، پراید توانست با عبور از ۲۰۵میلیون تومان از قیمت این خودروی باکیفیت ژاپنی در سال ۹۷ عبور کند که باورش سخت است!

* علاوه بر افت کیفیت و افزایش قیمت، خودروسازان با کاهش تیراژ تولید آخرین ماهی خود از بازار انحصاری خودرو را گرفتند جایی که پیش از سال ۹۷ میزان تولید حدود یک میلیون دستگاه بود اما در سال‌های ممنوعیت واردات این رقم به کمتر از ۳۰۰ هزار دستگاه رسید و پس از این کاهش عرضه بود که بازار سیاهی برای فروش خودرو با قیمت‌های بالاتر از نرخ کارخانه به وجود آمد. در ادامه این گزارش برای بررسی ابعاد بهتر این صنعت به بررسی قیمت خودروهای داخلی و خارجی و مقایسه آنها خواهیم پرداخت.

* با نگاه به قیمت روز خودرو در بازار، متوجه می‌شویم گران‌ترین محصولات داخلی تقریبا ۲۰هزار دلار ارزش دارند؛ تندر۹۰ پلاس اتوماتیک ۶۵۰میلیون تومان، تارا اتوماتیک ۶۲۰میلیون تومان و پژو۲۰۷ اتوماتیک پانوراما ۶۱۰میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شوند و می‌توانیم ارزش آنها را نزدیک ۲۰هزار دلار بدانیم. معادل قیمت کیا اسپورتیج ۲۰۲۲. با ۲۰هزار دلار می‌شود به خودرو‌های دیگری مثل کیا سراتو، مزدا ۳ سدان و تویوتا کرولا فکر کرد. البته کیا اسپورتیج نسخه ۲۰۲۲ که ۲۰هزار دلار قیمت دارد، مدل ۲۰۱۷ کارکرده آن در تهران دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان یعنی ۷۶ هزار دلار خرید و فروش می‌شود.

* یا کیا سراتو مدل ۲۰۱۷ که یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان معادل ۴۵ هزار دلار قیمت گذاری شده است. در بازار خودرو‌های داخلی بعد مدل‌های ۲۰هزار دلاری، خودرو‌هایی مثل دنا پلاس اتوماتیک ۵۰۴ میلیون تومان، پژو پارس ۴۲۰میلیون تومان و سمند EF۷ دوگانه‌سوز ۴۰۰میلیون تومان ارزش دارند و تقریبا ۱۴یا ۱۵ هزار دلار ارزش‌گذاری می‌شوند. با این بودجه می‌شود هیوندای اکسنت ۲۰۱۸ خرید. هرچند هیوندای اکسنت مدل ۲۰۱۵ با ۱۱۰ هزارکیلومتر کارکرد در تهران ۷۲۰ میلیون تومان - معادل ۲۴ هزار دلار- آگهی شده است.

* در خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت نیز باز هم کفه ترازو به سمت خودروسازان خارجی سنگینی می‌کند. در حال حاضر قیمت یک پراید در بازار حدود ۲۱۰میلیون تومان است که با احتساب دلار ۳۰هزار تومانی قیمت آن حدود ۷۰۰۰دلار خواهد بود. با این قیمت می‌توان یک خودروی پیکانتو از شرکت هیوندای خرید که در دسته خودروهای اقتصادی این شرکت قرار دارد. به لحاظ کیفیت خودرو نیز چیزی نگوییم بهتر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حامی

      اینها که تعجب نداره.اقای ظریف گفتن خودمون انتخاب کردیم.درست گفتن.اینهایی که توی صفها میرن برای رای دادن اینها خواستن

    • ناشناس

      مدیران فروش تویوتا و بنز و..... در سرشان می‌زنند وقتی میبینن این گربه نره و روباه مکار(ایران خودرو و سایپا) با موعد تحویل یکساله قرعه کشی میکنن و مبلغ را هم قبل تولید خودرو از خریدار می‌گیرند!!!!

    • ناشناس

      گوشمون از این حرفا پر شده خودمونم انقدر فهم داریم که پراید با آب طلا هم دویست میلیون نمی ارزه ولی مسئولین بخاطر منفعت گوش و چشمشون رو بستن

    • ناشناس

      مثل ما تحریم کنید نخرید دارو کلا کالای گرون رو

    • ناشناس

      خب نخربد بمونه دستشون یاد بگیرن احترام بذارن به مردم

    • ناشناس

      لبنیات میوه گوشت مرغ برنج هم نخرید

    • ناشناس

      ظلم بی کران

    • ناشناس

      دلالی و دزدی باهم این میشود

    • ناشناس

      بخاطر زیاده خواهی و بردن سود های نجومی مسئولین و اختلاسهای میلیاردی است

    • ناشناس

      وقتی اهداف مسئولین سودجویی بیشتر بجای میهن پرستی باشد نتیجه همین میشود

    • ناشناس

      دولت و مسئولین سود خیلی دوست دارن حتی بقیمت جان مردم

    • ناشناس

      ملت ساده ایران

    • علی باقری

      پیکانتو شرکت کیا هست

    • ناشناس

      متاسفانه این مافیا خون آشام خودرو دو لگن ساز آفتابه ساز هیچ کس زورش نمیشه باید مثل مردم عقب افتاده سوخت و ساخت.

    • علی مجیدی

      بدبختی و نکبت تا کی ؟

    • ناشناس

      حق تون همینه

    • ناشناس

      تا زمانی این مردم آدم نشن این بازی هست اسم ثبت نام میاد خودشان را چر میدن

    • ناشناس

      مافیای خودرو از سوی با بالاترین مقامات کشور حمایت میشن برا همین انحصار هیچ وقت شکسته نمیشه

    • ناشناس

      وقتی ارز هر تولیدی باج سبیل میگیرند میشه این

    • غالامیرزا

      خلایق هر چه لایق !

    • ناشناس

      از برکات دولت مظلومان

    • ناشناس

      زودتر بهشت می رویم خدا لعنت کند باعث و بانی بدبختی مردم ایران امریکا و اسراییل ...

    • ناشناس

      اقای زاوه تا وقتی که مدیران ما مانند وزرا و وکلا خودشان دلال و کاسب و خبر فروش هستند وضع هنینه زمان اریامهر پیکان و ژیان و شاهین و اریا و هیلمن تولید میشدو بنزو بی ام وی وگالانت و پژوداتسون ومزداوتویوتا وارد میشدوکسی ضرر نمیکرد چون دزد و لاشخور نبودحالا اکثرادزد هستند

    • ناشناس

      تو شرکت و کشوری که دزدی نیست مزدا 3 تولید میشه به قیمت پراید به مردم میفروشند
      تو کشوری هم که دزدی هست پراید تولید میشه و به قیمت مزدا 3 به مردم میدن
      خلاصه خودروسازهای ایرانی

    • مردم

      یعنی ایرانی نیاز به دشمن خارجی ندارد

    • ناشناس

      خلایق هرچه لایق

    • ناشناس

      لعنت بر پدرومادر تان با این مملکت اداره کردنتان.

    • ارش

      مافیای خودرو با خون مردم زنده است

    • ناشناس

      مزدا 3 راکسانی می سازندکه دین ندارند واهل جهنم هستندولی پرایدرا مسلمان میسازد واهل بهشت است. فقط علت گرانیش همین است کیفیتش هم مهم نیست. ازشخصی پرسیدند نظرشمادرمورداستاندارد چیست؟ گفت مسلمان باشد ومومن وانقلابی کافی است.

    • ناشناس

      وقتی اولین بار مزدا برادرم رو سوار شدم تازه فهمیدم دقیقا رانندگی با ماشین خارجی با ایرانی فاصله اسمان تا زمین هست متاسفانه

    • ناشناس

      لعنت به همتون . فقط همین بس است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج