جاباما
۱۲۳۲۰۸۶
۲۸۵
۲۸۵
پ

افزایش ۵۷درصدی مصرف قلیان در زنان ایرانی

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان اینکه سالانه بیش از ۶۰ هزار نفر در کشور بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند، گفت:‌ مصرف قلیان در زنان کشورمان ۵۷.۶ درصد و در مردان ۱۷.۸ درصد افزایش داشته است.

خبرگزاری فارس: محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات در نشست خبری با اشاره به آخرین وضعیت مصرف دخانیات در کشور، اظهار داشت: از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ معادل ۱۴.۱ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال مصرف‌کننده دخانیات بودند که از این میزان ۲۵.۸۸ درصد مردان و ۴.۴۴ درصد زنان بودند.

وی با اشاره به مصرف قلیان در جامعه خاطرنشان کرد: از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ در افراد بالای ۱۸ سال مصرف قلیان در زنان ۵۷.۶ درصد و در مردان ۱۷.۸ درصد افزایش داشته و به طور کلی حدود ۲۸ درصد افزایش در گروه سنی بالای ۱۸ سال گزارش شده است.

وی گفت: مصرف سیگار از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ بین گروه سنی بالای ۱۸ سال در زنان ۱۷.۲ درصد و در مردان ۰.۵۴ درصد کاهش داشته و به طور کلی ۷.۴۴ درصد کاهش را شاهد بوده‌ایم.

مرگ سالانه ۶۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات/ مرگ زودرس ۱.۲ میلیون نفر به خاطر دود دست دوم

مسجدی به اپیدمی دخانیات در جهان و ایران اشاره کرد و افزود: سالانه بیش از ۶۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که اگر روند افزایش مصرف سیگار کنترل نشود، میزان مرگ و میر در ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ هزار نفر در سال خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات سالانه موجب مرگ ۸ میلیون نفر در جهان می‌شود، گفت: ۷ میلیون نفر در دنیا به علت مصرف مستقیم دخانیات و ۱.۲ میلیون نفر به خاطر مواجهه با دود دست دوم (دود سیگار افرادِ مصرف‌کننده دخانیات ازجمله سیگار) جان خود را از دست می‌دهند. ضمن اینکه تا سال ۲۰۳۰ این آمار به ۱۰ میلیون مرگ خواهد رسید و باید گفت ۷ میلیون مرگ از این تعداد در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به خطرات دود حاصل از استعمال دخانیات تصریح کرد: دود دست دوم سالانه باعث بیش از ۱.۲ میلیون مرگ زودرس می‌شود. ضمن اینکه سالانه ۶۵ میلیون کودک بر اثر استعمال دود دست دوم جان خود را از دست می‌دهند.

مسجدی با اشاره به خسارات زیست محیطی استعمال دخانیات اظهار کرد: صنایع دخانی با تولید سالانه ۸۴ مگاتن گاز گلخانه‌ای باعث بر هم زدن تعادل آب و هوا در کره زمین می‌شوند و علاوه بر هدر دادن منابع محیط زیست، به اکوسیستم آسیب می‌رسانند.

سالانه ۳.۵ میلیون هکتار زمین برای کشت توتون از بین می‌رود

وی با اشاره به اینکه سالانه ۳.۵ میلیون هکتار زمین برای کشت توتون از بین می‌رود، افزود: سالانه ۶۰۰ میلیون درخت برای تولید سیگار بریده می‌شوند تا ۶ هزار میلیارد نخ سیگار تولید شود که همین کار سبب کاهش هوای سالم می‌شود.

ته سیگار؛ بیشترین نوع زباله‌ پلاستیکی در جهان/ هدررفت آب به خاطر تولید سیگار!

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات در ادامه با بیان اینکه ته سیگار فراوان‌ترین نوع زباله‌ پلاستیکی در جهان است که سالانه ۷۶۷ تن زباله سمی تولید می‌کند، گفت: حدود ۴.۵ تریلیون فیلتر سیگار در سال سطح شهرها، پارک‌ها، سواحل و رودخانه‌ها را پر می‌کند و باعث آلودگی آب و خاک می‌شود.

مسجدی با اشاره به اینکه ۵ درصد از کل جنگل‌زدایی‌ها در جهان به دلیل کشت توتون است، گفت: یک فرد سیگاری در صورت ترک به طور متوسط می‌تواند تا ۷۴ لیتر آب در روز ذخیره کند.

وی اضافه کرد: از مصرف سالانه ۲۲ میلیارد مترمکعب آب در صنایع دخانی در جهان خبر داد و افزود: سالانه ۲۵ میلیون تن زباله از چرخه تولید تنباکو به جا می‌ماند.

وضعیت قرمز ایران در حوزه مالیات بر دخانیات

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از استعمال دخانیات (طرح پاد) بیان کرد: این طرح با هدف کاهش استعمال دخانیات در بین دانش آموزان برای اولین بار در سال ۹۵ در شهرستان ورامین با همکاری جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات شروع شد. این طرح با هدف اجرا در سطح ملی در این شهرستان به صورت آزمایشی و نیز در حال حاضر در شهرستان رباط کریم هم در حال اجراست.

مسجدی با اشاره به جزئیات اجرای این طرح اظهار کرد: این طرح با درگیر کردن مدرسه، والدین، دانش‌آموزان، مربیان، محله‌های اطراف مدرسه، کسبه و ساکنان محل سعی در درگیر کردن کل ساکنان شهر در این طرح را دارد.

وی با اشاره به تأثیر افزایش مالیات محصولات دخانی بر سلامت عمومی و محیط‌زیست بیان داشت: بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از جمله کشورهای همسایه نظیر ترکیه، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس،‌ با افزایش مالیات بر محصولات دخانی تا ۸۰ درصد قیمت خرده‌فروشی باعث کاهش مصرف مواد دخانی، افزایش درآمد دولت و کاهش قابل توجه مرگ و میر و بار بیماری‌های ناشی از آن شده‌اند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره ایران، گفت: بر اساس این گزارش، ایران با نرخ متوسط ۱۵.۵ درصد مالیات به عنوان یکی از ضعیف‌ترین کشورهای منطقه رتبه‌بندی شده است و مقایسه ایران با سایر کشورهای منطقه در زمینه اجرای راهبردهای کلیدی کاهش تقاضای مصرف دخانیات نشان می‌دهد که علی‌رغم اقدامات قابل توجه کشورمان در حیطه‌های مذکور، وضعیت کشور در حوزه مالیات بر دخانیات قرمز است.

مسجدی تأکید کرد: از دولت و مجلس تقاضامندیم برابر ماده ۸ قانون جامع کنترل دخانیات نسبت به پیشنهاد کمیسیون تلفیق که ۵۶ درصد نمایندگان به آن رای داده‌اند، مجددا تجدید نظر کنند.

سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان بر اثر استعمال سیگار دود می‌شود

وی با بیان اینکه سالانه ۳ میلیارد پاکت سیگار با قیمت ۶ تا ۲۰۰ هزار تومان فروخته می شود، گفت:‌ اگر هر پاکت سیگار را به طور میانگین ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم، حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بر اثر استعمال سیگار دود می‌شود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به گزارش بانک جهانی و سازمان جهانی بهداشت، اظهار داشت:‌ بر اساس این گزارش، دولت‌ها ۲ تا ۳ برابر این مقدار یعنی بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای درمان بیماری های ناشی از دخانیات هزینه می کنند.

مسجدی با تاکید بر اینکه مصرف دخانیات با افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون، سکته قلبی و مغزی ، بیماری‌های تنفسی، سرطان مرتبط است، گفت:‌ مصرف دخانیات، هزینه‌های انسانی و اقتصادی قابل توجهی نیز به دنبال دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج