۱۲۳۵۰۲۸
۴۸۸
۴۸۸
پ

رپورتاژ آگهی

برای پرورش خلاقیت نوجوانان چه کنیم؟

خلاق بودن از مهم­ترین ویژگی­های هر انسانی است که از لحاظ عملی ارزش فروانی دارد. در قرن ۲۱ جامعه بیش از هر زمان دیگری به افراد خلاق و پیشرو نیاز دارد و خلاقیت یکی از مهارت‌های برتر برای موفقیت شغلی در قرن جدید محسوب می‌شود.

برای پرورش خلاقیت نوجوانان چه کنیم؟

خلاقیت به معنی ایده­پردازی و ارائه راهکارهای جدید برای حل­مسئله یا مقابله با مشکلات است. خلاق بودن از مهم­ترین ویژگی­های هر انسانی است که از لحاظ عملی ارزش فروانی دارد. در قرن 21 جامعه بیش از هر زمان دیگری به افراد خلاق و پیشرو نیاز دارد و خلاقیت یکی از مهارت‌های برتر برای موفقیت شغلی در قرن جدید محسوب می‌شود.

مهارت خلاقیت برخلاف دیدگاه بسیاری از افراد کاملا قابل یادگیری است و با انجام تمرین‌های مختلف پرورش می‌یابد.در این مطلب به معرفی 5 راهکار ساده و کاربردی برای تقویت خلاقیت نوجوانان پرداخته‌ایم. 

تحسین­کردن تلاش، از راه های پرورش خلاقیت در دانش‌ آموزان نوجوان

یکی از نیازهای اساسی نوجوانان تشویق شدن به خاطر عملکرد مثبت‌شان است. این موضوع تاثیر شایانی در تکرار رفتارهای مثبت و خلاقانه خواهد شد. هنگام تشویق نوجوانان لازم است کردار و عملکرد آن‌ها مورد تحسین قرارگیرد نه خودش. ضمن اینکه تشویق باید صادقانه و با دلیل باشد تا نوجوانان را نسبت به عملکرد بهتر حریص کند.

برای مثال، برای پرورش خلاقیت در کلاس درس باید قبل از توجه به نتیجه، به فعالیت­های گروهی و فرآیند کار توجه شود. کلاس درس فضای رقابتی میان نوجوانان ایجاد می­کند که توجه به فرآیند کار تاثیر بسیاری در پرورش خلاقیت خواهد داشت. لازم به ذکر است اگر این رقابت‌جویی کنترل نشود، مانعی بر سر راه رشد خلاقیت خواهد ­بود. در این صورت دانش‌آموزان از امتحان راه‌های جدید امتناع می‌کنند و به دنبال استفاده از راه‌های مطمئن اما تکراری برای رسیدن به نتیجه خواهند رفت.

توجه به مهارت­های عملی، از بهترین روش های پرورش خلاقیت در نوجوانان

یکی از بهترین روش‌هایی که خلاقیت نوجوانان را پرورش می‌دهد درگیر کردن کودکان در مهارت‌های عملی است. در پروژه‌های عملی کودکان مجبور به استفاده از آموخته‌های خود هستند. اگر در این مسیر، با چالش و بحران برنامه‌ریزی شده روبرو شوند، باعث رشد خلاقیت در نوجوانان می‌شود.

علاوه‌بر این برخورد صحیح والدین در کارهای عملی بسیار مهم است. نکته مهم در فعالیت‌های عملی در نظر نگرفتن خروجی کار در ابتدای این فعالیت‌ها است. این موضوع باعث می‌شود نوجوان اعتماد به نفس لازم برای ادامه فعالیت‌ها و مهارت‌ها را به دست آورد و به مرور زمان، خلاقیت آن‌ها شکوفا شود.

ترویج کتابخوانی، از روش­های پرورش خلاقیت

خواندن کتاب همیشه راهی مطمئن و تضمینی برای تقویت مهارت­های فردی هست. مطالعه نوجوانان را با اهمیت ذهن خلاق در زندگی آشنا کرده و تمرین‌هایی برای افزایش خلاقیت ارائه می‌کند. کتاب بهترین دوست انسان­هاست که خواننده را با اندیشه، نوآوری و آرزوهای سایر انسان­ها آشنا می­سازد.

برای آنکه نوجوانی خلاق قلمداد شود، باید با مسائل به صورت ابتکاری و با شیوه­های جدید برخورد کند. مطالعه به نوجوانان این فرصت را می­دهد تا مسائل را از زاویه­ای متفاوت دیده و گزینه­های مختلفی را مطرح کنند. بدین صورت نوجوانِ خلاق، کمتر دچار بن­بست فکری خواهد­شد و احتمال موفقیتش بیشتر است.

در ادامه به معرفی 2 دسته از بهترین کتاب­ها برای پرورش خلاقیت در نوجوانان می­پردازیم. این سبک‌ کتاب‌ها قابل تهیه در فروشگاه کتاب کودک و نوجوان است.

برای پرورش خلاقیت نوجوانان چه کنیم؟

·کتاب­های آموزشی از بهترین کتاب­های پرورش خلاقیت نوجوانان

کتاب آموزشی به صورت مستقیم و هدفمند با مخاطب نوجوان درباره خلاقیت سخن می­گوید. بیشتر کتاب­های آموزشی با هدف ارتقا توانمندی فکری و مهارت­های فردی به ارائه تمرین­های خلاقانه می­پردازند. کتابخوانی به نوجوانان کمک می­کند تا با ایده­ها و فضای­های متفاوت آشنا شده و بتوانند برای هر موقعیت برنامه­ریزی مناسب داشته­باشند.

یکی از مجموعه کتاب‌های بسیار مناسب با این موضوع برای نوجوانان، مجموعه تفکر و خلاقیت است. این مجموعه با تمرین‌های مختلف به دنبال تقویت خلاقیت و تفکر انتقادی در کودکان و نوجوانان است. به عنوان مثالی دیگر کتاب خودت اختراع کن از نشر طلایی با طرح 30 تمرین کاربردی برای مخترعین جوان از بهترین کتاب­ها برای تقویت خلاقیت نوجوانان 9 تا 18 سال است.

شما می‌توانید این کتاب‌ها و انواع کتاب علمی برای نوجوانان را از مرجع تخصصی کتاب کودک و نوجوان بادبادک تهیه کنید.

·رمان ماجراجویی، کتاب برای افزایش خلاقیت نوجوانان

خیال­پردازی برای شکل­گیری خلاقیت در نوجوانان ضرورت دارد. ماجراجویی و سفر به جهان ناشناخته­ها از عوامل رشد خیال­پردازی و پرورش خلاقیت است. خواندن رمان ماجراجویی باعث می­شود تا نوجوانان موقعیت­های متفاوت و غیرممکن را به راحتی تصور کرده یا برای رویدادهای آتی، ایده­های جدید داشته­باشند.

به­عنوان مثال ایده ساخت زیردریایی یا اختراع هلیکوپتر بعد از تالیف رمان­های تخیلی اثر ژول ورن شکل گرفت. بسیاری از تکنولوژی­هایی که امروزه وجود دارند حاصل خیال­پردازی ژول ورن در سال 1855 اند. خواندن رویاهای او تاثیر شگرفی بر خلاقیت و تفکر نوجوانان گذاشت تا آن­جا که کمتر از 30 سال بعد، جوانان با خلاقیت خود، رویاهای ژول ورن را محقق کردند.

کتاب‌های رمان ماجراجویی و فانتزی از بهترین انواع کتاب برای نوجوان ها برای پرورش خلاقیت محسوب می‌شود که به راحتی در سایت‌های تخصصی کتاب نوجوان مثل بادبادک قابل تهیه است.

مشورت گرفتن در مسائل مختلف خانواده راهی تضمین شده برای پرورش خلاقیت نوجوانان

یکی از مسائلی که به پرورش خلاقیت نوجوانان کمک بسیار شایانی می‌کند اجازه اظهار نظر در مورد مسائل مختلف است. این کار علاوه‌بر این‌که موجب تقویت خلاقیت می‌شود، اعتماد به نفس و عزت نفس نوجوانان را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

گاهی ممکن است اظهار نظر نوجوان به مذاق والدین خوش نیاید. نکته مهم این است که مهارت‌های مختلف باید به صورت توامان در افراد پرروش یابد. یکی از مهارت‌های مهمی که در کنار نگاه خلاقانه باید به نوجوانان آموزش داده شود، تفکر انتقادی و منطق در گفتگو است. با فراگیری این مهارت، والدین و فرزندان به راحتی می‌توانند گفتگو کنند و پس از ارائه نظرهای مختلف با استفاده از تفکر انتقادی و منطق، بهترین راه‌حل را انتخاب کنند.

برای پرورش خلاقیت نوجوانان چه کنیم؟

شکست خوردن و شروع دوباره از راه های پرورش خلاقیت نوجوانان

نوجوانانی که از شکست خوردن می‌ترسند، خلاقیت کمتری نشان می­دهند. ترس از شکست و بزرگ‌نمایی آن باعث می­شود تا ایده­های نوجوانان هرگز بروز پیدا نکرده و توانمندی­هایشان هم دیده­نشود. یکی از راه­های پرورش خلاقیت در نوجوانان این است که، شکست به عنون یکی از نتایج احتمالی در نظر گرفته شود. درک این موضوع که همه افراد بارها در ایده­پرازی‌هایشان با شکست مواجه شده­اند کمک شایانی به نوجوانان می‌کند.

باید آگاه باشند که اگر در عملی­کردن ایده­ها دچار خطا یا اشتباه شوند طبیعی است. مشورت ­گرفتن از افراد با تجربه یا استفاده از کتاب­های علمی می­تواند اعتماد­به­نفس نوجوانان برای تفکر و خلاقیت را افزایش­دهد. همچنین خواندن کتاب­های علمی یا آشنایی با مشاهیر باعث می­شود تا نوجوانان محدودیت­ها را نادیده گرفته و زندگی بزرگان را سرلوحه خود قرار دهند.

تهیه کتاب‌های آموزشی و رمان از بانک کتاب بادبادک، راهی ساده و کاربردی برای پرورش خلاقیت نوجوانان

مهارت خلاقیت یکی از ده مهارت ضروری برای افراد در قرن جدید است و داشتن آن می‌تواند تضمین کننده آینده‌ای موفق برای افراد باشد. راهکارهای زیادی برای پرورش خلاقیت نوجوانان وجود دارد و کتاب یکی از بهترین راهکارها برای پرورش این مهارت است. خوشبختانه امروزه ناشران زیادی کتاب‌های مناسبی برای این موضوع منتشر کرده‌اند.

شما می‌تواند انواع کتاب‌های مناسب برای پرورش خلاقیت را از مرجع تخصصی کتاب‌های کودک و نوجوان به آدرس badbaddak.ir تهیه نمایید. همچنین امکان مشاوره با کارشناسان مجرب سایت بادبادک با شماره 09016788666 از طریق واتس‌آپ یا تماس برای شما عزیزان فراهم است.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج