۱۲۳۵۳۵۴
۵۵۳
۵۵۳
پ

مراحل و روش‌های پیشگیری از خیانت عاطفی

روابط پنهانی که منجر به خیانت عاطفی می‌شوند معمولاً در ابتدا کاملاً معصومانه و بدون هیچ نیت بدی آغاز می‌شوند.

دیجی کالامگ: روابط پنهانی که منجر به خیانت عاطفی می‌شوند معمولاً در ابتدا کاملاً معصومانه و بدون هیچ نیت بدی آغاز می‌شوند. شما صرفاً در فیس‌بوک با همکار، همسایه یا همکلاسی قدیمی خود گفتگو می‌کنید و گاهی مطالب یکدیگر را هم لایک می‌کنید.

در واقع بخشی از وجود شما می‌داند که همسر یا شریک عاطفی شما اگر از این جریان مطلع شود قطعاً احساس خوبی نخواهد داشت، اما از طرفی هم می‌دانید که هیچ‌چیز بین شما و کسی که با او چت می‌کنید وجود ندارد.

تا اینکه کم کم و بدون اینکه متوجه شوید احساساتی بین شما شکل می‌گیرد. در حقیقت مراحل خیانت عاطفی بسیار نامحسوس است و توجه نکردن به آن‌ها می‌تواند نتایج خطرناکی به همراه داشته باشد.

شما سپس مجذوب این شخص جدید می‌شوید. جاذبه‌ای غیرقابل انکار برای شما به وجود می‌آید و شروع به مطرح کردن مسائلی با این شخص می‌کنید که نباید آن‌ها را با او به اشتراک بگذارید.

به نظر می‌رسد این فرد جدید شما را عمیقاً «درک» می‌کند و با شما به نحوی ارتباط برقرار می‌کند که همسر یا شریک زندگی شما قادر به این کار نیست.

شما با او رابطه‌ی نزدیک برقرار نمی‌کنید. در واقع ممکن است شما اصلاً او را ملاقات نکنید، بلکه به طور مخفیانه و به‌صورت آنلاین، تلفنی یا پیامکی ارتباط برقرار کنید.

اما اکنون دیگر کاملاً مطمئن هستید که اگر همسرتان از این موضوع مطلع شود صدمه‌ی روحی شدیدی می‌بیند، حتی اگر با شخص جدید هنوز وارد رابطه‌ی کامل هم نشده باشید.

حقیقت این است که شما از مرز یک گفتگوی دوستانه و سالم گذشته‌اید و به شیب لغزنده‌ی یک خیانت عاطفی رسیده‌اید.

در ادامه‌ی این مقاله از دیجی‌کالا مگ ما به بررسی دلایل مختلف بروز خیانت مرد به زن و برعکس می‌پردازیم و سپس اشکال مختلف آن به همراه روش‌های پیشگیری از آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

خیانت عاطفی چطور آغاز می‌شود؟

مراحل و روش‌های پیشگیری از خیانت عاطفی

خیانت عاطفی هم می‌تواند مانند خیانت جسمانی برای رابطه‌ی شما مخرب باشد، اما به دلیل اینکه زیاد به چشم نمی‌آید، معمولاً مبهم‌تر است. علاوه بر این، تشخیص خیانت عاطفی دشوار است؛ به این خاطر که تعیین دقیق زمانی که دوستی افلاطونی شما به چیزی تبدیل شده که «خیانت» نامیده می‌شود دشوار است.

خیانت احساسی اغلب در موقعیت‌ها یا مکان‌هایی رخ می‌دهد که در آنجا می‌توان در سطح عمیق‌تر و شخصی‌تری با افراد دیگر ارتباط برقرار کرد. بیشتر اوقات، این ارتباطات در محل کار شروع می‌شود. در حقیقت، تحقیقات نشان می‌دهند که خیانت عاطفی در محل کار تقریباً سه‌چهارم تمام خیانت‌ها را شامل می‌شود.

اما چگونه می‌توانید سطوح نامناسب دوستی و ارتباط را در محل کار یا جاهای دیگر، قبل از اینکه به نقطه‌ی نامناسب برسند، تشخیص دهید؟

یا اگر از قبل با شخصی در ارتباط هستید، از کجا می‌دانید که رابطه‌ی شما یک رابطه‌ی عاطفی نامناسب نیست که به زندگی مشترک شما آسیب برساند و حتی آن را از بین ببرد؟

حتی اگر با طرف مقابل رابطه‌ی نزدیک جسمی هم نداشته باشید، ممکن است باز هم با او آن‌قدر احساس صمیمیت و نزدیکی داشته باشید که باعث شود همسر شما احساس کند به او خیانت شده است.

خیانت چیست؟

هنگامی که برای اولین بار درگیر یک رابطه‌ی عاشقانه می‌شوید، معمولاً قبل از نزدیکی جسمی، نوعی نزدیکی احساسی و عاطفی را تجربه می‌کنید. شما علایق مشترکی با طرف مقابلتان دارید و احساسات و افکار شخصی‌تان را به یکدیگر می‌گویید.

هنگامی که این رابطه به یک رابطه‌ی متعهدانه تبدیل شد، آن صمیمیت عاطفی خاص را دیگر صرفاً با شریک زندگی خود به اشتراک می‌گذارید. او اولین و اغلب تنها فردی است که با ترس‌ها، آرزوها، امیدها و رویاهایتان به سراغش می‌روید.

شما ممکن است برخی از این موارد را با یک دوست نزدیک و قدیمی هم در میان بگذارید اما معمولاً نه با یک دوست از جنس مخالف (یا کسی که می‌تواند یک شریک عاشقانه‌ی بالقوه برای شما باشد).

وقتی که یکی از طرفین رابطه به شخص دیگری در خارج از رابطه و با هدف برقراری ارتباط عاطفی نزدیک می‌شود، این کار به راحتی می‌تواند تبدیل به نوعی خیانت شود.

این‌ها موارد اغلب شامل دوستی‌های پنهانی (یا کم اهمیت) هستند که در آن بین دو طرف احساس علاقه‌ی متقابلی وجود دارد. این دوستی‌های نامناسب معمولاً هنگامی رخ می‌دهند که یکی از زوجین یا هر دوی آن‌ها بخواهند که اعتماد به نفس خود را تقویت کرده یا ذهن خود را از مشکلاتی که در خانه دارند منحرف کنند.

تحت هر شرایطی، اگر فکر می‌کنید که روابط عاطفی خارج از چهارچوب شما به هر دلیلی نامناسب است یا به احساسات همسرتان می‌تواند لطمه وارد کند، به احتمال زیاد حق با شماست. در ادامه‌ی مقاله سطوح مختلف خیانت عاطفی را با هم بررسی می‌کنیم تا بر مبنای آن‌ها وضعیت خود را ارزیابی کنید و ببینید آیا در این مراحل مختلف جای می‌گیرید یا خیر.

مراحل خیانت عاطفی

مراحل و روش‌های پیشگیری از خیانت عاطفی

روابط عاطفی یک شبه شکل نمی‌گیرند. آن‌ها معمولاً مدتی به طول می‌انجامند تا تکامل پیدا کنند و بعد از آن از مرز خیانت عبور می‌کنند.

در ادامه مراحل خیانت زنان و مردان در یک رابطه‌ی عاطفی آمده است.

۱. مرحله‌ی دوستی معصومانه

این‌گونه روابط در ابتدا به عنوان یک دوستی معمولی شروع می‌شوند. طرف مقابل می‌تواند فردی باشد که با شما همکار است یا حتی دوست یکی از دوستانتان، اما مطمئناً شما با این شخص هیچ‌گونه ملاقاتی ندارید چون با خودتان فکر می‌کنید که تمایل ندارید درگیر هیچ نوع ماجرایی بشوید.

به عنوان یک دوست، شما ممکن است درباره‌ی علایق مشترکتان صحبت کنید و شاید با هم گاهی یک قهوه هم بنوشید.

اما همین تعاملات به ظاهر ساده کم کم تبدیل به چند پیامک اضافی می‌شود و قبل از اینکه متوجه شوید چه اتفاقی افتاده، تمام وقت خود را مدام در فکر این دوست جدید می‌گذرانید.

۲. مرحله‌ی شیفتگی

مراحل و روش‌های پیشگیری از خیانت عاطفی

در این مرحله شما از صحبت کردن با این شخص در مورد هر چیزی لذت می‌برید. توانایی او در درک افکار و احساسات شما باعث می‌شود احساس شادی و اهمیت داشتن کنید.

شاید او بیشتر از همسرتان به شما توجه می‌کند یا اینکه ارزش و اعتبار بیشتری برای شما قائل است.

شما شروع به لذت بردن از معاشقه‌ی ظریف و پنهانی خود می‌کنید، از توجهی که این شخص به شما می‌کند و کم کم مجذوب او می‌شوید.

با خود می‌گویید که این فقط یک دو‌ستی اجتماعی سالم است، اما این طرز فکر احتمالاً فقط برای کاهش احساس گناه شما است.

۳. مرحله‌ی مخفی‌کاری

فریب زمانی آغاز می‌شود که شما تنها با این شخص جدید، بدون اطلاع همسرتان ملاقات می‌کنید.

وقتی که مکالماتتان را با این شخص مخفی می‌کنید و دائما نگران این هستید که شریک زندگی شما از این رابطه مطلع شود.

شما از هر گونه اشاره‌ای به این شخص در حضور همسرتان یا هر شخص دیگری در حلقه‌ی اجتماعی خودتان پرهیز می‌کنید. شما کاملاً بر این مسأله واقف هستید که همسر شما از این رابطه‌ی خیانت‌آمیز، به شدت آسیب می‌بیند و عصبانی می‌شود.

۴. مرحله‌ی وابستگی عاطفی

مراحل و روش‌های پیشگیری از خیانت عاطفی

شما اکنون از نظر احساسی به این شخص وابسته شده‌اید و ذهنتان مدام درگیر او است.

به خاطر فراز و نشیب‌های کاری، بحث و مشاجره در خانه، مشکلات شخصی و تنش جنسی آشکار بین شما و همسرتان، شما برای پر کردن خلاء احساسی خود به این شخص نزدیک و به او وابسته شده‌اید.

در این مرحله، شما یک رابطه‌ی عاطفی کامل با این شخص جدید برقرار کرده‌اید که اغلب اوقات منجر به یک رابطه‌ی فیزیکی نیز می‌شود. هرچه رابطه‌ی عاطفی قبل از برقراری رابطه‌ی جسمی با این شخص جدید بیشتر به طول بیانجامد، رابطه‌ی شما با این شخص قوی‌تر می‌شود و طبیعتا پیوندتان با همسرتان ضعیف‌تر می‌شوند.

چرا افراد به خیانت عاطفی روی می‌آورند؟

چرا یک شخص متأهل یا کسی که در یک رابطه‌ی متعهدانه است باید به دنبال شخصی دیگر باشد که عواطف صمیمی و شخصی خود را با او در میان بگذارد؟

با توجه به این که اکثر مردم این‌گونه روابط عاطفی را نامناسب می‌دانند، چه عاملی فرد را وادار می‌کند تا از مرزهای اخلاقی عبور کنند و وارد چنین قلمرو ترسناک و زیان‌باری شود؟

طبق اعلام انجمن ازدواج و خانواده‌درمانی آمریکا، خیانت عاطفی در این کشور یک وضعیت غیرمعمول نیست، زیرا طبق تحقیقات حدود ۳۵ درصد از زن‌ها و ۴۵ درصد از مردها گزارش کرده‌اند که دارای روابط عاطفی خارج از چهارچوب ازدواج هستند. در ادامه چند دلیل رایج که باعث بروز خیانت عاطفی می‌شود، بررسی شده است:

  • شخص در رابطه‌ی زناشویی‌اش با همسرش سطح صمیمیت عاطفی کمی را تجربه می‌کند و شخص جدید خلأ عاطفی این فرد را برایش پر می‌کند.
  • شخصی که خیانت عاطفی می‌کند ممکن است اغلب از نظر جسمی، انزوا و تنهایی را تجربه می‌کند و به ارتباط نزدیک انسانی نیاز دارد.
  • تعامل با شخص جدید آن‌قدر خوب است که برای فرد تأثیری شبیه به اعتیاد پیدا می‌کند و هر چه که بیشتر به طول بیانجامد، خاتمه دادن به آن سخت‌تر می‌شود.
  • فرد خیانت‌کار مرزهای مستحکمی با همکاران و افراد اطرافش ندارد و این مسأله از صحبت‌ها و رفتارهای نامناسب احتمالی که ممکن است به خیانت ختم شود جلوگیری نمی‌کند.
  • ازدواج فرد با مشکلات و دشواری‌های زیادی روبرو است و خیانت عاطفی برای فرد یک راه‌حل منفعلانه محسوب می‌شود که به وسیله‌ی آن می‌تواند به ازدواجش خاتمه دهد. در این حالت فرد خیانت‌کار حتی ممکن است عمداً رفتاری از خودش نشان دهد تا همسرش از ماجرای خیانت مطلع شود.
  • فردی که رابطه‌ی عاطفی پنهان دارد، رفتار خودش را خیانت تلقی نمی‌کند، زیرا نزدیکی جنسی در آن دخیل نیست (هنوز). بنابراین آن‌ها دل‌بستگی و ارتباط نامناسب خود را به راحتی اینطور توجیه می‌کنند که مسأله‌ی مهمی نیست.

اکنون که با علت و چگونگی خیانت عاطفی آشنایی بهتری پیدا کرده‌اید، اجازه دهید برخی از علائم و نمونه رفتارهای خاص مرتبط با خیانت عاطفی را مرور کنیم.

۲۱ نمونه از انواع خیانت‌های عاطفی

مراحل و روش‌های پیشگیری از خیانت عاطفی

در ادامه اشکال مختلف خیانت عاطفی بر مبنای سطوح رفتاری طرفین و شرایط رابطه مورد بررسی قرار گرفته است.

۱. شما با شخصی در مورد مواردی صحبت می‌کنید که نمی‌توانید در مورد آن‌ها با همسرتان صحبت کنید

اگر چنین است، باید علت وقوع آن را در نظر بگیرید. آیا ارتباطتان با همسرتان قطع شده و دیگر در مورد مسائل مختلف با آن‌ها صحبت نمی‌کنید؟

یا مواردی وجود دارد که از صحبت کردن در مورد آن‌ها با همسرتان احساس خوبی ندارید؟ صحبت کردن با این دوست جدیدتان چه تفاوتی با صحبت کردن با همسرتان دارد؟

۲. در مورد خیانت‌های عاطفی، فرد رابطه‌اش را پنهان می‌کند

اگر همسر شما از وجود دوست جدیدتان بی‌اطلاع است یا میزان رابطه‌ی شما با او را نمی‌داند و شما آگاهانه وجود آن را پنهان می‌کنید، واضح است که رابطه‌ی شما، رابطه‌ای نامناسب است.

شما و همسرتان نباید از یکدیگر چیزی را پنهان کنید. اگر این پنهان‌کاری شامل گفتگوهای طولانی و صمیمی شما با شخصی دیگری است که برایتان جذاب است، به طور واضح درگیر یک خیانت عاطفی هستید.

۳. شخص برنامه‌های خود را برای دیدن دوست جدیدش تغییر می‌دهد

مراحل و روش‌های پیشگیری از خیانت عاطفی

می‌دانید که حدود ساعت ۲:۰۰ در محل کار یا غذاخوری با شخص خاصی برخورد می‌کنید، بنابراین جلسات خود را طوری برنامه‌ریزی می‌کنید که در آن زمان آزاد باشید.

یا مثلاً این شخص اشاره می‌کند که صبح سه‌شنبه به مرکز خرید می‌رود و شما هم به او خاطر نشان می‌کنید که چند قلم کالا از آن مرکز خرید نیاز دارید و سعی می‌کنید که او را همراهی کنید.

یافتن راه‌هایی برای تظاهر به «برخورد تصادفی» با دوست جدید، قطعاً یک پرچم قرمز است دال بر اینکه شما بیش از حد روی این شخص سرمایه‌گذاری کرده‌اید

۴. در موارد مربوط به خیانت عاطفی فرد در مورد همسرش پیش دوست خود بدگویی می‌کند

اگر در مورد همسرتان پیش شخص دیگری بدگویی می‌کنید و او برایتان نقش گوش شنوا را ایفا می‌کند، در این صورت شما از مرز احترام در رابطه عبور کرده‌اید.

ممکن است با این کارتان باعث شوید که طرف مقابل چنین برداشت کند که شما در حال ارسال این سیگنال هستید که می‌خواهید به ازدواج یا رابطه‌ی خود خاتمه دهید و قصد دارید ببینید واکنش طرف مقابل چگونه است.

یا شخص دیگر ممکن است به این نتیجه برسد که در رابطه‌ی زناشویی و ازدواج شما مشکلاتی وجود دارد که نشان می‌دهد شما ناراضی هستید و از این فرصت برای برقراری رابطه‌ی خارج از چهارچوب سوءاستفاده کند.

۵. به خودتان می‌گویید که شما فقط دوستان اجتماعی هستید

اگر مجبور باشید این چنین عباراتی را در مورد رابطه‌ی جدیدتان به خودتان بگویید، واضح است که دچار مشکل شده‌اید. در واقع شما سعی دارید رابطه‌ای را که با این شخص جدید دارید منطقی جلوه دهید.

این کلمات خطرناک در سر شما روشی برای متقاعد کردن خودتان است تا رفتار اشتباه‌تان را عادی و درست نشان دهید.

۶. شما خیلی به طرف مقابل فکر می‌کنید

مراحل و روش‌های پیشگیری از خیانت عاطفی

آیا همیشه و به طور مدام در مورد این شخص جدید فکر می‌کنید، همان‌طور که احتمالاً در اوایل ارتباط با همسرتان به او فکر می‌کردید؟

آیا در مورد او خیال پردازی‌های نامناسبی هم دارید و در مورد آینده‌ی احتمالی با این شخص احتمالات مختلف را بررسی می‌کنید؟

اگر همسر یا شریک زندگی شما می‌توانست افکار شما را ببینند و مطمئن بودید که او از این تصورات شما به شدت ناراحت می‌شد، پس واضح است که دارید به اعتماد همسر خود خیانت می‌کنید.

۷. برای دوست جدیدتان پیام «صبح به خیر» و یا «شب به خیر» ارسال می‌کنید

در واقع تنها یک نفر وجود دارد که شما باید در ابتدا و انتهای روز برای او چنین پیام‌هایی ارسال کنید و آن شخص همسر شما است.

اگر اولین فردی که هنگام بیدار شدن به آن فکر می‌کنید شخص دیگری است و به آن شخص پیام می‌دهید تا به او اطلاع دهد که شما از خطی عبور می‌کنید.

۸. شما مشتاقانه در انتظار دیدن دوست جدیدتان هستید

وقتی می‌دانید که قرار است با این شخص ملاقات کنید، آیا کمی وقت اضافی برای رسیدگی به ظاهرتان صرف می‌کنید؟ آیا با انتظار دیدن او هیجان‌زده و مضطرب می‌شوید؟

اگر چنین است، یک لحظه وقت بگذارید و به این مسأله فکر کنید که آیا کارتان درست است یا نه؟

۹. دوست جدیدتان اولین فردی است که با او تماس می‌گیرید

مراحل و روش‌های پیشگیری از خیانت عاطفی

وقتی اتفاق خوب (یا بدی) برایتان رخ می‌دهد، اولین فردی که به ذهنتان خطور می‌کند با او تماس بگیرید چه کسی است؟

اگر آن فرد شخص دیگری غیر از همسرتان باشد، شما احتمالاً درگیر یک خیانت عاطفی شده‌اید.

۱۰. با دوست جدیدتان در مورد رابطه‌ی جنسی یا مسائل نامناسب صحبت می‌کنید

شما ممکن است در مورد رابطه‌ی جنسی با دوستان نزدیکتان صحبت کنید، اما نه به شکلی که با این دوست جدیدتان در مورد آن صحبت می‌کنید.

به خصوص که اگر شما در مورد پیشنهاد رابطه‌ی جنسی با آن‌ها صحبت می‌کنید، وارد مسیر بسیار خطرناکی شده‌اید.

۱۱. در صورت عدم پاسخ دادن تماس یا پیامک‌تان از طرف آن‌ها نگران می‌شوید

شاید برای چند روز این شخص جدید را نبینید، اما در تمام این مدت، انتظار دارید که هر روز با او در ارتباط باشید.

اگر در ارتباط شما وقفه‌ای ایجاد شود و از این بابت ناراحت شدید، این بدان معنی است که از نظر احساسی بیش از حد روی این شخص سرمایه‌گذاری کرده‌اید.

۱۲. احساس می‌کنید او شما را بهتر از همسرتان درک می‌کند

 

بخشی از این توهمات مربوط به خیانت‌های عاطفی این است که تصور می‌کنید این شخص جدید هیچ نقص و ایرادی ندارد و می‌تواند به گونه‌ای خاص و عمیق با شما ارتباط برقرار کند، طوری که همسرتان نمی‌تواند و شما بیشتر و بیشتر تمایل پیدا می‌کنید تا خوبی‌ها و حمایت‌های همسرتان را وارونه جلوه دهید.

وقتی که معتقدید این شخص شما را بیشتر و بهتر از همسرتان و هر کس دیگری درک می‌کند، این امر شما را از نظر عاطفی از همسرتان جدا می‌کند.

۱۳. بین شما و این فرد مسائلی پنهان وجود دارد

آیا چیزی وجود دارد که شما و دوست جدیدتان بدانید اما هیچ‌کس دیگری از آن مسائل اطلاع نداشته باشد؟

اسرار در روابط انسانی به عنوان پیوندهایی عمل می‌کنند که افراد را در کنار هم نگه می‌دارد، بنابراین اگر اطلاعاتی را با این شخص جدید به اشتراک می‌گذارید که هیچ‌کس از آن‌ها اطلاعی ندارد (به خصوص همسرتان)، شما در وضعیت خطرناکی قرار دارید.

با این کار شما رابطه‌ی خودتان را با همسرتان خراب می‌کنید و او را با یک فرد جدید جایگزین می‌کنید.

۱۴. هدایایی بین شما رد و بدل می‌شود

حتی اگر این هدایا کوچک باشند، هدیه دادن یا انجام رفتارهای صمیمانه این شکلی می‌تواند یک حرکت نامناسب باشد.

آیا هر روز صبح در راه رسیدن به محل کار برای تمام همکاران خود قهوه‌ی مورد علاقه‌شان را تهیه می‌کنید؟ آیا صرفاً برای خوش‌برخورد بودن روی شیشه ماشین همکار خودتان گل می‌گذارید؟

نیت پشت این حرکات را بررسی کنید و با خود فکر کنید اگر همسرتان از این اتفاقات مطلع می‌شد چه حالی به او دست می‌داد؟

۱۵. سعی می‌کنید زمان بیشتری به دور از همسرتان سپری کنید

مراحل و روش‌های پیشگیری از خیانت عاطفی

آیا تعطیلات آخر هفته هم برای اضافه‌کاری به اداره می‌روید یا برای تماس با شخص دیگری مدت زیادی را پیاده‌روی می‌کنید؟

اگر به تنهایی با شخصی در تماس هستید و از مکالمه در مقابل همسرتان پرهیز می‌کنید، احتمالاً وارد رابطه‌ی نامناسبی شده‌اید.

۱۶. شما این شخص جدید را با همسرتان مقایسه می‌کنید

وقتی که شخص دیگری را با همسر خود مقایسه می‌کنید، در واقع دارید او را به عنوان یک جایگزین بالقوه به جای همسرتان ارزیابی می‌کنید.

مقایسه‌ی ویژگی‌های همسرتان با دیگران می‌تواند در روابط شما تضاد ایجاد کند، به خصوص اگر با این شخص جدید رابطه‌ی نزدیکی هم برقرار کرده باشید.

۱۷. شما زمان زیادی را با هم سپری می‌کنید

اگر زمان زیادی را با شخص دیگری غیر از همسر خود سپری می‌کنید، ممکن است بهتر باشد که این کار را متوقف کنید و به ماهیت رابطه خودتان با این فرد جدید فکر کنید.

ممکن است برای گذراندن وقت با این شخص، برنامه‌هایتان را با همسرتان لغو نکنید اما حاضرید همه‌ی برنامه‌های دیگرتان را نادیده بگیرید و دیدارهایتان با دوستان سابقتان را لغو کنید تا این دوست جدیدتان را ملاقات کنید، در این حالت بهتر است کمی تأمل کنید و دلیل این رفتارهایتان را مورد کاوش قرار دهید.

۱۸. صمیمیتی که زمانی با همسرتان داشتید رو به افول است

اگر به طور ناگهانی از نظر احساسی از همسرتان فاصله می‌گیرید و کمتر با او معاشرت و نزدیکی می‌کنید، ممکن است مرزها اخلاقی را زیر پا گذاشته باشید و درگیر یک خیانت عاطفی شده باشید.

همچنین، اگر شما و شریک زندگی‌تان مانند گذشته از نظر جسمی و جنسی صمیمی نیستید و تخیلات شما بیشتر معطوف به صمیمیت با شخص دیگری است، احتمال بروز مشکل در این حالت وجود دارد.

۱۹. شما خارج از ساعات معمول با هم صحبت می‌کنید

مراحل و روش‌های پیشگیری از خیانت عاطفی

اگر نیمه‌شب از اتاق خواب خود خارج می‌شوید تا به طور مخفیانه به شخص دیگری پیام دهید یا با او تماس بگیرید، این احتمال وجود دارد که رابطه‌ی شما با این شخص از محدوده‌ی یک دوستی معمولی فراتر رفته باشد.

چرا باید تا دیر وقت یا صبح زود برای صحبت با کسی دزدکی رفتار کنید، مگر اینکه چیزی برای پنهان کردن داشته باشید؟

۲۰. وقتی طرف مقابل در اطراف شماست نمی‌توانید تمرکز کنید

وقتی که او را می‌بینید و قند در دلتان آب می‌شود و دچار برانگیختگی جنسی می‌شوید تمرکز کردن دشوار می‌شود. وقتی شیفته‌ی کسی هستید، این مسأله می‌تواند قوه‌ی تفکر و قضاوت شما را مخدوش کند.

اگر زمان خود را به واسطه‌ی وجود این شخص از دست می‌دهید، یا از این که بودن با او باعث تأخیر شما در مورد امور می‌شود ناراحت نیستید، ممکن است این رابطه صرفاً یک دوستی سالم نباشد.

۲۱. اگر نقش شما و همسرتان برعکس شود، عواطف شما صدمه دیده و عصبانی می‌شوید

به این فکر کنید که اگر همسر شما دقیقاً همان مثل همان رابطه‌ی «دوستی» شما را با شخص دیگری داشته باشد، چه احساسی به شما دست خواهد داد؟

اگر از این بابت احساس خیانت یا ناراحتی به شما دست می‌دهد، این علامت مهمی است که نشان می‌دهد رفتار شما با فرد جدید خارج از چهارچوب است و از نظر احساسی به همسر خود وفادار نیستید.

نمونه پیامک‌های عاطفی خارج از چهارچوب

هر چه پیام‌های شما با شخص جدید محرمانه‌تر و صمیمی‌تر باشد، آن‌ها تبدیل به وسیله‌ای مناسب‌تر برای هدایت یک رابطه‌ی دوستی معمولی یا کاری به سمت یک خیانت عاطفی می‌شوند.

در اینجا چند نمونه پیامک احساسی وجود دارد که نشان می‌دهد تلفن هوشمند شما چقدر راحت در یک رابطه نامناسب شریک جرم شما می‌شود:

  • به دلیل اینکه رو در رو نیستید، راحت‌تر می‌توانید احساسات و افکار نامناسب خود را پیامک کنید.
  • می‌توانید از ایموجی‌ها برای بیان غیرمستقیم علایق، خواسته‌ها و احساسات خود بدون بیان آن‌ها استفاده کنید.
  • با ارسال پیام کوتاه، می‌توانید بدون امکان شنود دیگران، راحت حرف‌های خود را مطرح کنید.
  • ارسال پیامک یک مجرای خصوصی و ایمن برای ابراز خود و تبادل صمیمیت عاطفی به شما می‌دهد.

ارسال پیام کوتاه ممکن است کاری بی‌ضرر و عادی به نظر برسد زیرا در واقع با آن شخص ملاقات حضوری ندارید. اما در حقیقت، این پیامک‌های مخفی مانند ریختن بنزین بر روی بنیان رابطه‌ی زناشویی شما است و کسب اطمینان از شعله‌ور شدن کامل آن.

آیا کاری که انجام می‌دهم خیانت عاطفی محسوب می‌شود؟

مراحل و روش‌های پیشگیری از خیانت عاطفی

وقتی با کسی یک رابطه‌ی پنهانی دارید که از هر نظر عاطفی است، ممکن است با خود فکر کنید که آیا عاشق این شخص شده‌اید یا خیر. پاسخ این است که «احتمالاً».

نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که احساس شیفتگی شدید نسبت به شخص دیگر به این معنا نیست که عشقی که به همسرتان دارید واقعی نیست.

به احتمال زیاد شما قبل از اینکه عاشق همسر فعلی خود شده باشید، عاشق افراد دیگری هم شده‌اید و بدن شما همه این واکنش‌های شیمیایی مشابه را در کنار میل شدید به بودن با این شخص تجربه کرده است.

احتمالاً شما هم مانند بسیاری از انسان‌ها، بیش از یک بار در طول زندگی خود این حالت روحی را پشت سر گذاشته‌اید و شاید حتی چندین بار، تا اینکه سرانجام با همسر خود آشنا شده‌اید و تصمیم گرفته‌اید که بقیه‌ی عمر خود را با هم سپری کنید.

با این حال، هنگامی که ازدواج کرده‌اید و این احساسات شدید فروکش کرده است، تجربه دوباره مرحله شیفتگی با یک فرد جدید قطعاً برای هر کسی جذاب می‌شود.

سؤال مهم این است: آیا می‌خواهید به ازدواج یا رابطه‌ی متعهدانه خود پایان دهید؟

آیا آماده‌اید که از فردی که سال‌ها با او بوده‌اید فاصله بگیرید و رابطه‌ی جدیدی را شروع کنید؟

حس علاقه و شیفتگی شما نسبت به شخص جدید می‌تواند تصمیم‌گیری در مورد خواسته‌ی واقعی شما را دشوار کند و اگر رابطه‌ی عاطفی پنهان خود را حفظ کنید، همسر شما احتمالاً دیر یا زود از وجود آن مطلع شده و شاید قبل از اینکه بتوانید خودتان تصمیمی بگیرید، به زندگی مشترکتان خاتمه دهد.

شما باید در مورد احساسات خودتان نسبت به این شخص جدید با یک مشاور صحبت کنید تا بتوانید چشم‌انداز رابطه‌ی خود را در بلند مدت تصور کنید و پیامدهای ادامه این رابطه را بررسی کنید.

آیا روابط مبتنی بر خیانت عاطفی ماندگار هستند؟

مراحل و روش‌های پیشگیری از خیانت عاطفی

پاسخ این سؤال برای همه یکسان نیست. حقیقت این است که برخی از روابط پنهانی منجر به ازدواج می‌شود و برخی دیگر حتی یک عمر به طول می‌انجامند.

با این حال، از آنجا که تحقیقات نشان می‌دهد که این حالت تنها در ٪۳ تا ٪۵ موارد اتفاق میفتد، می‌توان نتیجه گرفت که احتمال آن بسیار کم است.

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود این‌گونه روابط دوام نیاورند. اول اینکه آن‌ها با فریبکاری شروع شده‌اند که مبنای خوبی برای یک رابطه‌ی متعهدانه نیست.

ممکن است در ابتدا جذاب به نظر برسد که کسی تعهد خود را نسبت به همسرش برای ادامه‌‌ی رابطه با شما نقض کند، اما با گذشت زمان، ممکن است با خود فکر کنید که آیا ممکن است که او به شما نیز خیانت کند؟ چگونه می‌توانید مطمئن باشید که طرف مقابل شما به شما متعهد است؟

همچنین، ممکن است در ابتدا چنین به نظر برسد که شریک شما دارای ویژگی یا صفتی است که همسرتان فاقد آن است، اما مطمئن باشید با گذشت زمان، متوجه خواهید شد که این شخص جدید هم آن‌طور که فکر می‌کردید کامل نیست.

هرچه بیشتر با این شخص جدید باشید، بیشتر متوجه ایرادات و ویژگی‌های غیر جذاب او خواهید شد.

در طول یک رابطه‌ی مخفیانه و خیانت‌آمیز، وقتی که در کنار آن شخص هستید احساس می‌کنید بسیار سرزنده و هیجان‌زده هستید و فکر می‌کنید که او تنها چیزی است که شما برای خوشبختی به آن نیاز دارید.

هرچند که شما در ابتدا رابطه‌ی پراحساسی را آغاز کرده‌اید، اما به زودی متوجه می‌شوید که رابطه‌ی جدید شما هم همانند رابطه قبلی بعد از مدتی جذابیتش را از دست می‌دهد.

وقتی بدون تفکر و بازاندیشی از یک رابطه به رابطه‌ی دیگر می‌روید، الگوهای روابط شما غالباً یکسان باقی می‌مانند حتی اگر بازیکنان تغییر کرده باشند.

اگر شک دارید که درگیر یک خیانت عاطفی شده‌اید، کمی وقت بگذارید تا به عقب برگردید و علت شکل‌گیری این رابطه‌ی جدید را پیدا کنید. فرد جدید جای چه کمبودی را در زندگی شما پر می‌کند؟ آیا ارزش رنجاندن همسرتان و پایان دادن به زندگی مشترکتان را دارد؟

اگر این‌طور نیست، هم اکنون گام‌هایی را بردارید تا به این ارتباط ناپسند خاتمه دهید و مجدداً به همسر و زندگی مشترکتان باز گردید.

آیا شما یک رابطه‌ی پنهانی دارید؟

مراحل و روش‌های پیشگیری از خیانت عاطفی

اکنون که با علائم خیانت عاطفی مردان و زنان آشنا شده‌اید، نمی‌توانید از پاسخ دادن به این سؤال اجتناب کنید و آنچه مهم است این است که تصمیم بگیرید در این مورد چه اقدامی خواهید کرد.

حتی در صورت عدم وجود یک رابطه‌ی فیزیکی، وجود پیوند عاطفی با فردی غیر از همسرتان یک تهدید روشن و آشکار برای زندگی مشترک است.

اما اگر همسر شما حاضر است به شما اعتماد کند تا به رابطه‌ی پنهانی خود پایان دهید و با آن‌ها در بازسازی اعتمادشان و صمیمیت از دست رفته همکاری کنید، قطعاً می‌توانید امیدوار باشید که می‌توانید رابطه زناشویی‌تان را مستحکم‌تر از همیشه کنید.

اگر همسر خود را دوست دارید، این ریسکی است که ارزش انجام آن را دارد. اگر هم نه، بهتر است با آن‌ها صادق باشید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج