۱۲۳۷۶۹۶
۵۹ نظر
۳۲۷۷
۵۹ نظر
۳۲۷۷
پ

فساد اینجا، فساد آنجا، فساد همه‏‌جا!

گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه از بروز تخلف حدود ۹۲ هزار میلیارد تومانی از مهر ماه ۱۳۹۷ تا تیر ۱۴۰۰ حکایت دارد، گزارشی که طی روزهای اخیر بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه ای کشور داشته است. احمدزیدآبادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در همین رابطه یادداشتی منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید.

برترین‌ها: گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه از بروز تخلف حدود ۹۲ هزار میلیارد تومانی از مهر ماه ۱۳۹۷ تا تیر ۱۴۰۰ حکایت دارد، گزارشی که طی روزهای اخیر بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه ای کشور داشته است. احمدزیدآبادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در همین رابطه یادداشتی منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید.

گرچه در چند روز اخیر برخی جریان‌ها تلاش کرده‌اند این تخلفات را به دولت قبل نسبت دهند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، اشخاص حقیقی و حقوقی پرشماری در تخلفات فولاد مبارکه سهیم شده‌اند. چنانکه نمی‌توان تمام این افراد جزو یک گروه و جناح دانست. از ارگان‌های فرادولتی گرفته تا برخی از کاربران توئیتری در این تخلف ۹۲ هزار میلیارد تومانی سهم داشته‌اند.

فساد اینجا، فساد آنجا، فساد همه‏‌جا!

اکنون نیز برخی معتقدند که انتشار این فهرست لزوماً به معنای احراز تخلف و جرم نیست. با این حال مطالعه گزارش تحقیق و تفحص مجلس نشان از انحراف بخش مهمی از این منابع در فولاد مبارکه دارد.

حال که نمایندگان مجلس به ماجرای تخلفات فولاد مبارکه ورود کرده‌اند، انتظار می‌رود بدون اغماض و یا جناح‌بندی سیاسی به تخلفات اشخاص حقیقی و حقوقی رسیدگی شود.

هر چند هنوز این تخلفات محرز نشده‌اند، اما انحراف در منابع این شرکت دولتی قابل کتمان نیست. ارقام هم به اندازه‌ای بالا هستند که شاید دولت می‌توانست با این بودجه استان اصفهان را توسعه‌یافته‌تر از هر زمانی کند. اما این مبالغ صرف کارت هدیه و تبلیغات عده‌ای خاص شده‌اند.

این اتفاق به‌خوبی نشان می‌دهد که اتکا به اقتصاد دولتی چه نتیجه‌ای در بردارد. آیا اگر فولاد مبارکه یک شرکت خصوصی هم بود چنین اتفاقاتی رخ می‌داد؟

فساد اینجا، فساد آنجا، فساد همه‏‌جا!

روزنامه هم میهن، در یادداشتی به نقل از احمدزیدآبادی، روزنامه‌نگار درباره فساد نوشت:

* از نگاه یک مارکسیست ارتدوکس، نظام سرمایه‌داری یکسره فاسد است و جز بازتولید فساد کارویژۀ دیگری ندارد چراکه این نظام مبتنی بر مالکیت خصوصی است و مالکیت خصوصی هم «دزدی» است! در این نگاه، رقابت افراد برای کسب مال، پول، سرمایه و ثروت در نظام سرمایه‌داری تحت هر عنوانی از جمله تولید، توزیع و خدمات، عملاً رقابت برای ازدیاد دزدی و فساد است و همۀ قوانین مربوط به تنظیم رقابت نیز فسادانگیز به شمار می‌‌رود.

* از نگاه یک فرد لیبرال و یا نئولیبرال، نظام اقتصادی تحت کنترل دولت که به «سوسیالیسمِ به واقع موجود» شهرت یافته و در اتحاد جماهیر شوروی سابق رایج بود، عین ظالمانه‌‌ترین و رسواترین نوع فساد است، زیرا اعضای یک حزب یکه‌تاز با سلطۀ هراس‌افکنانۀ خود بر تمام شئون جامعه، هر نوع آزادی اقتصادی مردم خود را سلب می‌‌کنند و منابع ملی و ثروت کشور را بر مبنای نیازهای ایدئولوژی کاذب خود در زمینه‌‌های غیرمرتبط با رفاه و آسایش اجتماعی به هدر می‌‌دهند. بنابراین هر تصمیمی در نظام اقتصادی تحت کنترل دولت از این منظر صرفاً کمک به انباشت و تعمیق فساد است.

* این وضعیت، بر روابط بین دو جناح سیاسی در جمهوری اسلامی نیز کم و بیش حاکم است. بحث فساد اقتصادی به طور مشخص از زمان ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی در ادبیات رسمی کشور رایج شد. با آنکه در آن دوره، جامعۀ ایرانی در مواجهه با دستگاه‌‌های اداری، فساد را کمتر لمس می‌‌کرد و آن را نه معضلی فراگیر بلکه مشکلی حاشیه‌‌ای می‌‌دید، اما رسانه‌‌های وابسته به جبهۀ اصولگرایان با حجمی از تبلیغات روزانه، فساد اقتصادی را به گونه‌‌ای بازتاب دادند که گویی تمام خلل و فرج دولت و حکومت از فساد انباشته شده است. این نوع تبلیغ رواج فساد افسارگسیخته که در اصل ماهیتی سیاسی داشت، انتظار مقابله با آن را به اولویت جامعه تبدیل کرد و محمود احمدی‌نژاد با وعدۀ تحقق مبارزه با فساد در عرصۀ انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴ حاضر شد.

* دولت آقای احمدی‌نژاد به اسم مقابله با فساد و برای تسریع در تصمیم‌گیری و اجرایی کردن تصمیمات دولتی، نظم و قاعده و تشکیلات برخی نهادهای بروکراتیک را بر هم زد و حتی برخی از آنها را منحل کرد. این کار سبب حاکم شدن نوعی بی‌قاعدگی و بی‌قانونی و هرج و مرج بر بروکراسی کشور شد و گویا هر مدیری بنا به میل خود دربارۀ منابع مالی و پولی کشور تصمیم گرفت. بسیاری از کارشناسان این اقدام را عامل اصلی گسترش و نهادینه شدن فساد دولتی در ایران و خارج شدن آن از کنترل می‌‌دانند.

* در هر صورت، از آن پس هر کدام از دو جناح سیاسی کشور، جناح مقابل خود را به عنوان عامل و مسبب بروز فساد اقتصادی و گسترش آن در سطح دولت و جامعه معرفی کردند و هرازگاهی پرونده‌‌ای از فسادهای کلان را افشا و در معرض دید عموم قرار دادند.

* این نوع پرونده‌‌ها از همان ابتدا با شائبۀ سیاسی همراه بوده و بسته به اینکه این پرونده چه افرادی و با چه نوع گرایش سیاسی را هدف قرار داده، با واکنش متفاوت جناح‌‌ها روبه‌رو شده است. طبعاً در شرایطی که هر یک از جناح‌‌های سیاسی به قصد تضعیف رقیب خود، بکوشند تمام فسادها را به طرف مقابل خود نسبت داده و دامن خود را از هرگونه فساد منزه نشان دهند، جامعه نسبت به ادعای فسادستیزی هر یک از آنها به شدت ظنین می‌‌شود و اعتماد خود را به صداقت آنها از دست می‌‌دهد. این وضعیت در جامعۀ ما عملاً پیش آمده است. جامعه دیگر به گرایش سیاسی متهمان پرونده‌‌های فساد توجهی نشان نمی‌‌دهد و با افشای هر پرونده‌‌ای در این باره فقط گفته می‌‌شود: همه‌شان دزد و فاسدند!

* واقعیت این است که پدیدۀ فسادِ اقتصادی تابعی از فهم مشترک اعضای جامعه از دو مفهوم قانون و عدالت است. از آنجا که قانون باید بازتاب‌دهندۀ مفهوم عدالت باشد، بدین ترتیب فساد به فهم مشترک از عدالت و بی‌عدالتی در سطح جامعه تقلیل می‌‌یابد. بدبختانه، با گذشت حدود ۴۴ سال از عمر جمهوری اسلامی، هنوز تعریف روشن و منقحی از عدالت ارائه نشده است. به تبع این موضوع هیچ‌کدام از جناح‌‌های سیاسی نیز تکلیف خود را با انواع مفاهیم عدالت روشن نکرده‌اند. با روشن نبودن مفهوم عدالت و بی‌عدالتی، فساد و نوع مقابله با آن نیز موضوعی مناقشه‌برانگیز شده است.

* گذشته از این موضوع، عموم مردم، فساد در دستگاه‌‌های دولتی و عمومی را امری فراگیر می‌‌دانند و تأکید می‌‌کنند که این موضوع به اندازه‌‌ای عمق پیدا کرده که کنترل آن به امری محال تبدیل شده است. واضح است که تهدید به «نقره داغ» کردن عوامل فساد و افشای دوره‌‌ای موارد کلان آن، راه مبارزه با فساد نیست زیرا چنانچه قرار بود از این طریق فساد کنترل شود، تاکنون کنترل شده بود. مبارزه با فساد در گام نخست، نیازمند تعریف روشن و قابل قبولی از عدالت، تطبیق قوانین جاری با آن مفهوم از سوی حقوق‌دانان معتبر، سپردن کار نظارت بر دستگاه‌‌ها به نیروهای متخصص و با حسن‌نیت و غیرجناحی و مورد اعتماد عموم و رسیدگی به پرونده‌‌های فساد از سوی قضات خوشنام و حرفه‌‌ای و فسادناپذیر به طور علنی و در حضور هیئت منصفۀ منتخب اقشار گوناگون جامعه است. جز این، سعی بی‌فایده کردن و رنج بیهود بردن است!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      خدا لعنت کنه

    • ناشناس

      مملکت فاسد همینه برای خودشون حال برای مردم حرام

    • علیرضا

      نوش جونتون بخورید وبیاشامید ولی حجاب مهمتر از همه اینها هست

    • ایرانی

      بلاخره ی روزی آه ملت میگیردشون نفرین بردزدان واختلاصگران

    • چرندگو

      ماهی ازسرگنده گرددنی زدم

    • ناشناس

      فسادمالی در قضیه فولادمبارکه صورت گرفته،فقط اعدام انقلابی دزدان حکومتی،می تواندحلال موقتی ماجراباشد!

    • ناشناس

      کاش گشت ارشاد واسه این بی شرفا که کارشون از بی حجاب و بد حجاب ها بدتره‌ می‌گذاشتند این دزدی‌ها باعث فساده . .

    • لاکپشت آبی

      این دیگه از فساد ورانت واختلاس گذشته

    • ناشناس

      برای مالیات از ملت را نقره داغ می کنند بعد راحت هزاران میلیارد ازحق این ملت دود هوا میشود حال این زالو صفتان مجازات بشوند چه میشود بحال ملت جز اینکه در وزارت دیگر وقتی دیگر سرشان به حجاب گرم ودزدان راحت باهم بخورید وکوفت کنید

    • ناشناس

      خخخخ بعد میگن بگیرین بدحجاب چاپیدن رفت

    • ناشناس

      فساد سیستماتیک

    • ناشناس

      اصولگراها همه جا تاسف

    • الف. ج

      اقتصاد دولت چین ونوع رفتار آن با رانت خواری واختلاس ورشوه خواری باید در ایران نیز اجرا شود تا اقتصاد ایران مانند چین رشد چشمگیر داشته باشد

    • ناشناس

      فساد همه جا هست
      اونوقت میگه سبستمی نیست!!!!!!!

    • ناشناس

      چون در کشور ما یک نفر تصمیم نمیگیرد و صاحبان بیشماری دارد وضع از این بهتر نخواهد شد و هر روز بدتر از امروز خواهد بود

    • ناشناس

      دزدان کلان و بی پروا چه حالی میکنن از این همه غارت و یغما

    • مممم

      شرکتهای دولتی زیان ده نیستند .افراد نالایق وغیر متعهد هستند که شرکتهای دولتی را زیان ده می کنند تا به یغما ببرن.البته با کمک بلا دست

    • نجات تائب

      (زبل) زبل خان ها این جا زبل خان ها آن جا زبل خان ها همه جا هر دم از باغ بری می رسد تاز تری تاز تری می رسد

    • ناشناس

      نظرلیبرالها درست است ودرستی آن به اثبات کامل رسیده است.

    • ناشناس

      بعد ما تونون خوردن مشکل داریم تو این مملکت حق الناس توحلقوم همتون گیر میکنه سر پل سراط اگه وجود داشته باشه اینجا که نشد اونجا منتظرتون میمونیم فاسدین وابسته وحروم خور

    • ناشناس

      دولت خودش بدهکارروسیه است بابت بوشهر پولها دلارها کشورهای دیگه نفع میبرند

    • ناشناس

      سیستماتیک شدن فساد احتمالا یعنی وضعیت فعلی. در اوضاع کنونی چنین تصور میشود اگر افراد یا سازمانها ونهادها تظاهربه انقلابی بودن وخودرا طرفدار نظام معرفی کنند فساد از سوی انان بلا اشکال است.

    • ناشناس

      نظام لیبرالی هاشمی همینه

    • ناشناس

      چون مملکت دست فاسدان هست

    • ناشناس

      در نظام فعلی تفکری حاکم شده مبنی بر اینکه ثروت است که قدرت ایجاد میکند ومومن وانقلابیون باید ثروت وقدرت داشته باشند تا نظام را محفوظ نگه دارند.

    • ناشناس

      سیستماتیک شده

    • ناشناس

      خدا رحمت کنه شاه رو

    • ناشناس

      خدارحم کرده درکشوری اسلامی زندگی میکنیم

    • ناشناس

      یادش بخیر زمان شاه چقدر فساد بود!!!

      پاسخ ها

      • بدترین ها

        تا ۷۰نسل بخورن تموم نمیشه

    • ناشناس

      فقط حجاب در ایران مهم است فدای سر مسولین خادم و دزد و اختلاس گر ... و امثال او باید سریع محاکمه شوند وگرنه این همه اختلاس از فولاد مبارکه پیشکش کسانی که برای این گشور خدمت می کنند و با فقر و فلاکت در این مملکت می جنگند

    • ناشناس

      پول برای غارت وچپاول هست اما برای مردم ایران پول نیست تحریم هستیم

    • ناشناس

      تریبون اقایون فقط موی زنان و لباس زنان رو میبینه اینهمه دزدی و اختلاس و غارت بیت و المال رو میبینن ولی سکوت میکنن چرا ؟ چون ...

    • ناشناس

      چطوری میشه کسی یک کیلو گرم مواد قاچاق میکنه میگیرن پدرشو درمیارن ولی با کسی که میلیارد میلیارد دزدی میکنه برخوردی نمیشه این نشون دهنده اینه که مقامات خودشون فاسدند و نمیتونند کسی که فامیل و آشنا خودشونه و با رابطه مسئول جایی شده مقابله کنند

    • ناشناس

      فساد فقط در آمریکا و اروپا و ژاپن هست ، نگاه کنید به وضعیشان میفهمید

    • اسپریچو حمید

      گر قراره سمت گیرند *هرآنچه در شهر ست باید گیرند

    • ناشناس

      فساد نه افشای فساد اینجا و آنجا

    • ناشناس

      یه چفیه بنداز گردنت و هرکاری دلت میخواد بکن

    • ناشناس

      پول فساد فولاد در تهران توضیح میشد .دارند جايي ديگه دنبال دزد میگردند.

    • ناشناس

      هنوز تو این کشور حتی اهالی رسانه متوجه نشدند که مبلغ ۵۴ هزار میلیارد تومن که در این تخلف اورده شده اختلاف قیمت بورس کالا با بازار ازاد است
      و قانون هست که فولاد در بورس کالا فروخته شود
      وقتی اهالی رسانه زحمت مطالعه به خود نمیدهند چه انتظاری از بقیه جامعه داریم

    • استادغلام

      سوال اگه تو قرآن در 7 جا و همچنین در سوره مائده که میگه السارق والسارقه اقطعو سارق زن ومرد را دستش را قطع کنید که این برای خودتان بهتر است خداوند عالم وآگاه به امر خلق می باشد وشرایطش را گفته به بهانه مشکلات اقتصادی به کتاب خدا عمل نمی کنیم بابا طرف که یک میلیارد به بالا میبره که دیگه به نون شب محتاج نیست وآزاد هم میگرده یا دزدی که بیشتر از 10 دفعه یا 30 دفعه دزدی میکنه این شغل شریف دزدی هست که حکومت براش کاری نمیکنه حالا چهار تا روشن فکر میان به حجاب گیر میدن ومردم به جون هم مینوازند تابیت المال از آب گل آلود غارت میکنن ولی 40 سال دارن درستش میکنن غصه ایی نیست

    • ناشناس

      واقعا جای خیلی تاسف
      نمدونم چی بگم به این مدیران کارامددر ......

    • علی رحیمیان

      هرجا پول هست فسادهم هست ، فساد درفولادازروزی شروع شدکه مدیران در ساختمان مرکزی دورخود حصارکشیدندوبین کارگر و مدیر فاصله افتادو کاراز کارگر شد وخودشیرینی ازمدیر

    • کریم خان زند

      یعنی اگر کوروش ماهی ۳ میلیارد تومان پول می‌گرفت تا الان به حد مبلغ نمیرسید، خواستم عمق فاجعه رو درک کنید

    • ناشناس

      تنها که نخورده به همه داده کیو میخوان محاکمه کنن،به قول آقای جهانگیری همه تاخرخره توفسادن

    • ناشناس

      اگر قراره مست گیرند * باید هرآنچه درشهرست گیرند

    • بن تن

      بعدش فقر و گرانی و بدبختی ملت رو گردن تحریم و امریکا بندازین

    • ناشناس

      بخورید و حال کنید.
      کشور و قانون فقط برای حجاب است.
      مقصر هم خارجی ها هستند.

    • ناشناس

      هر کاری پایانی دارد اما اینحا پایانی ندارد هر روز اختلاس

    • بینام

      فساد همه ایران‌ را‌گرهته و تمام شدنی نیست

    • بینام

      مملکت بخور بخور شده

    • فاطمه

      عوضش حجاب داریم

    • ناشناس

      صددرصد این مثل با کد خدا دهی بساز به دهی بتاز این مثل معروف است

    • ناشناس

      فساد همه جای مملکت گرفته

    • ناشناس

      بخورید و بیاشامید و غارت کنید فقط اسراف نکنید.

    • داریوش الیاسی

      این تازه یک نمونه ازفسادتواین مملکته که لورفته، هرچی همش بزنی گندش بیشتردرمیاد.

    • ارشین

      مرگ و نفرین بر خائنین این سرزمین .
      از زمان قاجار تا همین امروز .

    • مهران

      فرق دزدی با اختلاس چیه!!!!!؟؟؟؟

    • سوخته دل

      الهی آمین الهی آمین الهی آمین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج