جاباما
۱۲۳۹۸۲۷
۱ نظر
۱۸۱۷
۱ نظر
۱۸۱۷
پ

ویزگی‌های منحصر به فردی که افراد باهوش دارند

در صورتی که گمان می‌کنید فرد باهوشی هستید، نگاهی به ویژگی‌هایی بیندازید که در این مقاله بررسی شده تا خودتان را محک بزنید.

گجت نیوز: در صورتی که گمان می‌کنید فرد باهوشی هستید، نگاهی به ویژگی‌هایی بیندازید که در این مقاله بررسی شده تا خودتان را محک بزنید.

افراد باهوش دارای چه خصوصیاتی هستند و آیا ما هم فرد باهوشی محسوب می‌شویم؟ این یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی است که انسان‌ها از یکدیگر می‌پرسند تا میزان برتری خود را در خصوص هوش بسنجند و مطمئن شوند که آیا فرد باهوشی هستند یا نه. همه ما دوست داریم که ما را باهوش خطاب کنند و در انجام امور مختلف بهترین باشیم، اما آیا واقعا ما هم باهوش محسوب خواهیم شد یا خیر؟

اگر فکر می‌کنید فرد باهوشی هستید بخوانید

عده‌ای از دانشمندان برای باهوش بودن افراد، یک‌سری ویژگی تعیین کرده‌اند و در صورتی که شما آن خصوصیات را داشته باشید، فرد باهوش و زرنگی به حساب خواهید آمد. افراد باهوش اصولا در موقعیت‌های مختلف به سرعت تصمیم‌های درستی می‌گیرند و به ندرت دست به انتخاب‌های عجولانه و اشتباه می‌زنند.

ویزگی‌های منحصر به فردی که افراد باهوش دارند

آنها درک درستی از روابط خود با دیگران دارند و از آنجایی که بینش دقیقی نسبت به اوضاع و امور دارند، سریعا در موارد ضروری تصمیم‌گیری می‌کنند و تصمیم‌شان درست هم از آب در می‌آید. خصوصیات زیادی وجود دارد که می‌تواند نشان‌دهنده باهوش بودن یک فرد باشد و ممکن است بسیاری از افراد آن خصوصیت را نداشته باشند، اما باز هم انسان باهوشی تلقی شوند.

در این مقاله قصد داریم ۱۶ ویژگی و خصیصه رفتاری در مورد افراد باهوش را معرفی کنیم که هر یک از آنها دنیای دیگری را با خود به همراه خواهد آورد. در دنیای امروز که رقابت حرف اول را می‌زند، باید بدانید که آیا فرد باهوشی محسوب می‌شوید یا خیر؟ به طور کلی انسان‌های باهوش زندگی راحت‌تری را پیش رو دارند. در ادامه با ما همراه باشید.

۱. یادگیری

افرادی که باهوش هستند و دیگران هم به هوش زیاد آنها غبطه می‌خورند، معمولا همواره در حال آموزش و یادگیری هستند و یک لحظه بی‌کار نمی‌نشینند. آنها می‌دانند که در دنیای امروزی باید مدام در حال یادگیری آموزه‌های جدید باشند، وگرنه نمی‌توانند در آن دوام بیاورند.

از طرفی افراد باهوش صرفا پذیرنده نیستند و در صورتی که چیزی را یاد گرفته باشند به دیگران نیز می‌آموزند. به طور کلی آموزش دادن به دیگران راهی برای تثبیت آن آموزه‌ها در ذهن خود است و همچنین با این کار می‌توانند فعالانه در مباحث ارائه شده صحبت کنند و در صورت نیاز برای رسیدن به پاسخ سوال خود تحقیق به عمل آورند.

۲. خواندن مکرر و زیاد

یک مثل مهم وجود دارد که می‌گوید «اول بخوانید، بعد دوباره بخوانید و سپس بخوانید و نهایتاً این است که بنویسید!» به یاد داشته باشید که افراد باهوش همواره مشغول مطالعه و خواندن مجله و مقالات مختلف هستند و این کار را همچون غذا خوردن یا آب نوشیدن انجام می‌دهند.

یکی از مراحل یادگیری که در مرحله قبلی به آن پرداختیم، خواندن است و افراد باهوش نیز اهمیت مطالعه روزانه را جدی می‌گیرند. خواندن کتاب‌ها و مقالات زیاد می‌تواند سرعت ذهن و مغز در پردازش اطلاعات را سریع‌تر کند و این می‌تواند برای یادگیری بسیار مفید باشد. از طرفی برای یک مطالعه خوب و باکیفیت باید بدانید که چطور مطالب مفید و ارزنده را بخوانید و حفظ کنید و مطالب غیر مهم را رها کنید.

۳. تشخیص صحیح

یکی از بهترین خصوصیاتی که افراد باهوش دارند این است که درک درستی نسبت به وقایع پیرامون خود دارند و برای مثال می‌توانند به درستی تشخیص دهند که انگیزه دیگران از دوستی با آنها چیست. همچنین آنها می‌توانند تشخیص دهند که شخص مناسب معاشرت چه کسی است و چه ویژگی‌هایی دارد.

ویزگی‌های منحصر به فردی که افراد باهوش دارند

افراد باهوش همواره سعی می‌کنند با دوستانی مراوده داشته باشند که دارای اخلاقیات خوب و رفتار مناسب هستند و با کسانی همراه می‌شوند که ارتباط خوبی از آنها می‌گیرند و ارزش بالایی دارند.

۴. سودآوری

ویژگی بعدی که افراد باهوش با خود دارند، تشخیص صحیح انجام هر کاری است. توجه داشته باشید که افراد باهوش و زرنگ سعی می‌کنند سیستم زمانی و سازمانی درستی داشته باشند و بتوانند از آن نهایت استفاده را ببرند. دانستن زمان انجام هر کاری هم به نفع خود افراد باهوش است و هم این که پیشرفت سازمانی را به همراه خواهد داشت. با این حال دیگران که با این فرد باهوش کار می‌کنند هم سیستم زمانی و سازمانی درستی خواهند داشت.

۵. قلم و کاغذ

اگر نگاهی به افراد موفق بیندازیم متوجه خواهیم شد که آنها همواره به همراه خود قلم و کاغذ دارند؛ چرا که باید در هر لحظه از زندگی خود کارهای مهمی که دارند را انجام داده و آنها را در لیست خود تیک بزنند. همچنین هر جایی که قرار است اتفاق مهمی بیفتد یا کار مهمی پیش بیاید آنها به سرعت برنامه خود را بررسی کرده و اهداف زندگی‌شان را در جایی می‌نویسند. بدین ترتیب افراد باهوش به هیچ وجه چیزی را فراموش نمی‌کنند یا خیلی به ندرت فراموش می‌کنند.

۶. اعتماد به نفس

حتما تاکنون افرادی را دیده‌اید که نمی‌توانند به خودشان اعتماد کنند و به همین دلیل فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهند. افرادی که دارای اعتماد به نفس هستند در جامعه نقش پررنگی ایفا می‌کنند و قادر خواهند بود از فرصت‌های مهم زندگی به نحو احسن استفاده کنند.

به یاد داشته باشید که افراد باهوش بیش از آن که به دیگران اعتماد داشته باشند، به شخص خودشان اعتماد دارند و معتقد هستند که می‌توانند بدون کمک دیگران و با تکیه به اراده واحد خود دست به انجام هر کاری بزنند. آنها مدام از دیگران نظرخواهی نمی‌کنند و به حس و فکر خود اعتماد کامل دارند.

ویزگی‌های منحصر به فردی که افراد باهوش دارند

۷. ریسک کردن

توجه داشته باشید که با مجموع عوامل بالا باید حدس بزنید که افراد باهوش راه‌های زیادی را برای موفقیت امتحان می‌کنند و در همه آنها نیز موفق می‌شوند؛ اما این موفقیت شیرین را مرهون شکست‌هایی هستند که همواره در طول زندگی دارند. بنابراین افراد باهوش همواره دوست دارند ریسک کنند و بابت این ریسک‌پذیری شکست‌هایی را متحمل می‌شوند.

بنابراین یکی از مهم‌ترین ویژگی های افراد باهوش این است که شکست‌های خود را می‌پذیرند و از این طریق است که می‌توانند موفق شوند. آنها تهدیدها را تبدیل به فرصت کرده و از آن نهایت بهره‌برداری را خواهند کرد.

۸. شوخ طبعی

شاید باورتان نشود، اما یکی از ویژگی‌های مشترک تمام افراد باهوش این است که شوخ‌طبع و بامزه هستند. آنها مسائل زندگی روزمره و مشکلات آن را جدی نمی‌گیرند و سعی می‌کنند به موضوع‌های جالب و خنده‌دار بیشتری بپردازند تا این که بخواهند مدام عبوس و ناراحت باشند.

۹. تقویت مغز

همه افراد باهوش همیشه باهوش نمی‌مانند و ممکن است زمانی برسد که از خصوصیات خوب خود فاصله بگیرند و دچار مشکل شوند. افراد باهوش به این دلیل باهوش باقی می‌مانند که ذهن و مغز خود را تقویت می‌کنند و این کار را با یادگیری و تمرین‌های مختلف انجام می‌دهند. یکی از روش‌های مناسب برای تقویت مغز، یادگیری مهارت‌های جدید و رسیدن به باورهای تازه است.

۱۰. تدبیر

شاید فکر کنید فرد باهوش همواره پاسخ تمام سوالات را می‌داند و در مورد همه چیز آگاهی دارد، اما یقینا این‌طور نیست. آنها نمی‌دانند که پاسخ تمامی سوال‌ها چیست، اما در صورتی که به آن نیاز داشته باشند، می‌دانند که از کدام منبع باید پیدایش کنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی های باهوش‌ها این است که دسترسی سریعی به منابع مختلف خواهند داشت و در این راستا ممکن است از زنجیره ناگسستنی دوستان و آشنایان خود استفاده کنند.

ویزگی‌های منحصر به فردی که افراد باهوش دارند

۱۱. روشنفکری

تک بعدی بودن و نگاه کردن از یک زاویه ایراد بزرگی است که جامعه را نیز به انحراف و نابودی می‌کشاند. افراد باهوش می‌دانند که باید به موضوع‌های مختلف از زوایای متفاوت نگاه کنند و به جای این که پیش پایشان را بنگرند، افق‌های دوردست را ببینند. همان‌طور که می‌دانید اغلب ما انسان‌ها نمی‌توانیم این‌طور باشیم.

باهوش‌ها مدام در ذهن خود تکرار می‌کنند که: «ذهن درست مانند یک چتر نجات می‌ماند و فقط زمانی خوب کار می‌کند که باز شده باشد.» آنها به هیچ وجه از مسائل متناقض اجتناب نمی‌کنند و حتی در مواجهه با آن سعی می‌کنند واکنش درستی نشان دهند و جنبه‌های مختلفی از آن را روبه‌روی خود قرار دهند.

۱۲. احساس مسئولیت

حتما برای شما هم پیش آمده که عهده‌دار انجام کاری شوید و زمانی که موعد تحویل یا انجام آن فرا می‌رسد زیر آن بزنید و تعهد خود را نقض کنید. افراد باهوش یا عهده‌ی کاری را قبول نمی‌کنند یا اگر کردند در برابر آن احساس مسئولیت می‌کنند. عمل و عکس‌العمل باهوش‌ها سریع است و نسبت به نیازهای خود و اطرافیان مسئولیت‌پذیر هستند.

۱۳. خلاقیت

داشتن اید‌های جدید و افکار نو و روش‌های متفاوت برای حل یک مسئله یا مشکل از جمله ویژگی‌های افراد باهوش است. آنها می‌خواهند مدام پیشرفت کنند و اگر در شرایطی باشند که عقاید جدیدی مطرح می‌شود و آن عقاید درست نباشند، سعی می‌کنند از خود مقاومت نشان دهند و عقاید و افکار جدیدی را مطرح نمایند.

۱۴. اندیشه صحیح

توجه داشته باشید که فرد باهوش دقت زیادی می‌کند تا از یک سوراخ دو بار گزیده نشود و یک اشتباه را دوباره مرتکب نشود. آنها این ویژگی را دارند که مدام در تلاش هستند تا از گذشته و تاریخ درس عبرت بگیرند و کارهایی را انجام دهند که درست باشد. همچنین در تشخیص این که کدام کار درست و کدام نادرست است، مهارت دارند. از طرفی هنگام انجام دادن کارهای مختلف از قبل در مورد ریز و درشت آن فکر می‌کنند تا مشکلات احتمالی تبدیل به موانع بزرگ نشود.

 

۱۵. خودشناسی

افراد باهوش می‌دانند که چه رفتارهای نادرستی دارند و نقاط قوت و ضعف آنها در چیست. همچنین زیر و بم زوایای وجودی خود را بلد هستند و ارزش‌ها و خط مشی زندگی شخصی‌شان را درست می‌دانند. این اقدام مصداق بارز این ضرب‌المثل است که می‌گوید: «کسی که دیگران را می‌شناسد عاقل است، اما کسی که خودش را می‌شناسد باهوش و زیرک است». خودشناسی یکی از ویژگی‌های بارز و مهم افراد باهوش به حساب می‌آید.

۱۶. تصمیم گیری سریع

گرفتن تصمیم در شرایط و موقعیت‌های مختلف می‌تواند بسیار دشوار باشد؛ به خصوص آن که در شرایط سخت و بدی قرار داشته باشیم. افراد باهوش تلاش می‌کنند تا در موقعیت‌های این چنینی تصمیم‌های خود را سریعا بگیرند تا مشکلی پیش نیاید. آنها با درک سریع روابط و بینش صحیح خود تصمیم‌های درست را به سرعت اتخاذ می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      بسیار مفید بود ...ممنونم برترینها ،،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج