جاباما
۱۲۴۰۱۸۵
۴۸۷
۴۸۷
پ

۵ویژگی دوربین گوشی‌ها که به نظر سازندگان نباید بدانید

در این مطلب به نکات قابل توجهی اشاره شده است که آگاهی از آن‌ها می‌تواند شما را در خرید گوشی با کیفیت‌تر راهنمایی کند.

باشگاه خبرنگاران: زمانی که سازندگان گوشی‌های هوشمند در مورد مشخصات دوربین گوشی خود صحبت می‌کنند، معمولا تعداد مگاپیکسل بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. سایر مشخصات دوربین که برخی از آن‌ها مسئول اکثر بار‌های سنگین هستند، توجه کمی را به خود جلب می‌کنند. اگرچه تعداد مگاپیکسل ضروری است، اما تنها کسری از کیفیت کلی دوربین گوشی هوشمند شما را تامین می‌کند.

دوربین گوشی هوشمند با کیفیت چیست؟

قبل از اینکه در مورد مشخصات صحبت کنیم، باید بگوییم که کیفیت دوربین یک گوشی هوشمند به تعامل پیچیده‌ای از اجزای سخت افزاری و نرم افزاری بستگی دارد. اگرچه مصرف کنندگان تمایل دارند که توسط جنبه سخت افزاری محصولات اغوا شوند، باید بدانند که بخش نرم افزاری به همان اندازه مهم است.

دوربین گوشی‌های هوشمند با بهترین سخت افزار ممکن بدون نرم افزار پردازش تصویر قدرتمند برای تهیه نسخه پشتیبان، تصاویر خیره کننده‌ای ارائه نمی‌دهد، این در حالی است که با سخت افزار متوسط اما نرم افزار پردازش تصویر قدرتمند می‌توان با دوربین تصاویر خیره کننده ثبت کرد. بدون ادغام خوب هر دو جنبه، یک دوربین با کیفیت چیزی جز یک رویا و خیال نیست.

در ادامه برخی از مشخصات دوربین گوشی هوشمند وجود دارد که بهتر است هنگام خرید گوشی هوشمند بعدی خود در نظر بگیرید.

۱. اندازه سنسور

حسگر تصویر یک گوشی هوشمند جزء دوربینی است که با استفاده از نوری که وارد دوربین می‌شود تصاویر تولید می‌کند. این یکی از حیاتی‌ترین اجزای دوربین گوشی‌های هوشمند است. به همین دلیل اندازه آن مهم است. بدون اینکه خیلی فنی باشد، هرچه سنسور تصویر بزرگتر باشد، نور بیشتری می‌تواند دریافت کند و بنابراین کیفیت تصویری که به طور بالقوه می‌تواند تولید کند، بهتر است.

سنسور‌های گوشی‌های هوشمند معمولا بر حسب اینچ (یا معمولا کسری از اینچ) اندازه گیری می‌شوند. تا به امروز، هیچ دوربین گوشی هوشمندی نمی‌تواند از سنسوری بزرگتر از ۱ اینچ برخوردار باشد. Samsung Galaxy A۵۳ دارای اندازه سنسور متوسط ​​۱/۱.۷ اینچ است و با سایر اجزای با کیفیت ترکیب می‌شود تا تصاویر خوبی تولید کند.

وقتی به تصاویر حسگر‌های ۱/۱.۳۳ اینچی Samsung Galaxy S۲۲ Ultra نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که چرا اندازه سنسور مهم است زیرا به طور چشمگیری بر کیفیت تصاویری که ثبت می‌کنید، تاثیر می‌گذارد.

5ویژگی دوربین گوشی‌ها که به نظر سازندگان نباید بدانید

۲. اندازه پیکسل

اندازه پیکسل نباید با تعداد مگاپیکسل اشتباه گرفته شود، اندازه پیکسل تعداد پیکسل‌ها یا بلوک‌های کوچک نورگیر روی سطح سنسور تصویر دوربین است. در عکاسی، نور بسیار مهم است. این باعث می‌شود اندازه پیکسل نیز مهم باشد. هرچه اندازه هر پیکسل بزرگتر باشد، نور بیشتری می‌تواند جذب کند که به طور بالقوه به معنای کیفیت تصویر بهتر است.

این یک بار دیگر اهمیت اندازه سنسور را تقویت می‌کند، زیرا اندازه سنسور تعیین می‌کند که چند پیکسل روی سطح آن قرار بگیرد و آن پیکسل‌ها چقدر می‌توانند بزرگ باشند. دوربین‌های گوشی‌های هوشمند با پیکسل‌های کوچک‌تر معمولا با نویز دیجیتال مواجه می‌شوند، مخصوصا هنگام عکس‌برداری در شرایط نور کم؛ بنابراین دفعه بعد، به یاد داشته باشید که اندازه پیکسل بزرگتر که با میکرومتر (میکرو متر) اندازه‌گیری می‌شود، مهم است.

با این حال سخت‌افزار قدرتمند جانبی و نرم‌افزار پردازش تصویر در تلفن‌های هوشمند مدرن می‌تواند باعث شود اندازه پیکسل‌های کوچک‌تر تصاویر خیره‌کننده‌ای تولید کنند. یک مثال خوب می‌تواند دوربین گوشی هوشمند Honor ۲۰ Pro باشد.

5ویژگی دوربین گوشی‌ها که به نظر سازندگان نباید بدانید

۳. مگاپیکسل

سازندگان دوست دارند در مورد این یکی از جنبه‌های دوربین گوشی‌های هوشمند صحبت کنند. با این حال، تعداد مگاپیکسل تفاوت‌های ظریف بسیار بیشتری نسبت به آنچه اغلب می‌شنویم دارد. اگرچه به طور مستقیم وضوح تصاویری را که دوربین گوشی هوشمند شما می‌تواند تولید کند تعیین می‌کند، اما در مورد کیفیت تصویر اهمیتی ندارد.

موضوع این است که هرچه تعداد مگاپیکسل بیشتر باشد، وضوح تصاویر شما بیشتر است؛ با این حال همه چیز به این سادگی نیست. مگاپیکسل بیشتر می‌تواند به معنای اندازه پیکسل کوچکتر باشد. تصور کنید یک حسگر تصویر میز ناهارخوری شماست و بشقاب‌هایی که روی آن قرار می‌دهید پیکسل هستند. برای شمارش مگاپیکسل بیشتر، باید تعداد بیشتری بشقاب کوچکتر (پیکسل‌های کوچکتر) را روی میز ناهارخوری قرار دهید. بشقاب‌های بزرگ (پیکسل‌های با اندازه بزرگتر) فضای بیشتری را اشغال می‌کنند و شما می‌توانید تعداد کمتری از آن‌ها را روی یک میز ناهارخوری قرار دهید. بنابراین وضوح کمتری دریافت می‌کنید.

پیکسل‌های بزرگتر نور بیشتری را به دام می‌اندازند، بنابراین عملکرد دوربین شما را در شرایط نور کم به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند؛ در حالی که رزولوشن بزرگ‌تری با پیکسل‌های کوچک‌تر دریافت می‌کنید، اگر فناوری پشتیبان‌گیری از آن به اندازه کافی خوب نباشد، می‌تواند بر کیفیت تصویر تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل است که سامسونگ با وجود استفاده از دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی در گوشی هوشمند S۲۲ Ultra خود، از پیوند پیکسل برای ترکیب پیکسل‌های کوچک‌تر به پیکسل‌های بزرگ‌تر برای تصاویر بهتر استفاده می‌کند.

5ویژگی دوربین گوشی‌ها که به نظر سازندگان نباید بدانید

۴. تثبیت کننده تصویر نوری (OIS)

اگر در حین حرکت عکس یا فیلم گرفته باشید، احتمالا متوجه ظاهر تار و لرزان تصویر شده‌اید که هیچ‌کس نمی‌خواهد آن را ببیند. لرزشگیر اپتیکال نوید حل این مشکل است. گاهی اوقات حتی لازم نیست برای دریافت فیلم‌ها و تصاویر لرزان یا تار حرکت کنید، حرکات جزئی دست نیز می‌تواند باعث آن شود. متاسفانه، سخت افزار OIS ارزان نیست، با این حال گرفتن فیلم‌ها و تصاویر ثابت و بدون تاری حرکت حیاتی است. برخی از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند از تثبیت‌کننده تصویر الکترونیکی (EIS) استفاده می‌کنند، یک تلاش نرم‌افزاری برای تکرار عملکرد‌های OIS که یک فناوری مبتنی بر یک جزء سخت‌افزاری اختصاصی ساخته شده است. هنگام خرید گوشی هوشمند پرچمدار بعدی خود یا یک پرچمدار واقعی، باید به دنبال فناوری OIS در برگه مشخصات دوربین باشید.

۵. زوم اپتیکال و دیجیتال

زوم دیجیتال روی دوربین گوشی‌های هوشمند تلاشی مبتنی بر نرم افزار برای نزدیکتر نشان دادن اجسام دور جلوی دوربین شماست. زوم دیجیتال، در بیشتر موارد به سادگی تصویر جلوی آن را برش می‌دهد و صفحه گوشی شما را با قسمت برش خورده پر می‌کند. این کمتر از زوم واقعی و بیشتر از برش است. به همین دلیل است که تصاویری که صرفا از زوم دیجیتال تولید می‌شوند، گاهی اوقات دارای پیکسل هستند یا جزئیات دقیقی ندارند.

از سوی دیگر زوم اپتیکال زمانی اتفاق می‌افتد که یک گوشی هوشمند اجزای لنز خود را برای تمرکز بیشتر روی یک شی تنظیم می‌کند. زوم اپتیکال با تنظیم فاصله کانونی دوربین گوشی هوشمند، فاصله کانونی آن را تنظیم می‌کند، این همان چیزی است که یک شی را «واقعا بزرگ می‌کند». برخلاف زوم دیجیتال، زوم اپتیکال بر کیفیت تصویر و وضوح تصویر حاصل تاثیر منفی نمی‌گذارد.

اگر گوشی هوشمندی با دوربین ۲۰ مگاپیکسلی زوم دیجیتال ۲ برابری انجام دهد تا روی ناحیه مورد نظر فوکوس کند، وضوح ۱۰ مگاپیکسل را در کنار ناحیه برش خورده حذف می‌کند، سپس ۱OMP باقیمانده روی بوم کشیده می‌شود تا یک عکس ۲۰ مگاپیکسلی ایجاد شود که واقعا از نظر عملی ۲۰ مگاپیکسل نیست.

قدرت بزرگنمایی عظیم Samsung Galaxy S۲۲ Ultra در درجه اول به لطف زوم اپتیکال ۳ و ۱۰ برابری آن است. نیاز به زوم اپتیکال یکی از دلایل اصلی است که چرا اکثر گوشی‌های هوشمند با بیش از یک دوربین عرضه می‌شوند؛ بنابراین هنگامی که مشخصات دوربین گوشی هوشمند بعدی خود را بررسی می‌کنید، به خاطر داشته باشید که زوم اپتیکال ۱۰ برابری روی برگه مشخصات می‌تواند ارزش بیشتری نسبت به زوم دیجیتال ۱۰۰ برابری داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج