adexo3
۱۲۴۰۴۱۸
۷ نظر
۴۲۴۸
۷ نظر
۴۲۴۸
پ

به زودی، هر ایرانی در حال گاز زدن به یک ساندویچ حشره!

اخیرا خبرگزاری صداوسیما در تبلیغی از فواید حشرات خوراکی به‌عنوان جایگزینی برای منابع پروتئینی گفته که در روزهای گذشته با واکنش‌ها و انتقادات زیادی همراه بوده است.

برترین‌ها: اخیرا خبرگزاری صداوسیما در تبلیغی از فواید حشرات خوراکی به‌عنوان جایگزینی برای منابع پروتئینی گفته که در روزهای گذشته با واکنش‌ها و انتقادات زیادی همراه بوده است. هرچند در ادامه، این مطلب از صفحه خبرگزاری حذف شد اما پیش‌ازاین نیز شاهد خبرهایی مشابه که در آن به فواید ملخ به‌عنوانی خوراکی پرخاصیت پرداخته شده بوده‌ایم. همچنین در یکی از برنامه‌های تلویزیونی نیز کارشناس برنامه نسخه جنجالی برنج خالی بخورید و میوه نخورید را پیچیده بود.

به زودی، هر ایرانی در حال گاز زدن به یک ساندویچ حشره!

در این باره روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «پول ندارید حشره بخورید!» به مساله تبلیغ  حشرات خوراکی بای اقناع عمومی پرداخته است که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانیم.

جبران پروتئین ازدست‌رفته با قارچ و سویا

گزارش‌ها از وضعیت معیشت خانوارها نیز نشان می‌دهد که همه دهک‌های درآمدی میزان مصرف گوشت قرمز خود شامل گوشت گوسفند و گوساله را کاهش داده و برای جبران پروتئین ازدست‌رفته، قارچ، سویا، مرغ و تخم‌مرغ را جایگزین کرده‌اند.

نگاهی به میزان مصرف کالاهای اساسی نشان می‌دهد که نه‌تنها کاهش در کالری دریافتی رخ ‌داده، بلکه کیفیت سبد غذایی خانوارها نیز کاهش‌یافته و از میزان مصرف کالاهای باکیفیت کاسته شده و کالاهای کم‌کیفیت جایگزین آن شده است. این تجربه را البته در سایر موارد از جمله گردشگری نیز شاهد هستیم. بر اساس گزارش‌ها کیفیت سفرهای مردم به دلیل گرانی‌های فزاینده روندی کاهشی داشته و از اقامت در هتل به اقامت در محل خویشاوندان و اقامت در چادر رسیده است. نگرانی جایی زیاد می‌شود که مصرف اقلام ضروری موجب خطرات جبران‌ناپذیری در سلامت افراد شده است.

به زودی، هر ایرانی در حال گاز زدن به یک ساندویچ حشره!

زنگ خطر برای سلامتی جامعه

طی ۱۵سال گذشته مصرف گوشت در کشور به دلیل افزایش قیمت‌ها کاهش ‌زیادی یافته است. به‌طور نمونه در سال ۸۴ هر خانوار ایرانی سالانه حدود ۵۷کیلوگرم گوشت مصرف می‌کرد، درحالی‌که امروز این میزان به رقم 12 تا 6کیلوگرم رسیده است. به‌طورکلی بررسی روند مصرف گوشت در ایران نشان می‌دهد که به‌رغم نقش مهم این ماده غذایی در سلامتی شهروندان و خانوارها، نسبت به استاندارد‌های جهانی بسیار کمتر مصرف می‌شود.

سلامت شهروندان در تیررس گرانی‌ها

محصولات پروتئینی بعد از نان و میوه در جایگاه سوم هرم غذایی قرار دارند. میزان مصرف گوشت قرمز طبق نظر کارشناس تغذیه برای هر فرد ایرانی که سالم باشد در روز باید معادل ۴۵گرم باشد و برای خانوار سه‌نفره ایرانی ماهانه به ۴کیلوگرم برسد. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز به‌طور میانگین به ۲۵۰هزار تومان رسیده و یک خانوار ایرانی برای تأمین نیاز خود به گوشت قرمز باید ماهانه یک‌میلیون تومان کنار گذارد. برای سایر محصولات پروتئینی نیز وضعیت هزینه‌ها سرسام‌آور است؛ هر فرد ایرانی روزانه به یک عدد تخم‌مرغ نیاز دارد و در نتیجه هر خانوار ایرانی ماهانه به سه‌شانه تخم‌مرغ نیاز دارد که هزینه تهیه آن ۳۰۰هزار تومان تخمین‌زده شده است. در نهایت برای تأمین نیاز‌های اولیه غذایی و داشتن یک زندگی سالم با حداقل‌ها یک خانوار ایرانی ماهانه باید ۵میلیون و ۳۵۰هزار تومان هزینه کند، چیزی برابر حداقل دستمزد یک کارگر در کشور.

واکنش کاربران به این تبلیغ حیرت‌انگیز خواندنی‌ست

مهدی: به صدا و سیما کاری ندارم ولی این پیشنهاد عملی بشه مشکل گرسنگی کلا حل میشه چیز بدیم نیست طعمش، برای گرمایش زمین هم خوبه، حشره ها هم یجور بندپا هستند مثل میگو و خرچنگ


نجمه: قراره صادر بشه اروپا و آمریکا تا خیلی قشنگ در کنار هیزم هایی که میسوزنن حشره بخورن تا حس زندگی طبیعی براشون چند برابر بشه...


پونه: پیشنهادتون چیه؟ موافقید یه قورمه سبزی با سوسک و ملخ درست کنیم بخوریم؟


بهروز: پیشنهاد ما هم برای مسئولین اینه که اول خودشون استفاده کنن

به زودی، هر ایرانی در حال گاز زدن به یک ساندویچ حشره!

حسین: بحث حشره‌خواری اولین بار و توسط آنجلینا جولی در افریقا برای ریشه‌کن کردن گرسنگی جهانی مطرح شد ، این اقدام هم در پی اجرایی ساختن نظم نوین جهانی بود.


امید: اگر بر فرض همچین چیزی در ایران فراگیر بشه،برخی تولید حشره رو هم انحصاری و مافیایی در اختیار میگیرن و اونقدر توش رانت و مافیا و دلال بازی در میاد که حشره هم کیلویی 700 هزار تومن به دست مردم میرسه. قدم بعدی کرم خاکی خواهد بود.


ایران: بگن نگن خواهیم حشره خوار خواهیم شد چون گوشتی در ایران پیدا نخواهد شد و مردم ملخ خواهند خورد


راستین: یعنی بریم مغازه بگیم دویست گرم فیله سوسک و نیم کیلو کله پاچه هزارپا بده


رضا: این حاصل نشست و برخواست با برادران چینی‌ست.


چشم قرمز: وقتی اتحادیه اروپا داشت همچنین پینشهادی می‌داد چرا معترض نشدین؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      اسلام مخالف همچین حرکتیه هیچ جا گفته نشده مسلمانا جایز به مصرف حشراتن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        پس تو عربستان که ملخ سیخ میکنن میخورن مسلمون نیستن؟!

      • ناشناس

        سند ۲۰۳۰ در زمان روحانی امضا شد که حشره خواری بشه

    • ناشناس

      در دین اسلام خوردن حشرات حرام است.

    • ناشناس

      حشره های چینی را وارد میکنن. کمال هم نشین...

    • علی

      عدس پلو. پیش ( پلو کرم ) باید لنگ بندازه
      تازه طبع عدس سرده ولی کرم گرمه برای سلامتی جسم و جنس هم خوبه

    • ناشناس

      ماهی ها و گوشتای مارو ببرن چین بعد مارو حشره خور کنن پیش به سوی کره شمالی شدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج