۱۲۴۱۷۶۵
۲۱۴۳
۲۱۴۳
پ

لحظات مهم زندگی ملکه بریتانیا به روایت تصویر

ملکه بریتانیا درگذشت. حالا فرصت مناسبی‌ست ۹۶ سال زندگی او را زیر ذره‌بین بگیریم تا ببینیم الیزابت دوم با ۷۱سال سلطنت چه اتفاقاتی را رقم‌زده‌ یا پشت سر گذاشته‌است؟

ایسنا: ملکه بریتانیا درگذشت. حالا فرصت مناسبی‌ست ۹۶ سال زندگی او را زیر ذره‌بین بگیریم تا ببینیم الیزابت دوم با ۷۱سال سلطنت چه اتفاقاتی را رقم‌زده‌ یا پشت سر گذاشته‌است؟

الیزابت دوم در سال ۱۹۲۶ به دنیا آمد، او دختر پسر دوم پادشاه جورج پنجم بود و انتظار چندانی برای جانشینی تاج و تخت نداشت تا اینکه عمویش، پادشاه ادوارد هشتم، در سال ۱۹۳۶ از سلطنت کناره‌گیری کرد تا با «والیس سیمپسون»، زن مطلقه آمریکایی ازدواج کند.

پس از مرگ پدر الیزابت، پادشاه جورج ششم، که در پی کناره‌گیری برادرش ادوارد به سلطنت رسیده بود، الیزابت ۲۵ ساله برای در اختیار گرفتن تاج و تخت فراخوانده شد و سلطنتی را آغاز کرد که بعدا طولانی‌ترین دوران سلطنت در تاریخ پادشاهی بریتانیا شد.

ملکه الیزابت دوم امروز در ۹۶ سالگی درگذشت. او در آوریل ۲۰۲۱، همسرش شاهزاده فیلیپ را که در آن سال ۹۹ سال سن داشت از دست داد. ملکه در فوریه ۲۰۲۲ هم به ویروس کرونا مبتلا شد که بعدا در مورد آن گفت در نتیجه بیماری «بسیار خسته و فرسوده» شده است.

ملکه الیزابت دوم، در طول ۷۱ سال سلطنت خود، لحظات تاریخی بسیاری را هم شاهد بوده و هم ایجاد کرده‌است که باهم مرور می‌کنیم:

۱. تاجگذاری ملکه الیزابت دوم - ۲ ژوئن ۱۹۵۳ اولین مراسم تاج‌گذاری بود که از تلویزیون پخش شد

مراسم تاج گذاری الیزابت که در کلیسای وست مینستر برگزار شد، اولین مراسمی بود که به صورت زنده از تلویزیون پخش شد. حدود ۲۷ میلیون نفر از کل جمعیت ۳۶ میلیون نفری بریتانیا این مراسم را از طریق تلویزیون تماشا کردند و ۱۱ میلیون نفر دیگر آن را از رادیو دنبال کردند. حدود سه میلیون نفر در مسیر بازگشت ملکه الیزابت به کاخ باکینگهام بعد از مراسم تاج گزاری صف کشیده و او را تشویق کردند.

لحظات مهم زندگی ملکه بریتانیا به روایت تصویر

۲. اولین بازدید رسمی یک مقام بریتانیا از آلمان غربی در ۱۹۶۵

ملکه الیزابت دوم و شاهزاده فیلیپ در ۲۷ مه ۱۹۶۵ به مناسبت رژه سربازان انگلیسی در استادیوم المپیک در برلین از آلمان غربی دیدن کردند.

در میانه دهه‌ شصت که با تغییرات اجتماعی و سیاسی بسیار مهم شناخته می‌شود، ملکه برای یک سفر ده روزه به آلمان غربی رفت، این اولین بازدید رسمی یک مقام بریتانیایی از آلمان غربی بود. این سفر به مناسبت بیستمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم رخ داد و به نماد آشتی بین دو کشور و به رسمیت شناختن ظهور مجدد آلمان به عنوان یک قدرت در اروپا و در صحنه جهانی تبدیل شد.

لحظات مهم زندگی ملکه بریتانیا به روایت تصویر

۳. حضور ملکه در فاجعه معدن در ولز - ۱۹۶۶

در ۲۱ اکتبر ۱۹۶۶، بهمنی از گل، آب و زباله‌های معدن زغال سنگ یک مدرسه ابتدایی را در آبرفان ولز جنوبی مدفون کرد و ۱۱۶ کودک و ۲۸ بزرگسال را کشت. اگرچه شاهزاده فیلیپ یک روز پس از فاجعه وارد آبرفان شد. ملکه دیدار خود از این روستا را بیش از یک هفته به تعویق انداخت، زیرا نگران بود که حضور او باعث شود تلاش‌ها برای نجات و پیدا کردن محبوسان منحرف شود. برخی از نزدیکان ملکه الیزابت - از جمله منشی خصوصی سابق او، لرد چارتریس - بعدا گفته‌اند که او از تصمیم خود برای حضور با تاخیر در آبرفان پشیمان شد.

لحظات مهم زندگی ملکه بریتانیا به روایت تصویر

۴. بازدید ملکه از استرالیا در ۱۹۷۰

ملکه الیزابت دوم به همراه «امت مک درموت»، شهردار سیدنی، در طول تور استرالیا، در ماه مه ۱۹۷۰، از تالار شهر سیدنی بازدید می‌کند.

در طول تور سلطنتی استرالیا و نیوزیلند در سال ۱۹۷۰، الیزابت یک سنت سلطنتی را زیر پا گذاشت و به جای اینکه از فاصله‌ای محافظت‌شده برای مردم دست تکان دهد، به میان مردم رفت. حدود ۴۰ میلیون نفر دیدار او با مردم سیدنی را از تلویزیون تماشا کردند.

لحظات مهم زندگی ملکه بریتانیا به روایت تصویر

۵. جشن نقره ای - ۱۹۷۷

در ۷ ژوئن ۱۹۷۷، الیزابت به طور رسمی وارد بیست و پنجمین سال سلطنت خود شد. ملکه با پوشیدن لباس صورتی روشن، و کلاهی که با ۲۵ رنگ پارچه تزئین شده بود، عهد خود را برای وقف زندگی برای خدمت به بریتانیا تکرار کرد و گفت: «اگرچه این عهد در روزهای جوانی من بسته شد، من نه از وقف خود در این راه پشیمانم و نه یک کلمه از آن عهد را پس می‌گیرم.»

لحظات مهم زندگی ملکه بریتانیا به روایت تصویر

۶. عروسی پرنس چارلز با لیدی دایانا اسپنسر - ۱۹۸۱

در ۲۹ ژوئیه ۱۹۸۱، حدود ۷۵۰ میلیون نفر در ۷۴ کشور در سراسر جهان ازدواج شاهزاده چارلز، پسر ارشد الیزابت، با لیدی دایانا اسپنسر، در کلیسای جامع سنت پل را تماشا کردند. رابطه عاشقانه بین وارث تاج و تخت بریتانیا و «شای دی» جوان توجه رسانه ها را به خود جلب کرده بود و عروسی مجلل آنها «عروسی قرن» تلقی می شد. در حالی که دایانا مورد تحسین عموم قرار گرفت، ازدواج او با چارلز (و رابطه او با خانواده سلطنتی) از همان ابتدا با مشکل مواجه شد.

لحظات مهم زندگی ملکه بریتانیا به روایت تصویر

۷. بازدید از چین - ۱۹۸۶

در اواخر سال ۱۹۸۴، دولت مارگارت تاچر، نخست وزیر، موافقت کرد که از اول ژوئیه ۱۹۹۷، حاکمیت هنگ کنگ را به چین بازگرداند. در سال ۱۹۸۶، الیزابت اولین ملکه بریتانیا بود که از سرزمین اصلی چین و جنگجویان سفالی در شهر ممنوعه، و دیوار چین بازدید کرد.

برای مطبوعات، اهمیت دیپلماتیک دیدار ملکه از چین زیر سایه گاف‌های مشخص (و گاه نژادپرستانه) شوهرش قرار گرفت: فیلیپ پکن را «وحشتناک» خواند و به گروهی از دانشجویان بریتانیایی گفت که اگر برای مدت طولانی در چین بمانند ممکن است که چشم هایشان تنگ شود.

لحظات مهم زندگی ملکه بریتانیا به روایت تصویر

۸. «آنوس هوریبیلیس» یک سال وحشتناک برای ملکه در ۱۹۹۲

ازدواج چارلز و دایانا سال به سال  همچنان رو به وخامت گذاشت، آنها در سال ۱۹۹۲ تصمیم خود را برای جدایی اعلام کردند. شاهزاده اندرو، پسر دوم ملکه و همسرش «سارا فرگوسن» نیز در همین سال از هم جدا شدند، در اواخر همان سال، آتش سوزی در قلعه ویندزور رخ داد و بیش از ۱۰۰ اتاق کاخ را ویران کرد. ملکه الیزابت در سخنرانی ای که به مناسبت چهلمین سالگرد جانشینی خود ایراد کرد، این سال را "Annus Horribilis" نامید که به زبان لاتین به معنای "یک سال وحشتناک" است.

لحظات مهم زندگی ملکه بریتانیا به روایت تصویر

 

۹. مرگ پرنسس دایانا در ۱۹۹۷

در ۱۹۹۷ پرنسس دایانا در یک تصادف رانندگی درگذشت، انتقاد عمومی از خانواده سلطنتی پس از طلاق چارلز و دایانا در سال ۱۹۹۶ و به ویژه پس از مرگ دایانا در یک تصادف رانندگی در پاریس در تابستان بعد، شدیدتر شد. ملکه ابتدا در ملک خود در بالمورال اسکاتلند ماند و اجازه نداد پرچم بر فراز کاخ باکینگهام به حالت نیمه افراشته درآید، و تصمیم گرفت که هیچ بیانیه ای صادر نکند، اما خیلی زود و به اصرار مشاورانش، موضع خود را در مورد پرچم اصلاح کرد، به لندن بازگشت تا از جمعیت عزاداران استقبال کند و یک سخنرانی تلویزیونی هم برای ملتی که «شاهزاده خانم مردم» را از دست داده بودند عزادارش شده بودند، ایراد کرد.

لحظات مهم زندگی ملکه بریتانیا به روایت تصویر

۱۰. جشن طلایی ۲۰۰۲

در سال ۲۰۰۲، ملکه پنجاهمین سال سلطنت خود بر اتحادیه پادشاهی بریتانیا جشن گرفت. البته آن روزها برای ملکه روزهای خوبی نبود، چرا که خواهر کوچکترش، پرنسس مارگارت، و مادرشان در عرض چند هفته از یکدیگر فوت کردند. الیزابت اولین ملکه بریتانیا پس از ملکه ویکتوریا بود که رکورد ۵۰ سال سلطنت را ثبت کرد. او در سال ۲۰۰۲ در آن سال بیش از ۴۰۰۰۰ مایل سفر کرد، از دریای کارائیب، استرالیا، نیوزلند و کانادا دیدن کرد و در بریتانیا به ۷۰ شهر و ۵۰ شهرستان مختلف سر زد.

در مقایسه با دهه پر آشوب ۱۹۹۰ ، آغاز نیم قرن دوم سلطنت ملکه الیزابت با روابط  بهتر مردم بریتانیا و خانواده سلطنتی آن مصادف شد: در سال ۲۰۰۵، اکثریت مردم بریتانیا از عروسی چارلز با عشق دیرینه اش، کامیلا حمایت کردند.

لحظات مهم زندگی ملکه بریتانیا به روایت تصویر

۱۱. بازدید از جمهوری ایرلند - ۲۰۱۱

در ماه مه ۲۰۱۱، الیزابت و فیلیپ به دعوت رئیس جمهور «مری مک آلیس» از جمهوری ایرلند دیدن کردند. اگرچه ملکه در طول سلطنت خود بارها از ایرلند شمالی دیدن کرده بود، اما این اولین سفر او به جمهوری ایرلند و اولین سفر یک ملکه بریتانیا به ایرلند در ۱۰۰ سال گذشته بود. دیدار الیزابت از ایرلند، که طی آن او «همدردی عمیق» خود را برای قربانیان گذشته پرآشوب انگلیس و ایرلندی ابراز کرد، به طور گسترده ای به عنوان آغاز دوره جدیدی از دوستی تجلیل شد.

لحظات مهم زندگی ملکه بریتانیا به روایت تصویر

۱۲. تولد شاهزاده جورج - ۲۰۱۳

در جولای ۲۰۱۳، ملکه صاحب یک نوه جدید شد، شاهزاده جورج الکساندر لوئیس از کمبریج، اولین فرزند شاهزاده ویلیام و کیت میدلتون که در سال ۲۰۱۱ ازدواج کردند، سومین وارث تاج و تخت بریتانیا خواهد بود. انتظار می رود که جورج روزی پادشاه شود. این اولین بار از زمان سلطنت ویکتوریا بود که سه نسل از وارثان مستقیم تاج و تخت بریتانیا زنده بودند.

لحظات مهم زندگی ملکه بریتانیا به روایت تصویر

۱۳. عروسی شاهزاده هری و مگان مارکل - ۲۰۱۸

شاید هیچ رویداد دیگری در دوران سلطنت الیزابت بیش از عروسی شاهزاده هری با مگان مارکل، هنرپیشه آمریکایی مطلقه و دو رگه، نماد مدرن شدن نهاد سلطنت بریتانیا نباشد. اگرچه ظاهراً ملکه به سرعت این ازدواج را تأیید کرد، اما رابطه بین این زوج و رسانه‌های بریتانیا - و همچنین بقیه خانواده سلطنتی - پس از ازدواج آنها به شدت متشنج شد. در سال ۲۰۲۰، دوک و دوشس ساسکس اعلام کردند که از نقش خود به عنوان اعضای خانواده سلطنتی کناره گیری خواهند کرد. آنها بعداً به همراه پسرشان آرچی که در سال ۲۰۱۹ به دنیا آمده است به زادگاه مگان در جنوب کالیفرنیا نقل مکان کردند.

لحظات مهم زندگی ملکه بریتانیا به روایت تصویر

۱۴. مرگ شاهزاده فیلیپ - ۲۰۲۱

در ۹ آوریل ۲۰۲۱، شاهزاده فیلیپ، که برای ۷۳ سال همسر الیزابت بود، در سن ۹۹ سالگی درگذشت. زندگی الیزابت و فلیپ طولانی ترین داستان عشق سلطنتی بریتانیا درست قبل از جنگ جهانی دوم آغاز شد، زمانی که شاهزاده فیلیپ ۱۸ ساله در جریان بازدید خانواده اش از کالج نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در دارتموث، جایی که فیلیپ در آن تحصیل می کرد با دختر عموی خود، پرنسس الیزابت آشنا شد. در ۱۴ نوامبر ۱۹۴۷، این زوج در کلیسای وست مینستر ازدواج کردند و پادشاه جورج ششم کمی پس از آن فیلیپ را به عنوان دوک ادینبورگ معرفی کرد. برای بیش از نیم قرن، شاهزاده فیلیپ از همسرش در انجام وظایف سلطنتی حمایت کرد و تعهدات بلندپروازانه ای را به عهده گرفت. مراسم تشییع جنازه فیلیپ در ۱۷ آوریل ۲۰۲۱ برگزار شد. به دلیل محدودیت های ویروس کرونا، تنها ۳۰ مهمان برای شرکت در این مراسم دعوت شدند. عکس‌های ملکه که تنها در کلیسای سنت جورج نشسته است، به عنوان نمادی از تنهایی و اندوه دوران کرونا معرفی شدند.

لحظات مهم زندگی ملکه بریتانیا به روایت تصویر

۱۵.  ۲۰۲۲جشن پلاتین

در فوریه ۲۰۲۲، انگلستان مجموعه ای از جشن ها را به مناسبت ۷۰ سالگی استقرار ملکه الیزابت دوم در تاج و تخت بریتانیا آغاز شد. در دوم ژوئن، یک رژه نظامی با حضور ۱۴۰۰ سرباز با کلاه پوست خرس، ۲۴۰ اسب، یک رژه هوایی نیروی هوایی سلطنتی و یک سلام نظامی با ۸۲ تفنگ به منظور گرامیداشت ملکه ۹۶ ساله برگزار شد. اگر همه اینها کافی نبود در بخشی از لندن رژه ای از کورگی ها، نژاد سگ مورد علاقه الیزابت، با بیش از ۳۰ سگ پا کوتاه برگزار شد.

لحظات مهم زندگی ملکه بریتانیا به روایت تصویر

ملکه این مراسم را از بالکن کاخ باکینگهام و به همراه چهار نسل از جانشینان خود یعنی پسر بزرگش، شاهزاده چارلز، پسر بزرگ چارلز، شاهزاده ویلیام؛ و پسر ارشد ویلیام، شاهزاده جورج تماشا کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج