جاباما
۱۲۴۲۳۰۷
۳۷۳
۳۷۳
پ

واکسن استنشاقی در یک‌قدمی استفاده اضطراری

با تداوم همه‌گیری کووید-۱۹، واکسن‌های جدید برای مصونیت افراد در برابر کروناویروس در حال بررسی و تولید هستند.

ایسنا: با تداوم همه‌گیری کووید-۱۹، واکسن‌های جدید برای مصونیت افراد در برابر کروناویروس در حال بررسی و تولید هستند.

 تاکنون همه واکسن‌های تایید شده کووید-۱۹ زیر جلدی بوده‌اند یعنی زیر پوست و اغلب بخش فوقانی بازو تزریق میشوند. اکنون، دو شرکت داروسازی در حال برنامه‌ریزی برای تغییر نحوه واکسیناسیون از طریق تولید واکسن‌های کووید-۱۹ هستند که از راه بینی استنشاق می‌شوند.

شرکت داروسازی کن‌سینوبیو (CanSino Biologics) در چین، به تازگی توانسته مجوز تنظیم کنندگان دارویی این کشور را برای نوعی واکسن نوترکیب که از طریق بینی استنشاق میشود، دریافت کند.

شرکت داروسازی بهارات در هند نیز مجوز استفاده اضطراری از نوعی واکسن نوترکیب را که به صورت قطره بینی تجویز می شود، دریافت کرد.

واکسن نوترکیب iNCOVACC که به صورت داخل بینی به صورت قطره بینی تجویز می شود، مجوز استفاده محدود در شرایط اضطراری در هند را دریافت کرده است.

واکسن‌های استنشاقی

رایج ترین روش واکسیناسیون همچنان تزریق است. هرچند، این اولین بار نیست که متخصصان واکسن به شکل اسپری بینی تولید می کنند. شناخته شده ترین واکسن های بینی در حال حاضر برای بیماری آنفلوآنزاست. همچنین مطالعاتی روی ساخت چنین واکسن‌هایی برای سایر بیماری ها از جمله سیاه سرفه، هپاتیت B و ویروس تب خوکی آفریقایی انجام شده است.

برخی از متخصصان بر این باورند که واکسیناسیون از طریق بینی این مزیت را دارد که واکسن به طور مستقیم مخاط را هدف قرار میدهد. مخاط یا غشای مخاطی، لایه داخلی و مرطوب حفره های بدن مانند بینی و دهان و همچنین برخی از اندام هاست. غدد موجود در مخاط مسئول تولید مخاط هستند.

مخاط بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن است. هنگامی که فرد نفس می کشد، مخاط کمک می کند تا باکتری‌ها و سایر ذرات بیماری‌زا وارد بدن نشوند. همچنین مخاط پاتوژن های خاصی را جذب می کند و از آنجایی که بینی به سیستم تنفسی بدن متصل است این کار اثربخشی واکسن را در بدن آسان می کند.

علاوه بر این، برای افرادی که از سوزن ترس دارند، واکسیناسیون از طریق بینی استرس کمتری را ایجاد می کند. کارشناسان تخمین زده‌اند که از هر چهار بزرگسال، یک نفر و از هر سه کودک، دو نفر از تزریق واکسن می ترسند. همچنین از هر ۱۰ نفر یک نفر ممکن است تزریق واکسن کووید-۱۹ را به دلیل ترس از سوزن به تاخیر اندازد.

واکسن‌های استنشاقی کووید-۱۹

هر دو واکسن‌های ساخته شده در دو شرکت کن‌سینوبیو و بهارات واکسن نوترکیب هستند. در واقع در تولید این دو واکسن از پروتئین کروناویروس استفاده شده است. وقتی واکسن به بدن تزریق می‌شود، پروتئین به سلول‌های بدن می‌ چسبد و به آنها آموزش می‌ دهد در صورت مواجهه مجدد با همان پروتئین، واکنش نشان دهد. هر دو واکسن از فناوری ناقل آدنوویروس استفاده می کنند. ناقل‌های آدنوویروسی ویروس‌های اصلاح شده ژنتیکی هستند که پیش از این در ژن درمانی استفاده شده‌اند.

آینده واکسن های استنشاقی کووید-۱۹

به گزارش مدیکال نیوز تودی، اگرچه این دو واکسن از اولین واکسن‌های استنشاقی کووید-۱۹ هستند که مورد تایید قرار گرفته‌اند، واکسن های دیگری نیز وجود دارند که در مراحل آزمایش و تولید قرار دارند. به طور مثال، گروهی از متخصصان در حال تولید یک واکسن استنشاقی برای کووید-۱۹ هستند که آزمایشات فاز یک و دو را در تایلند، برزیل، مکزیک و ویتنام به پایان رسانده یا در حال انجام است.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج