۱۲۴۳۰۷
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

«بزمجه» غول پیکر واقعی بود؟

در روزهای اخیر تصاویری از یک بزمجه غول پیکر روی سایت ها و شبکه های اجتماعی منتشر شده که توسط اهالی روستایی در نزدیکی شاهین شهر اصفهان کشته شده است. مسئولان محیط زیست از شناسایی افرادی خبر دادند که در روستای جهاد آباد شاهین شهر یک بزمجه ۱۳۰ سانتیمتری را خفه کردند.

«بزمجه» غول پیکر واقعی بود؟
روزنامه هفت صبح: مسئولان محیط زیست از شناسایی افرادی خبر دادند که در روستای جهاد آباد شاهین شهر یک بزمجه 130 سانتیمتری را خفه کردند.

در روزهای اخیر تصاویری از یک بزمجه غول پیکر روی سایت ها و شبکه های اجتماعی منتشر شده که توسط اهالی روستایی در نزدیکی شاهین شهر اصفهان کشته شده است. این بزمجه عظیم الجثه که در تصویر اولیه در هیبت یک دایناسور به نظر می رسد از درون یک قنات در روستای جهاد آباد 8 کیلومتری شاهین شهر خارج شده و طبق گزارش ها 130 سانتیمتر قد و 5 کیلوگرم وزن داشته است.

شیوه برخورد با این حیوان و کشتن او واکنش های متفاوتی را برانگیخته است. بعضی فعالان محیط زیست از کشتن این جاندار به شدت انتقاد کرده اند و با توجه به نزدیکی محل کشف او به منطقه حفاظت شده حیات وحش قمیشلو خواستار برخورد با خاطیان شده اند.

گروه دیگری هم می گویند این رده از جانداران هر چند برای انسان ها خطری محسوب نمی شوند اما عموما با حمله به دام ها برای دامداران خساراتی ایجاد می کنند؛ بنابراین واکنش اهالی روستا کاملا طبیعی بوده است.

گزارش های اولیه

بعد از انتشار تصاویر در فضای مجازی، جستجو برای پیدا کردن لاشه بزمجه توسط مسئولان منطقه آغاز شد. دهداری روستای جهاد آباد اعلام کرد: «چنین گزارشی وجود داشته که به همراه آتش نشانان به تجسس در روستای جهاد آباد دست زدیم اما اثری از بزمجه غول پیکر نبود ولی یک بزمجه یک متری پیدا کردیم که زنده گیری شد.» او وجود این بزمجه غول پیکر در روستا را تکذیب کرد و احتمال داد که عکس ساختگی باشد.

پیگیری ها از ایستگاه های آتش نشانی شاهین شهر و میمه نتایج عجیبی داشت. بیشتر این ایستگاه ها از گزارش های مشابهی در زمینه دیده شدن بزمجه در روستاها خبر دادند که با وجود اعزام آتش نشانان چنین بزمجه ای که عظیم الجثه باشد دیده نشده است.

آخرین تماس درخصوص دیده شدن بزمجه غول پیکر توسط زنی یک هفته پیش به ایستگاه شهرداری آتش نشانی مخابره شد که این زن ادعا می کرده بچه هایش ترسیده اند اما وقتی آتش نشانان به این روستا اعزام شدند، بزمجه بزرگ را پیدا نکرده اند.

بعد از تکذیب های اولیه، رییس اداره محیط زیست شاهین شهر و میمه موضوع را تایید کرد و گفت: «گزارش کشته شدن این بزمجه غول پیکر به ما مخابره شد و در هماهنگی با معاونت محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اکیپی از کارشناسان اداره کل و محیط بانان شهر برای بررسی این موضوع عازم منطقه شده اند. چندی پیش مردی با مراجعه به اداره محیط زیست، عکس به دام انداختن این بزمجه غول پیکر را در اختیارمان قرار داد و این در حالی بود که وی خودش را معرفی نکرد و عنوان کرد چند مرد آشنا این حیوان عظیم الجثه را به دام انداخته اند و نمی خواهد کسی از اینکه وی عکس را در اختیار محیط زیست قرار داده اطلاعی داشته باشد.»

واکنش سازمان محیط زیست

یکی از افرادی که به شدت با کشتن این حیوان مخالفت خود را ابراز کرده و گفته با خاطیان برخورد قضایی می شود، مدیر کل محیط زیست اصفهان است. حمید ظهرابی به خبرگزاری ایسنا گفته: «این حیوان بزمجه بیابانی نام دارد که خزنده ای بی آزار است و به انسان کاری ندارد و از پرندگان و تخم آنها، چرندگان، حشرات و ... تغذیه می کند.»

او با بیان اینکه تصاویر منتشر شده در سایت ها، با بزرگنمایی از تصویر این حیوان بوده است، توضیح داده: «اندازه این حیوان (بزمجه بیابانی) حدود 130 سانتیمتر بوده که حدود پنج کیلوگرم نیز وزن داشته است.

دو نفر از اهالی روستای جهاد آباد این حیوان را در مکانی حبس و سپس خفه کرده اند. در حال حاضر این دو نفر شناسایی شده و قرار است با آنان برخورد قضایی صورت گیرد. انسان ها نباید هر حیوانی را که می بینند، به آن حمله کنند و آن را بکشند. متاسفانه انسان ها تا یک حیوانی را می بینند فکر می کنند باید جمجمه آن را له کرد که این موضوع امری اشتباه است. وقتی فردی حیات وحشی را از بین می برد، وظیفه محیط زیست است که پیگیری قضایی انجام دهد.»

مدیر کل محیط زیست استان اصفهان گفته: «این حیوان، موجود عجیب و غریبی نیست و همیشه در مناطق بیابانی مشاهده می شود و تنها جثه بزرگی داشته است، البته آگاماها و خزندگان دیگری نیز در مناطق بیابانی وجود دارد که بسیار مشاهده می شوند. گویا این بزمجه بیابانی در مخروبه ای در روستای جهاد آباد زندگی می کرد و به مناطق مسکونی و مکان هایی که انسان ها در آن زندگی می کنند، وارد نمی شود.»

ظهرابی با بیان اینکه بسیار بعید است که این حیوان دوباره در این منطقه دیده شود، ادامه داده: «این حیوان بسیار کم جمعیت است و دلیل کم جمعیت شدن این حیوان نیز تخریب زیستگاه های آن است. مردم باید به محض دیدن موجود و حیوان عجیب در اطراف محل زندگی خود بلافاصله این موضوع را به محیط زیست اطلاع دهند تا مدیریت این حیوانات توسط اداره محیط زیست انجام گیرد.»

آیا عکس واقعی است؟

تصویر اولیه ای که از این جاندار منتشر و در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد موجب وحشت بعضی کاربران شد. در آن تصویر بزمجه آویزان شده خیلی عظیم الجثه تر از حد معمول به نظر می رسید به همین دلیل عده ای در اصالت عکس تردید داشتند.

با اینکه بعضی در مورد دستکاری شدن عکس صحبت می کردند، یک کارشناس عکس با دقت به بررسی این تصویر پرداخته و گفت: «بافت های موجود در عکس - پیکسل ها- در فایل موجود و مرز رنگی بین عناصر موجود در عکس کاملا واقعی و طبیعی است لذا درصد امکان تصویرسازی در این عکس کم است و به نظر می رسد عکس کاملا واقعی باشد.»

او افزود: «اندازه تمامی عناصر موجود در عکس نیز طبیعی جلوه می کند از جمله طناب های کنفی و بکسلی موجود در تصویر و نوع پوشش محلی دو مرد که کنار بزمجه غول پیکر دیده می شوند، همگی نشانگر واقعی بودن اندازه عناصر عکس؛ یعنی مردان، محیط و بزمجه بوده و دستکاری روی این تصویر صورت نگرفته است.» بنابراین آنچه باعث شده در عکس اولی بزمجه غول پیکر به نظر برسد فقط زاویه دوربین بوده است.

واکنش های کاربران

کاربران اکثر وب سایت های داخلی در قسمت کامنت ها مخالفت خود را با کشتن این حیوان ابراز کرده اند. کاربران خبرگزاری ایسنا این شیوه برخورد را بی احترامی به خلقت خداوند و در تعارض با رفتار اسلامی ارزیابی کرده اند.

با توجه به اینکه معمولا به روستاییان نحوه تعامل با جانداران و محیط زیست آموزش داده می شود و نسبت به برخورد قضایی هشدارهای لازم از قبل ابلاغ می شود، بعضی کاربران کشتن این حیوان را قانون شکنی آشکار ارزیابی کرده اند.

یکی از کاربران به نام امیر نوشته «چرا همیشه باید اول برخورد قضایی باشه؛ به جای برخورد، بهتر نیست ابتدا به همزیستی مسالمت آمیز با حیات وحش پرداخته بشه. درسته این تصویر برای همه ما ناراحت کننده است اما چقدر کار فرهنگی برای حفظ حقوق حیوانات شده؟ چرا یوزپلنگ ایرانی فقط طی مسابقات جام جهانی مطرح شد و بعد از آن، جایش را به تبلیغات پفک و کفش لاغری داد؟!»

یکی از کاربران سایت انتخاب با دفاع از روستاییان نوشته اگر هر کدام از ما چنین موجودی از قنات بیرون می آمد، همینطوری از خودمان دفاع می کردیم. بعضی دیگر هم گفته اند چون این موجود در دنیا یک استثنا محسوب می شود اگر زنده گیری می شد می توانست به یک راه جذب گردشگر برای خود اهالی منطقه تبدیل شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خاک تو سرتون

    • بدون نام

      عقل کل در عکس اول بزمچه به دوربین نزدیک و فرد از دوربین فاصله داره
      برای همین به اون بزرگی دیده میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج