اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۲۴۳۰۸
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

طعنه «قشم» به «کیش»!

برخلاف هیاهو و امکانات مناطق آزاد کیش، چابهار و ... جزیره قشم با وجود امکانات کم، رتبه اول تردد مسافران را به خود اختصاص داده است.

طعنه «قشم» به «کیش»!
روزنامه هفت صبح: برخلاف هیاهو و امکانات مناطق آزاد کیش، چابهار و ... جزیره قشم با وجود امکانات کم، رتبه اول تردد مسافران را به خود اختصاص داده است. هفت صبح دلایل این اتفاق را بررسی می کند.

بسیاری از افراد با شنیدن نام مناطق آزاد به یاد کیش، چابهار، ارس، آستارا و ... می افتند و تصور عمومی به این صورت است که جولانگاه اول مسافران این جزایر و شهرها هستند. هتل ها، مراکز گردشگری و بیشتر امکانات رفاهی در این مناطق واقع شده اند و همه ساله سرمایه گذاری های زیادی در آنها انجام می شود اما آمار گمرک نشان می دهد در این میان یک رقیب کم سروصدا گوی رقابت را از همه آنها دزدیده است!

قشم، منطقه آزاد کم امکانات کشور در سه ماه اول امسال در حدود دو میلیون و 200 هزار مسافر ورودی و خروجی فقط از طریق هوایی را ثبت کرده و با اختلاف یک میلیون و 300 هزار مسافری از رقیب خود یعنی جزیره کیش در رتبه اول ایستاده است. چه دلایلی باعث به وجود آمدن چنین آماری شد و دلایل رشد گردشگری در جزیره قشم چیست؟

آمارهای گمرک

سازمان گمرک کشور میزان آمارهای مسافران ورودی و خروجی پروازهای خارجی به فرودگاه های مختلف کشور را در سایت خود قرار داده و آمارهای آنها را به تفکیک اعلام کرده است. از آنجایی که مناطق آزاد از نظر قوانین گمرکی و خروج از کشور جزو مناطق خارجی محسوب می شود، بنابراین آمارهای گمرک از این مناطق هم شامل مسافران داخلی است و هم خارجی.

طبق این آمار فرودگاه قشم، کیش و جلفا در رتبه های اول تا سوم قرار دارند و فاصله ها هم به شدت زیاد است. در سه ماه اول امسال مجموع مسافران ورودی و خروجی فرودگاه قشم در حدود دو میلیون و 200 هزار نفر بوده، کیش در حدود 900 هزار نفر و جلفا در حدود 190 هزار نفر.

دلایل رونق قشم

از چند پارامتر اساسی به عنوان دلایل رونق جزیره قشم نام برده می شد.

1- غالب بودن جاذبه های گردشگری طبیعی: جزیره قشم دارای مکان های گردشگری طبیعی بالایی است و از این جهت توانسته مسافران زیادی را به سمت خود جلب کند. در مناطق آزاد دیگر مانند کیش، مقاصد گردشگری عموما لوکس هستند و هزینه استفاده از آنها بسیار بالاست اما در جزیره قشم مکان های گردشگری زیادی وجود دارند که اولا جزو مقاصد طبیعی به شمار می روند و دوما هزینه های آنها بسیار پایین تر از مناطق دیگر است.

بنابراین بسیاری از مسافران ترجیح می دهند برای سفرهای خود به قشم بروند؛ مخصوصا که در سال های گذشته بسیاری از مسافران به دنبال مقصد گردشگری جدید بودند و به همین علت جذابیت های طبیعی، تاریخی و فرهنگی این جزیره، مسافران را به سمت خود کشانده است.

2- جاذبه های خرید: برخی از مسافران معتقد هستند قیمت های اجناس در این جزیره پایین تر از سایر مناطق مانند کیش است، بنابراین ترجیح می دهند به این منطقه سفر کنند. از گذشته قشم به عنوان یک منطقه ارزان قیمت شناخته می شد و همین ذهنیت باعث شده تا استقبال ها از این جزیره بیشتر باشد و مسافران برای خرید، قشم را انتخاب کنند.

3- پایین بودن هزینه های سفر: به گفته کارشناسان مسافرتی، هزینه های اقامت، خورد و خوراک و تفریحات در جزیره قشم پایین تر از جزیره کیش است و در حدود نصف هزینه های آن جزیره تمام می شود.

4- حضور دانشجویان در قشم: طبق آمارهای مختلف در حدود 15 تا 20 هزار دانشجو در جزیره قشم تحصیل می کنند و همین نکته سبب شده تا میزان رفت و آمدها به این جزیره بسیار بالا باشد.

5- فعالیت های اقتصادی: گفته می شود در این جزیره به جز واردات و صادرات، فعالیت های اقتصادی و پروژه های مختلفی در حال اجراست. فعالیت پالایشگاه و پروژه های نفتی خصوصا در چند ماه اخیر افزایش چشمگیری داشته و بنابراین قشر زیادی از افراد سفر کرده به این جزیره را افراد مشغول در این حرفه ها به خود اختصاص داده اند. همچنین برخی فعالیت ها در این جزیره از پرداخت مالیات معاف هستند.

6- تغییر ویزا: کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند دبی و ابوظبی برای برخی کارگران خارجی مود مقرراتی دارند که آنها برای تمدید ویزای کار خود باید مدتی از این مناطق خارج شوند و دوباره به آنجا بازگردند. به این فرآیند اصطلاحا visa change گفته می شود که همین موضوع در سال های اخیر سبب شده تا برخی از این کارگرها به این جزیره بیایند.

این افراد عموما جزو قشرهای پایین هستند که مکانی ارزان تر و نزدیک تر از قشم را پیدا نمی کنند و بنابراین سبب رونق این جزیره شدند. البته مدتی است که قوانین مهاجرتی در این کشورها تغییر کرده و به همین علت از این روند به شدت کاسته شده است.

جزیره ای با کمترین امکانات

این آمارها فقط در مورد مرزهای هوایی است و بسیاری از مسافران نیز به صورت زمینی به این جزیره سفر می کنند که تعداد بالایی را تشکیل می دهند. جزیره قشم در حالی رتبه اول را کسب کرده که از نظر امکانات گردشگری و رفاهی در حداقل امکانات به سر می برد و در واقع هیچ فعالیت خاصی برای رونق آن صورت نگرفته است.

همچنین این جزیره هنوز از داشتن یک هتل مناسب محروم است و مکان های اقامتی آن وضع چندان مناسبی ندارند. از طرف دیگر این جزیره حتی یک راهنمای گردشگری مسلط به زبان خارجی نیز ندارد و همه چیز به صورت کاملا ابتدایی و ساده اجرا می شود. با وجود همه این نقص ها، جزیره قشم فعلا در رتبه اول ایستاده، خیلی آرام و بی سروصدا.

آمار میزان ورود و خروجی مسافران هوایی مناطق آزاد در سه ماه اول سال ۹۳

نام فرودگاه

تعداد کل مسافران ورودی و خروجی

فرودگاه قشم

دو میلیون و ۲۲۶ هزار نفر

فرودگاه کیش

۹۳۷ هزار و ۵۷۳ نفر

فرودگاه جلفا

۱۹۴ هزار و ۶۲۷ نفر

فرودگاه آستارا

۱۸۲ هزار و ۸۲۳ نفر

فرودگاه سرخس

۱۸ هزار و ۱۸ نفر

فرودگاه چابهار

۳ هزار و ۳۷۴ نفر

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیروس

      فرود گاه آستارا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج