۱۲۴۷۴۸۹
۲۲ نظر
۴۸۳۲
۲۲ نظر
۴۸۳۲
پ

سود ۱۰۰۰میلیاردی دلالان از فروش فیلترشکن در ایران

با معرفی فیلترشکن های مختلف، بسیاری از کاربران مجددا به تلگرام بازگشتند و فروش و راه‌اندازی فیلترشکن‌ها به یکی از خدمات درآمدزا تبدیل شد.

سیتنا: با گذشت چند سال از فیلترینگ تلگرام، داده‌های پژوهشی و آماری نشان می‌دهد که تلگرام کماکان یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها در میان کاربران ایرانی است که همچنان بالغ بر ۴۰ میلیون کاربر دارد، ولذا فیلترینگ تلگرام تنها این پیام‌رسان را از پیشخوان به پستو منتقل کرد و باعث رونق بیشتر بازار فروش فیلترشکن‌ها شد؛ تجارتی که از گردش مالی سالیانه‌ی ۱۰۰ میلیارد تومانی در سال ۹۲ به ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال‌های اخیر رسیده است.

سود ۱۰۰۰میلیاردی دلالان از فروش فیلترشکن در ایران

اکنون که چندین سال از تصمیم فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام می‌گذرد، با در نظر داشتن ملاحظات اعمال این محدودیت، مشخص است که این محدودیت نتوانست تلگرام را از سبد مصرفی کاربران ایرانی حذف کند و به بیان بهتر فیلترینگ تلگرام فقط این پیام رسان را از پیشخوان بازار به پستوی فیلترشکن‌ها برد و از سوی دیگر به بازار فروش فیلترشکن‌ها رونق بیشتری داد.

بعد از چندین سال که تلگرام سهم جدی در میان کاربران ایرانی پیدا کرده بود و جایگزین پیامک، پست الکترونیک و حتی فضای ذخیر سازی فایل های کاربران ایرانی شده بود، تصمیم فیلتر کردن این پیام رسان اجرایی شد، تا در کنار مدیریت پهنای باند مصرفی این پیام‌رسان، هم زمینه‌ی جایگزینی پیام رسان های داخلی با تلگرام میسر شده و هم بستر ارتباطی در فضای شبکه ملی اطلاعات محقق شود.

تلگرام تا پیش از فیلتر شدن، محبوب‌ترین پیام‌رسان بین ایرانیان بود. به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۶۲ درصد ایرانیان عضو آن بوده‌اند. سال ۱۳۹۶ برای مدت کوتاهی این شبکه‌ی اجتماعی در ایران فیلتر شد و در ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۷ مجدداً به دستور قضایی به طور کامل از دسترسی کاربران خارج شد.

در ابتدا استفاده‌ی کاربران از این پلت‌فرم کاهش جدی یافت، اما با معرفی فیلترشکن های مختلف و همچنین دو نسخه غیررسمی تلگرام یعنی طلاگرام (تلگرام طلایی) و هاتگرام که دارای فیلترشکن داخلی بودند، بسیاری از کاربران مجددا به تلگرام بازگشتند و فروش و راه‌اندازی فیلترشکن‌ها به یکی از خدمات درآمدزا تبدیل شد.

به استناد گزارش تحلیلی سال گذشته‌ی مرکز پژوهشی «بتا» که به تحلیل داده‌های محتوای فارسی شبکه‌های اجتماعی و انتشار گزارش‌هایی از این دست می‌پردازد، تلگرام کماکان یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها در میان کاربران ایرانی بوده است که ۴۹ میلیون کاربر دارد. در این پلت‌فرم ۲.۸ میلیون کانال وجود دارد که ۹۰۰ میلیون پست در آنها طی یک سال قبل‌تر ارسال شده است.

مقایسه آمار تلگرام در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ توسط مرکز پژوهشی بتا نشان می‌دهد تعداد کاربران تلگرام در طی یک سال گذشته تغییری نکرد. با این حال تعداد گروه‌های فعال از ۲ میلیون گروه به ۵/۲ میلیون گروه و تعداد کانال از ۲ میلیون کانال به ۸/۲ میلیون کانال افزایش یافت.

مرکز پژوهشی بتا در گزارش سال ۱۴۰۰، شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام را پلت‌فرمی پرطرفدار در میان ایرانیان دانسته است که ۴۸ میلیون کاربر دارد و کاربران فارسی زبان اینستاگرام در سال ۹۹ یک میلیارد پست منتشر کرده‌اند.

به اذعان کارشناسان و به استناد آمار غیر رسمی، درآمد سالیانه‌ی حاصل از فروش فیلترشکن در ایران از حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۶۰۰ میلیارد تومان در سال‌های اخیر رسیده است و آخرین گردش مالی این بازار تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال هم تخمین زده می‌شود، لذا می‌توان گفت اعمال محدودیت به پیام‌رسان پرمخاطبی همچون تلگرام نه تنها باعث ریزش کاربران این پلت‌فرم نشد، بلکه به عاملی برای رونق بیشتر به تجارت پرسود فروش وی پی ان در ایران منجر شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      خوش به حال خزعلی ها

    • ناشناس

      خزعلی خانم خسته نباشید

    • ناشناس

      پس بیخود نبود پسر خزعلی(خرعلی) رفت کانادا مامی جونش گفت برای کاری رفته

    • عباس مهاجری

      فروشندگان و سود کنندگان این تجارت حلال را جستجو کنید،چقدر خوب بود اگر خبرنگار شجاع و متعهدی پیگیر شناخت و معرفی این باند بمردم میشد

    • ناشناس

      احتمالا وزیر ارتباطات وحامیان صیانت سود هنگفتی گیرشون میاد مگر قیامتی نباشه.

    • هموطن

      خانم خزعلی و فرزندانش

    • ناشناس

      درآمد زایی واس افراد خاص...

    • ناشناس

      مادر فیلتر می‌کنه
      پسر فیلتر شکن میفروشه

    • ناشناس

      همش از پیش برنامه ریزی شده بود #خزعلی

    • ناشناس

      چه فیلترشکنی خوبه؟ الان اینستا با فیلترشکن باز میشه؟

    • ناشناس

      تا منافع آقایون نباشه قطع نمیشه نون تو فیلتر شکنه

    • ناشناس

      فیلترسیگارمگنا وبهمن پابلند کنت پاکوتاهم خوبه

    • ناشناس

      خزعلی کلی کاسب شد واس خودش.

    • ناشناس

      فرزند خزعلی...

    • ناشناس

      برای اینکه دلالان بیشتر از این سود نکنند، هرچه زودتر واتساپ و اینستاگرام رو وصل کنید

    • حیدر

      حالا دیدی آغازاده خزعلی رفته دانش بنیان بیاره

    • ناشناس

      اینم رفت به جیب دولت

    • م

      نوش جونشون .کاش ۱۰۰ برابر گیرشون بیاد .شما اگه دلسوزی ..پست بزار چرا فیلتر میکنن....وقتی هزارتا راه هست واسه پیچوندن....خودشونو مسخره میکنن فقط تو دنیا با این فیلتر بازیاشون

    • ناشناس

      کلا همه چی تو مملکت ما مافیایی

    • ناشناس

      فقط کاسبی از تحریم و تحریم

    • ناشناس

      دلالان یا آقا زاده ها! فیلتر کردن بعضی برنامه ها به بهانه شلوغی، اما به دلیل پر کردن جیب آقایون، مثل همیشه...

    • ناشناس

      بیشترش نصیب پسر خزعلیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج