۱۲۴۸۹۸۱
۳۷۴۴
۳۷۴۴
پ

درمان سرفه خشک با روش‌های آسان در خانه

سرفه‌های خشک می‌توانند ناراحت کننده باشند. خوشبختانه راه‌حل‌های مختلفی برای درمان وجود دارد. اگر می‌خواهید از مراجعه به مطب پزشک در این روز‌ها صرف‌نظر کنید و سرفه خشک خود را در خانه درمان کنید، راه‌حل‌های زیر را در نظر بگیرید.

فرارو: فصل پاییز و زمستان گاه به معنای به معنای شروع آبریزش بینی، گرفتگی سینوس‌ها، سرما خوردگی و تب است. در فصل سرما که سرماخورشدگی و آنفولانزا شیوع پیدا می‌کند، سرفه‌ها عموما مرطوب با خلط (مولد) هستند؛ زیرا ریه‌ها از مخاط پر شده‌اند. سرفه مرطوب بیشتر به سرفه خشک تبدیل می‌شود که هیچ مخاطی تولید نمی‌کند.

درمان پزشکی سرفه خشک

سرفه‌های خشک می‌توانند ناراحت کننده باشند. خوشبختانه راه‌حل‌های مختلفی برای درمان در خانه وجود دارد. اگر می‌خواهید از مراجعه به مطب پزشک صرف‌نظر کنید و سرفه خشک خود را در خانه درمان کنید، راه‌حل‌های زیر را در نظر بگیرید.

۱. دارو‌های ضد احتقان

ضد احتقان‌ها دارو‌های بدون نسخه (OTC) هستند که گرفتگی بینی و سینوس‌ها را درمان می‌کنند. هنگامی که به ویروسی مانند سرماخوردگی مبتلا می‌شوید، پوشش بینی متورم می‌شود و مانع عبور هوا می‌شود. دارو‌های ضد احتقان با انقباض رگ‌های خونی در بینی عمل می‌کنند که باعث کاهش جریان خون در بافت متورم می‌شوند. با کم شدن تورم تنفس راحت‌تر می‌شود. ضد احتقان‌ها همچنین ممکن است به کاهش خلط سینه کمک کنند. توصیه می‌شود کودکان زیر ۱۲ سال از دارو‌های ضد احتقان استفاده نکنند؛ زیرا عوارض جانبی خطرناک زیادی دارد. به دلیل عوارض جدی مانند تشنج و افزایش ضربان قلب هرگز به کودکان زیر ۲ سال دارو‌های ضد احتقان داده نمی‌شود.

اگر دنبال داروی سرماخوردگی مناسب برای کودک خود هستید، هرگز داروی مخصوص بزرگ‌سالان را به او ندهید. در عوض داروی بدون نسخه‌ای را که مخصوص کودکان تهیه شده است، انتخاب کنید و دستورالعمل‌های درج شده روی برچسب را دنبال کنید.

۲. دارو‌های سرفه و خلط آور‌ها

داروخانه‌های محلی احتمالاً انواع مختلفی از مارک‌ها و فرمولاسیون‌ها را به شما نشان می‌دهد؛ اما فقط دو نوع داروی سرفه بدون نسخه موجود است: یکی شربت سرفه خشک و دیگری شربت خلط آور اکسپکتورانت است. دارو‌های سرفه (ضد سرفه) با مسدود کردن رفلکس سرفه شما را آرام می‌کنند و برای سرفه‌های خشک که دردناک هستند یا باعث اختلال در خواب شب می‌شوند، مفید است. اکسپکتورانت‌ها برای سرفه‌های مرطوب بهتر هستند. آن‌ها موجب خروج مخاط در مجاری تنفسی می‌شوند؛ بنابراین می‌توانید راحت‌تر نفس بکشید.

 

درمان سرفه خشک با روش‌های آسان در خانه


درمان سرفه خشک در خانه

۱. قطره سرفه منتول

قطره سرفه منتول در بیشتر داروخانه‌ها موجود است. این قرص‌ها حاوی ترکیباتی از خانواده نعناع هستند. آن‌ها یک اثر خنک کننده قوی دارند که باعث تسکین بافت تحریک شده و رفلکس سرفه می‌شوند.
 

۲. استفاده از دستگاه بخور

بخور دستگاهی است که رطوبت را به هوا اضافه می‌کند. هوای خشک که در خانه‌های گرم فصل پاییز و زمستان رایج است، بافت ملتهب گلو را بیشتر تشدید می‌کند. سعی کنید شب‌ها از دستگاه بخور در اتاق خواب خود استفاده کنید تا به بهبود سریع‌تر شما کمک کند.

درمان سرفه خشک با روش‌های آسان در خانه


۳. سوپ، آبگوشت، چای یا یک نوشیدنی گرم دیگر

مایعات گرم مانند سوپ و چای ضمن تسکین فوری گلودرد و خارش گلو به افزودن رطوبت در گلو موثر است. مایعات گرم همچنین به هیدراته نگه داشتن بدن که برای روند بهبودی ضروری است، کمک می‌کنند.

۴. از قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده خودداری کنید

هنگامی که مواد تحریک کننده مانند دود سیگار وارد سیستم تنفسی می‌شوند، می‌توانند رفلکس سرفه را تحریک کنند و از سرعت روند بهبودی بکاهند. محرک‌های رایج عبارت‌اند از:
• دود
• عطر‌ها
• گرده گل
• محصولات شوینده و پاک کننده
• موی حیوان خانگی

۵. عسل

عسل دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب گلو کمک کند. همچنین می‌تواند برای تجزیه مخاط و تسکین گلودرد مفید باشد. سعی کنید عسل را به یک فنجان چای گرم یا آب گرم با لیمو اضافه کنید.
 

۶. آب نمک غرغره کنید

آب نمک باعث تسکین بافت ملتهب و بهبود آن می‌شود. ½ قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان ۸ اونس آب گرم مخلوط کنید و یک جرعه بنوشید. سر خود را به عقب خم کرده و به مدت ۳۰ ثانیه به آرامی آن را غرغره کنید و بیرون بریزید. هرگز آب نمک را قورت ندهید.

درمان سرفه خشک با روش‌های آسان در خانه

۷. گیاهان

بسیاری از گیاهان دارای خواص ضد التهابی هستند که ممکن است به کاهش تورم گلو کمک کنند. گیاهان همچنین مملو از آنتی اکسیدان هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفیدند. گیاهان را می‌توانید با دم کردن در چای یا افزودن آن‌ها به دستور العمل‌های مورد علاقه خود به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. همچنین می‌توانید مکمل‌ها و عصاره‌ها را از فروشگاه‌های محلی مواد غذایی بهداشتی تهیه کنید.

گیاهانی که برای درمان سرفه خشک استفاده می‌شوند، عبارت‌اند از:
• آویشن
• نعناع
• ریشه شیرین بیان
• زردچوبه
• سیر
• ریشه گل ختمی

۸. ویتامین‌ها

ویتامین‌ها ترکیبات آلی هستند که بدن برای عملکرد مناسب به آن‌ها نیاز دارد. ویتامین‌های مختلف تاثیرات متفاوتی دارند. برای مثال ویتامین C نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد.

درمان سرفه خشک با روش‌های آسان در خانه


۹. به مقدار زیاد مایعات بنوشید

اگر سرفه خشک دارید، مایعات دوست شما هستند. هیدراته ماندن به شما کمک می‌کند تا گلو مرطوب بماند و کم‌کم بهبود بیابد. شما باید حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید؛ اما مقدار بیشتری از آن نیز بهتر است.

۱۰. بروملین

بروملین آنزیمی است که در آناناس یافت می‌شود و دارای خاصیت ضد التهابی قدرتمندی است که می‌تواند به کاهش بافت متورم و تحریک شده گلو کمک کند. همچنین ممکن است بروملین به خروج مخاط کمک کند. می‌توانید مقدار کمی بروملین را از یک لیوان آب آناناس طبیعی دریافت کنید؛ اما بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از مکمل‌هایی استفاده کنند که غلظت بسیار بالاتری دارند.

۱۱. پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های سالمی هستند که می‌توانند آنزیم‌های مفید روده را بهبود ببخشند. تعادل سالم باکتری‌ها نه‌تنها روده را سالم نگه می‌دارد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند تا بتوانید با عفونت مقابله کنید. پروبیوتیک‌ها نوعی مکمل غذایی هستند که بیشتر در داروخانه‌ها موجود هستند یا می‌توانید آن‌ را از ماست‌های پروبیوتیک دریافت کنید. فقط به دنبال ماده لاکتوباسیلوس باشید.

علل سرفه‌های خشک

بیشتر اوقات سرفه خشک نتیجه یک ویروس است. سرفه خشک هفته‌ها پس از سرماخوردگی یا آنفولانزا ادامه پیدا می‌کند. در فصل سرما سیستم‌های گرمایش خانه می‌توانند باعث ایجاد هوای خشک شوند. تنفس هوای خشک گلو را تحریک می‌کند و مدت زمان بهبودی را طولانی می‌کند.

 دلایل عمده سرفه خشک شامل موارد زیر است:

• آسم باعث تورم و تنگی مجاری تنفسی می‌شود. این می‌تواند باعث سرفه خشک همراه با علائمی مانند مشکل تنفس و خس خس سینه شود.

• اختلال رفلاکس معده (GERD) نوعی ریفلاکس اسید مزمن است که می‌تواند به مری آسیب برساند. تحریک در مری می‌تواند رفلکس سرفه را تحریک کند.

• آلرژی و تحریک کننده‌های موجود در هوا می‌توانند رفلکس سرفه را تحریک کنند، زمان بهبودی را طولانی کنند و یا باعث تولید بیش از حد مخاط شوند. تحریک کننده‌های معمول شامل دود، گرده گل و موی حیوانات خانگی است.

• دارو‌های مهار کننده ACE مانند انالاپریل (Vasotec) و لیزینوپریل (Prinivil، Zestril) دارو‌های تجویزی هستند که باعث ایجاد سرفه خشک مزمن در حدود ۲۰ درصد از افراد می‌شوند.

• سرفه سخت که یک عفونت تنفسی مسری است که نفس نفس زدن شما باعث ایجاد سرفه خشک، دردناک و ناخوشایند می‌شود.

کرونا و سرفه خشک

سرفه خشک یکی از رایج‌ترین علائم کروناست. علائم شایع دیگر شامل تب و تنگی نفس می‌شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در صورت بیمار شدن و مشکوک بودن به بیماری کرونا مراحل زیر را به شما توصیه می‌کند:

• در خانه بمانید.

• فضای خود را از تمام اعضای خانواده و حیوانات خانگی جدا کنید.

• سرفه و عطسه خود را بپوشانید.

• اگر فاصله فیزیکی امکان‌پذیر نیست، از ماسک پارچه‌ای استفاده کنید.

• با پزشک خود در تماس باشید.

• قبل از مراجعه به مراقبت‌های پزشکی تماس بگیرید.

• دستان خود را مرتب بشویید.

• از به اشتراک گذاشتن وسایل خانه با سایر افراد در منزل خودداری کنید.

• سطوح مشترک را ضد عفونی کنید.

همچنین باید در خانه علائم خود را کنترل کنید. اگر هریک از علائم زیر را مشاهده کردید، باید به دنبال فوریت‌های پزشکی باشید:

• مشکل تنفس یا صحبت کردن

• سنگینی یا گرفتگی در قفسه سینه

• لب‌های مایل به آبی

• گیجی

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید

سرفه خشک مداوم به‌ندرت نشانه یک فوریت پزشکی است؛ اما در صورت داشتن تب، درد قفسه سینه و یا مشکل در تنفس فورا به یک مرکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی مراجعه کنید. در غیر این صورت اگر سرفه شما بیش از ۲ ماه طول کشید یا به نظر می‌رسد با گذشت زمان تشدید می‌شود، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

کلام آخر

سرفه خشک می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد؛ اما معمولاً نشانه هیچ چیز جدی نیست. بیشتر سرفه‌های خشک را می‌توان در خانه با دارو‌های بدون نسخه مانند سرکوب کننده‌های سرفه و قرص‌هایی برای تسکین التهاب گلو درمان کرد. چندین درمان خانگی نیز وجود دارد که به بهبودی کمک می‌کند، مانند افزودن رطوبت هوا با مرطوب کننده هوا یا غرغره با آب نمک.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج