۱۲۴۹۴۷۷
۲۶۰۸۲
۲۶۰۸۲
پ

مهره‌داران باستانی عجیب و غریب!

گنجینه ای جدید از فسیل های ماهی باستانی کشف شده در جنوب چین، دریچه ای را به روی قدیمی ترین تاریخ مهره داران آرواره دار باز می کند، گروهی که شامل ۹۹ درصد از تمام مهره داران زنده روی زمین، از جمله انسان ها می شود.

خبرآنلاین: گنجینه ای جدید از فسیل های ماهی باستانی کشف شده در جنوب چین، دریچه ای را به روی قدیمی ترین تاریخ مهره داران آرواره دار باز می کند، گروهی که شامل ۹۹ درصد از تمام مهره داران زنده روی زمین، از جمله انسان ها می شود.

 

این مکان فسیلی که قدمت آن بین ۴۳۹ تا ۴۳۶ میلیون سال پیش است، شامل انواع آشکاری از گونه‌های ماهی‌های کوچک، دندان‌دار و استخوانی است که تا به حال دیده نشده‌اند.

پژوهشگران در ۲۹ سپتامبر در Nature گزارش می دهند که تنوع فسیل ها در این مکان نه تنها شکاف فاحشی را در پرونده فسیلی پر می کند، بلکه عجیب بودن وجود چنین شکافی را نیز برجسته می کند.

مایکل کوتس، دیرین‌بیولوژیست دانشگاه شیکاگو که در این تحقیق شرکت نداشت، می‌گوید: این اکتشافات آنچه را که ما سال‌ها برای آن بحث می‌کردیم تأیید می‌کند.

آنالیزهای ژنتیکی قبلاً به این دوره زمانی، معروف به دوره سیلورین اولیه، به عنوان عصر تنوع سریع مهره داران فک دار اشاره کرده بود. اما به نظر می‌رسید که ماهی‌های دندان‌دار آثار کمی در آثار فسیلی به جا گذاشته‌اند. در عوض، تا آنجا که به سوابق فسیلی مربوط می‌شود، ماهی‌های بدون آرواره در آن زمان بر امواج حکومت می‌کردند و ماهی های آرواره ای که حفظ شده اند به ندرت استخوانی بوده اند. اکثر آنها اجداد غضروفی باستانی کوسه ها و پرتوهای امروزی بوده اند.

You-an Zhu دیرینه شناس از آکادمی علوم چین در پکن و همکارانش در این مطالعه می نویسند که چونگ کینگ لاگرستت - کلمه دیرینه شناسان برای مجموعه ای غنی از گونه های مختلف که همه با هم در یک مکان نگهداری می شوند - این تصویر را اساساً تغییر می دهد. این سایت مملو از ماهی‌های دندان‌دار و استخوانی، به‌ویژه پلاکودرم‌های زره‌دار است.

مهره‌داران باستانی عجیب و غریب!

اولین موجوداتی که دارای ستون فقرات شدند ماهی‌ها بودند و آنها این کار را حدود ۴۸۰ میلیون سال پیش انجام دادند. تجزیه و تحلیل های ژنتیکی نشان می دهد که در حدود ۴۵۰ میلیون سال پیش، این ماهی ها آرواره هایی نیز داشتند اما اولین فسیل‌های کامل این گونه ماهی‌های آرواره‌ای در تاریخ فسیل‌ها، حدود ۴۲۵ میلیون سال پیش، ظاهر می‌شوند.

در دوره دونین، که از ۴۱۹ میلیون تا ۳۵۹ میلیون سال پیش طول کشید، ماهی‌های آرواره‌ای پدیده‌ای جهانی بودند و نام مستعار آن دوران «عصر ماهی‌ها» شد.

در اینجا نگاهی دقیق تر به تعدادی از ماهی‌های تازه کشف شده داریم.

کوچک اما خشن

مهره‌داران باستانی عجیب و غریب!

حدود ۲۰ نمونه جداگانه از یک ماهی کوچک که محققان آن را Xiushanosteus mirabilis نامیده اند در سایت چونگ کینگ پیدا شد. این یافته ها این حیوان را به فراوان ترین نوع ماهی در آن مجموعه فسیلی تبدیل می کند.

X. mirabilis تنها حدود ۳۰ میلی‌متر طول داشت، تقریباً طول یک گیره کاغذ، اما شباهت زیادی به پلاکودرم‌های زره‌دار بزرگ‌تر دارد که در آینده حیات پیدا می‌کنند؛ این ماهی یک سپر سر استخوانی پهن و بدنی پوشیده از الماس کوچک داشت.

یک کوسه زره‌پوش کوچک

مهره‌داران باستانی عجیب و غریب!

دو نوع ماهی فک دار حدود ۴۵۰ میلیون سال پیش پدید آمدند و هر دو در سایت چونگ کینگ ظاهر شدند. این ماهی کوچک بوده است و تنها ۲۲ میلی متر طول داشته است. اگرچه طرح بدنی مشابه با دیگر کندریشتیان داشت، اما از یک جهت متفاوت بود: مانند X. mirabilis، S. vermiformis به شدت زره پوش بود، با صفحات گسترده در زیر و پشت آن.

سایت چینی فقط به ماهی‌های فک‌دار باستانی اشاره نمی‌کند بلکه دریچه‌ای را به سوی انتقال تکاملی ویژگی‌های بدن از گونه‌های بدون آرواره به گونه‌های فک‌دار ارائه می‌دهد.

مهره‌داران باستانی عجیب و غریب!

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج