جاباما
۱۲۴۹۹۷۲
۱۷۸۲۶
۱۷۸۲۶
پ

پشت‌پرده سکوت احمدی‌نژاد چیست؟

ذهن حوزه عمومی امروز با یک ابهام مواجه شده و آن سکوت احمدی‌نژاد در قبال ناآرامی‌های اخیر است.

دنیای اقتصاد: ذهن حوزه عمومی امروز با یک ابهام مواجه شده و آن سکوت احمدی‌نژاد در قبال ناآرامی‌های اخیر است. او ترجیح داده است در این برهه زمانی نه مواضع ساختارشکنانه گذشته خود را تکرار کند و نه همچون یک چهره سیاسی وفادار، به رخدادهای اخیر واکنش نشان دهد. حتی برخی اخبار حاکی از آن است که دیدار مردمی وی در هفته گذشته نیز به دلایل نامعلوم لغو شده است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور اسبق کشور که به اظهارات تند و ساختار‌شکنانه معروف است، این روزها سکوت اختیار کرده است. او که پس از هر اعتراضی در کشور در قالب یک اپوزیسیون عمل می‌کرد؛ با وجود ناآرامی‌های پس از فوت مهسا امینی واکنش جدی نداشته و تنها به یک ویدئو کوتاه - آن هم بدون اشاره به اعتراضات - بسنده کرده است. البته می‌توان گفت احمدی‌نژاد سکوت خود را بعد از ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی آغاز کرده و علت آن هنوز مشخص نیست. او حتی در پشتیبانی از نظام سیاسی نیز در هفته‌های اخیر موضع‌گیری نکرده است.

پشت‌پرده سکوت احمدی‌نژاد چیست؟

احمدی‌نژاد اپوزیسیون بود یا کارمند؟

عبدالرضا داوری، عضو پیشین دفتر احمدی‌نژاد سکوت رئیس‌جمهور اسبق بعد از ناآرامی‌های اخیر را نشان‌دهنده سیاست‌ورزی اقتضایی او دانست و گفت: نوع سیاست‌ورزی احمدی‌نژاد، سیاست‌ورزی اقتضایی است. او بر اساس مبانی نظری و چارچوب‌های سیاسی موضع‌گیری نمی‌کند، بلکه به فضا نگاه می‌کند و مختصات خودش را در فضا به نحوی تعریف می‌کند که منافعش تامین شود. بنابراین نمی‌توان توقع داشت که اگر احمدی‌نژاد در یک دوره‌ای در اعتراضات موضع‌گیری داشت الزاما بر اساس یک نقشه راه باشد.

او تاکید کرد: حضور احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام برایش بسیار حیاتی است. دسترسی احمدی‌نژاد در سطح حاکمیت بسیار محدود شده و مدیران ارشد کشور و فعالان مدنی تمایلی به ارتباط گرفتن با او ندارند. بنابراین دسترسی‌های خبری و اطلاعاتی احمدی‌نژاد در سطح جامعه بسیار محدود است. حضور او در مجمع تشخیص باعث می‌شود در کمیسیون‌ها شرکت کند و صاحب‌منصبان را ببیند و بولتن‌ها به دستش برسد و حضورش به همین دلیل برای خودش امر حیاتی است.

این فعال سیاسی ادامه داد: قبل از انتصاب اعضا در مجمع معمولا از آنها سوال می‌شود که قرار است برای شما حکم صادر شود و آقای خاتمی و روحانی حاضر نشدند عضویت داشته باشند. عضویت در مجمع ظهور و بروز سیاسی است و ممکن است که روحانی و خاتمی تمایلی به حضور نداشته باشند. اما برای احمدی‌نژاد کلیدی است چون اگر در مجمع حضور نداشته باشد عملا به پارکینگ تاریخی منتقل می‌شود. بنابراین حاضر است هر امتیازی بدهد که مورد غضب قرار نگیرد تا از ظرفیت‌های مجمع برای فعالیت‌های خودش استفاده کند. داوری اظهار کرد: احمدی‌نژاد در سال‌های اخیر تلاش می‌کرد تا چهره اپوزیسیون‌نما از خود به نمایش بگذرد، اما با انتصاب در مجمع خلع‌ سلاح شد. حکمت انتصاب احمدی‌نژاد این بود که نشان داد او کارمند جمهوری اسلامی است و نمی‌تواند در موقعیت اپوزیسیون نظام وزن داشته باشد. بنابراین احمدی‌نژاد نقش اپوزیسیون را کاملا از دست داد و خودش را به کادر نظام برد.

او با بیان اینکه احمدی‌نژاد سطح توقعاتش را از ریاست‌جمهوری به عضویت در مجمع تشخیص تنزل داد، گفت: جامعه می‌بیند که پست و مقام برای احمدی‌نژاد مهم است حتی در حد یک صندلی در مجمع تشخیص مصلحت نظام. بنابراین این فرد دیگر نمی‌تواند صدایش را به عنوان صدای مخالف بلند کند و اگر هم بلند کند جامعه نمی‌پذیرد. احمدی‌نژاد به این نتیجه رسیده که باید نقش کارمند را در جمهوری اسلامی برای خودش حفظ کند.

پشت‌پرده سکوت احمدی‌نژاد چیست؟

علی غفاریان، مدیر مسوول صراط‌نیوز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به سکوت احمدی‌نژاد بعد از ناآرامی‌های اخیر در کشور گفت: سکوت احمدی‌نژاد هم‌راستا با کسانی است که در خیابان سطل آشغال آتش می‌زنند. احمدی‌نژاد می‌داند کی با صحبت و کی با سکوتش می‌تواند نفت روی آتش بریزد. سکوت احمدی‌نژاد همراهی با دوستان آشوبگر است نه معترض. چون ما صف این دو گروه را از هم جدا می‌دانیم. او ادامه داد: احمدی‌نژاد روندی را پیش گرفته که بسیاری از اصلاح‌طلبان تندرو که نمی‌خواهند سر به تن بسیاری از ساختارهای کشور باشد، طی می‌کنند. این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص چرایی تغییر موضع‌گیری و سکوت احمدی‌نژاد بعد از ریاست‌جمهوری رئیسی، گفت: مگر احمدی‌نژاد قبلا چقدر صحبت و دیدار داشته که در یک سال اخیر داشته باشد؟ البته در یک سال اخیر هم او نکات تندی را مطرح کرده است. پیش از این هم کیفیت صحبت‌های احمدی‌نژاد بالا بوده اما تعدد نداشته است.

غفاریان تاکید کرد: احمدی‌نژاد در ۴ سال اول روحانی هم زیاد صحبت نمی‌کرد و در سال آخر که منتهی به انتخابات بود شیطنت‌هایی کرد‌. به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد اگر بخواهد واکنشی به عملکرد دولت رئیسی داشته باشد، الان شروع نمی‌کند. در حال حاضر کار روی روال جلو می‌رود و وضعیت در کشور خوب نیست، چرا باید احمدی‌نژاد خودش را برای ساختار حکومت بدتر از این جلوه دهد. او سکوت می‌کند و سکوتش از روی سیاست است و به وقتش نفت روی آتش می‌ریزد. او با اشاره به لغو دیدار مردمی احمدی‌نژاد، گفت: عناصر رسانه‌ای خارج‌نشین که به احمدی‌نژاد ارادت دارند در ایام شلوغی چندین بار کمپین راه انداختند تا از او واکنش بگیرند. اما در نهایت دیدار مردمی احمدی‌نژاد که حتما منجر به واکنش او می‌شد چند روز پیش کنسل شد. مدیرمسوول سایت صراط‌نیوز در پاسخ به این پرسش که چه زمانی شاهد موضع‌گیری‌های احمدی‌نژاد خواهیم بود، اظهار کرد: واکنش‌های تند احمدی‌نژاد را در سال جاری نخواهیم دید. وضعیت به قدری خراب است که نیازی به واکنش احمدی‌نژاد نیست. احمدی‌نژاد با واکنشش چه کمکی می‌تواند به کشور کند؟ او با صحبت‌هایش تنها وضعیت را خراب‌تر می‌کند. البته احمدی‌نژاد به دنبال کمک کردن به کشور نیست.

غفاریان تاکید کرد: احمدی‌نژاد را یا ساکت کردند یا خودش ساکت شده است. حالت اول را من نمی‌پذیرم و احمدی‌نژاد را آدمی که از نهادی حرف‌شنوی داشته باشد، نمی‌دانم. رهبری می‌گویند کاندیدا نشو و او کاندیدا می‌شود و از این بالاتر نداریم. به نظر من احمدی‌نژاد ساکت شده و در پشت سکوتش استراتژی وجود دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج