۱۲۵۱۴۹۷
۵۵۶
۵۵۶
پ

فاصله زمانی واکسن‌های آنفلوآنزا به تناسب سن

استاد تمام بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه برای افراد بالای ۸ سال دریافت یک نوبت واکسن آنفلوآنزا کافی است، گفت: اگر کسی زیر ۸ سال واکسن دریافت می‌کند، برای اولین مرتبه در سال اول، باید دو نوبت به فاصله چهار هفته از همدیگر تزریق واکسن داشته باشد.

ایسنا: استاد تمام بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه برای افراد بالای ۸ سال دریافت یک نوبت واکسن آنفلوآنزا کافی است، گفت: اگر کسی زیر ۸ سال واکسن دریافت می‌کند، برای اولین مرتبه در سال اول، باید دو نوبت به فاصله چهار هفته از همدیگر تزریق واکسن داشته باشد.

مسعود ضیائی، امروز یکشنبه ۲۴ مهر در خصوص بیماری آنفولانزا و واکسیناسیون این بیماری گفت و با اعلام اینکه فصل پاییز و زمستان زمان شیوع این بیماری است توصیه کرد: افراد پرخطر تا قبل از شروع فصل سرما نسبت به تزریق واکسن اقدام نمایند.

فاصله زمانی واکسن‌های آنفلوآنزا به تناسب سن

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه آنفولانزا یک بیماری حاد تنفسی تب دار و سیستمیک است که قسمت‌های مختلفی از بدن را می‌تواند درگیر کند، گفت: آنفولانزا بیماری جدیدی نیست و مانند کووید بیماری نوپدیدی محسوب نمی‌شود، بلکه از بیماری‌هایی است که چندین قرن می شود شناخته شده و بخاطر این بیماری تاکنون میلیون‌ها انسان از دست رفته‌اند.

ضیائی، آنفولانزا را یک بیماری عفونی ویروسی دانست که انواع مختلفی دارد، افزود: بخاطر جهش‌هایی که دارند هر سال می‌توانند نوع جدیدی از بیماری را ایجاد کنند که افراد نسبت به آن ایمنی نداشته باشند، افزود: این تغییرات در ویروس می‌تواند جزئی یا کلی باشد، بنابراین ممکن است اپیدمی بیماری در یک منطقه کوچک اتفاق افتد، یا حتی هر ۱۰ تا ۴۰ سال یک بار باعث پاندمی یا جهانگیری شود؛ از جمله بیماری آنفولانزا خوکی که چند سال پیش تمام جهان را درگیر کرد و یا موارد شدیدتری مثل آنفولانزا اسپانیا در سال ۱۹۱۳ رخ داد که حدود ۲۰ تا ۴۰ میلیون نفر را به کام مرگ فرستاد.

وی با بیان اینکه در سرماخوردگی علائم به صورت تدریجی شروع می‌شود در حالیکه از ویژگی‌های آنفولانزا شروع ناگهانی بیماری است، خاطرنشان کرد: در آنفولانزا علائم ناگهانی مثل تب و لرز، بدن درد، گلو درد و تب‌هایی که شاید بالای ۳۹ و ۴۰ درجه برسد، سردرد و علائم تنفسی تحتانی که بعداً شاید اضافه شود، از علائم و نشانه‌های شایع بیماری به شمار می‌رود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه آنفولانزا می‌تواند تمامی گروه‌های سنی از نوزاد تا سالمند را درگیر کند، افزود: آنفولانزا، بر حسب اینکه فرد در چه سنی قرار دارد و دچار چه بیماری زمینه‌ای باشد، می‌تواند بیماری‌های شدیدتری در افراد ایجاد کند، بنابراین آنهایی که نوزاد و یا سالمند هستند نوع شدیدتری می‌گیرند و علاوه بر آن، افرادی که دچار بیماری‌های ریوی، قلبی، نارسایی کلیوی، کبدی، دیابت و نقص ایمنی ستند می توانند بیماری شدیدتری بگیرند.

ضیائی با اعلام اینکه شروع این بیماری همه ساله در فصل سرما و در پاییز و زمستان است و تا بهمن پیک آن را داریم و بعد فروکش می‌کند، تصریح کرد:وقتی بیماری آنفولانزا شایع می‌شود، ابتدا در کودکان بوده و بعد این افراد غیبت از مدرسه دارند و به بزرگسالان منتقل می‌کنند و سپس افرادی که آسم یا بیماری قلبی دارند، بیماریشان تشدید می‌شود و در بزرگسالان نیز غیبت از محل کار شایع شده و بعد بیماری کم کم فروکش می‌کند.

وی با بیان اینکه این روالی است که هر ساله درباره بیماری آنفولانزا اتفاق می‌افتد، بنابراین لازم است ما توجه خاصی به این بیماری داشته باشیم، تصریح کرد: لازم است قبل از شروع فصل سرما، افرادی که برای ابتلا به این بیماری پرخطر هستند، نسبت به آنفولانزا واکسینه شوند.

ضیائی افزود: خوشبختانه آنفولانزا واکسن دارد ولی واکسن آن بر اساس سوش‌های شایع سال گذشته در دنیا تهیه می‌شود، به این صورت که سوش‌هایی که بیشترین درگیری را داشته اند، به سازمان جهانی بهداشت اعلام می‌شود و این سازمان اطلاعات را به شرکت‌های سازنده واکسن می‌دهد و تا مرداد ماه معمولاً تولید شده و از شهریورماه واکسن جدید توزیع می‌شود که بهتر است تا اواسط آبان ماه حتماً تزریق شود ولی می‌توان تا اواخر دی ماه دریافت کرد؛ وقتی واکسن تزریق می‌شود دو هفته بعد ایمنی ایجاد می‌شود.

شرایط تزریق واکسن

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند در پاسخ به این سوال که چه افرادی باید این واکسن را تزریق کنند، گفت: توصیه می‌شود افراد مسن بالای ۶۵ سال بدون توجه به اینکه بیماری دارند یا ندارند، تزریق انجام دهند، در افراد زیر ۶ ماه نیازی به تزریق واکسن نیست ولی افراد بالای ۶ ماه تا ۵ سال هم به دلیل اینکه به بیماری شدیدتری مبتلا می‌شوند توصیه می‌شود واکسن دریافت کنند.

وی ادامه داد: همچنین تمامی کودکانی که آسپرین دریافت می‌کنند و بین ۶ ماه تا ۱۸ سال سن دارند، افرادی که بیماری‌های قلبی، ریوی، دیابت، بیماری کلیوی، خونی، نقص سیستم ایمنی دارند فارغ از اینکه چه سنی هستند و فقط بالای شش ماه باشند، بانوان باردار در فصل سرما، افرادی که در خانه سالمندان از آنان مراقبت می‌کنند باید در خصوص تزریق واکسن آنفولانزا اقدام کنند.

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه با بیان اینکه برای افراد دیگر تزریق واکسن ضرورتی ندارد افزود: اگر قرار است فردی به مسافرتی برود و یا در اجتماعات شلوغ که خطر ابتلا وجود دارد شرکت کند، می‌تواند واکسن دریافت کند.  

ضیائی با بیان اینکه افراد تب دار و کسانی که به واکسن یا اجزای آن حساسیت دارند از دریافت واکسن منع می‌شوند، گفت: در حال حاضر واکسن آنفولانزا در نوع ایرانی و خارجی موجود است و افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند باید از نوع کشته شده(خارجی) اجتناب کنند ولی می‌توانند واکسنی که در ایران تولید می‌شود را دریافت کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تزریق واکسن درباره افرادی که درگیر درمان سرطان هستند، افزود: هیچ منعی در خصوص این افراد وجود ندارد و فقط یک نوع واکسن زنده‌ای داریم که در بینی تزریق می‌شود که افراد دچار نقص سیستم ایمنی نباید آن را تزریق کنند.

 ضیائی با اظهار اینکه واکسن کرونا و آنفولانزا را می‌توان با یکدیگر تزریق کرد، اما بهتر است حداقل دو هفته فاصله بین تزریق این دو نوع واکسن باشد، یادآور شد: افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند نیز دو هفته بعد از بهبودی تزریق انجام دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج