جاباما
۱۲۵۲۱۶۰
۲۳۷۷۵
۲۳۷۷۵
پ

کشف یک معرق‌کاری از هرکول با قدمت ۱۶۰۰سال

باستان‌شناسان در سوریه موفق به کشف پاره‌چین یا معرق‌کاری شگفت‌آوری مربوط به دوره امپراتوری روم شده‌اند. این طرح جذاب که از کاشی‌های بسیار کوچک به وجود آمده، صحنه‌هایی از جنگ تروا، هرکول، پهلوان اسطوره‌ای روم و نپتون خدای آب و ۴۰ معشوقه‌اش را نشان می‌دهد. «همام سعد»، مدیر اکتشاف و تحقیقات باستان‌شناسی این سازمان می‌گوید: «نمی‌توانیم نوع ساختمان را مشخص کنیم و بگوییم اینجا یک حمام عمومی بوده یا کاربرد دیگری داشته است، چون هنوز کندوکاو را به پایان نرسانده‌ایم.

دیجیاتو: باستان‌شناسان در سوریه موفق به کشف پاره‌چین یا معرق‌کاری شگفت‌آوری مربوط به دوره امپراتوری روم شده‌اند. این طرح جذاب که از کاشی‌های بسیار کوچک به وجود آمده، صحنه‌هایی از جنگ تروا، هرکول، پهلوان اسطوره‌ای روم و نپتون خدای آب و ۴۰ معشوقه‌اش را نشان می‌دهد.

کشف یک معرق‌کاری از هرکول با قدمت ۱۶۰۰سال

به گزارش اسوشیتد پرس، اداره کل عتیقه‌جات و موزه‌های سوریه در نزدیکی حمص موفق به کشف نوعی نقاشی زمینی به اندازه 20 در 6 متر شده است. این نگاره که با سنگ‌های رنگی کوچکی، هر کدام به اندازه 1.2 در 1.2 سانتی‌متر ساخته شده، در ساختمانی کشف گردیده که تا سال 2018 در اختیار جنگجویان بود.

«همام سعد»، مدیر اکتشاف و تحقیقات باستان‌شناسی این سازمان می‌گوید: «نمی‌توانیم نوع ساختمان را مشخص کنیم و بگوییم اینجا یک حمام عمومی بوده یا کاربرد دیگری داشته است، چون هنوز کندوکاو را به پایان نرسانده‌ایم.»

مهم‌ترین کشف باستانی شناسی سوریه در یک دهه اخیر

نقاشی‌های زمینی کمیاب‌ هستند اما در این نمونه جزئیات حیرت‌آوری داشته‌اند. از این حیث، می‌توان این اکتشاف را به عنوان مهم‌ترین اکتشاف باستان‌شناسی از زمان آغاز جنگ در سال 2011 تلقی کرد.

قدمت این پاره‌چین به قرن چهارم پس از میلاد مسیح، یعنی بعد از جدایی امپراتوری روم غربی از امپراتوری روم شرقی (موسوم به امپراتوری بیزانس) برمی‌گردد. این ساختمان ابتدا توسط تاجران اهل لبنان خریداری شد، اما بعدا به دولت سوریه واگذار گردید.

در این معرق‌کاری بخشی از جنگ تروا را می‌بینیم که نبردی افسانه‌ای بین یونانی‌ها و ترواها در منطقه ترکیه امروزی بود. هومر در اشعار معروف ایلیاد و اوسه به توصیف همین نبرد می‌پردازد. در بخش دیگر این پاره‌چین، هراکلس (یا هرکول) را می‌بینیم که در حال کشتن هیپولیتا، ملکه جنگجویان آمازون است. این ماجرا مربوط به بازپس‌گیری کمربند هرکول است که مرحله نهم از 12 ماموریت معروف او محسوب می‌شود.

بسیاری از آثار باستانی سوریه در طول جنگ از بین رفته یا غارت شدند. همام سعد می‌گوید: «متاسفانه گروه‌های مسلحی بودند که سعی داشتند این پاره‌چین را در مقطعی در سال 2017 بفروشند و آن را در شبکه‌های اجتماعی قرار داده بودند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج