۱۲۵۴۸۲۴
۵۰۷
۵۰۷
پ

دلیل علاقه‌ بیشتر ما به یک فصل خاص چیست؟

آیا یک فصل خاص سال را بیشتر از فصل‌های دیگر دوست دارید؟ برخی افراد روزهای بلند و گرم تابستان را دوست دارند و برخی دیگر از روزهای سرد پاییز لذت می‌برند.

فرادید: آیا یک فصل خاص سال را بیشتر از فصل‌های دیگر دوست دارید؟ برخی افراد روزهای بلند و گرم تابستان را دوست دارند و برخی دیگر از روزهای سرد پاییز لذت می‌برند. دلیل علاقه‌ بیشتر ما به یک فصل خاص چیست؟ آیا روانشناسی می‌تواند پاسخ این پرسش را بدهد؟

دلیل علاقه‌ بیشتر ما به یک فصل خاص چیست؟

«با اینکه در خصوص ترجیحات فصلی تاکنون تحقیقات اندکی انجام شده است، محققان دریافته‌اند که تغییر دما و نور در فصول مختلف روی خلق و خو و رفتار ما اثر می‌گذارد. برای نمونه تصور عمومی این است که متولدین فصل بهار و تابستان خلق‌وخوی به شدت مثبتی دارند و تغییرات سریع خلق‌وخو را تجربه می‌کنند، بر عکس کسانی که در ماه‌های زمستانی متولد شده‌اند کمتر کج‌خلقی می‌کنند. شاید این تصور قدیمی به نظر برسد، اما روانشناسان مدتهاست به تاثیر قدرتمندی که فصول بر خلق‌وخو می‌گذارند، پی برده‌اند. ماه‌های کوتاه‌تر زمستان گاهی‌اوقات زمینه‌ساز تجربه‌ اختلال عاطفی فصلی در افراد می‌شود که نوعی از افسردگی است.

تحقیقات ثابت کرده است که شروع فصل بهار بسته به میزان حضور فرد در فضای باز به صورت موقت مثبت‌اندیشی را تقویت می‌کند.

نتایج شگفت‌آور مطالعه‌ای که در انگلستان انجام شد، بیانگر روابط میان اختلال‌های روان‌پریشی و ماه تولد است. با این حال، هرگونه توضیح علمی برای علاقه‌ی فردی ما به هر فصل خاصی باید تفاوت‌های جغرافیایی را هم به حساب آورد. جایی که ما زندگی می‌کنیم و هوایِ معمولِ آن منطقه می‌تواند نقش مهمی در ترجیحات فصلی ما داشته باشد. در آمریکا، برخی ایالات غربی معمولاً ماه‌های سرد پاییزی دارند که به‌سرعت به هوای برفی تبدیل می‌شود. از سوی دیگر، بسیاری از ایالت‌های شرقی هوایِ پاییزی معتدل‌تری را تجربه می‌کنند که نمایشگر باشکوه تغییر رنگ‌های تابستانی به رنگ‌های پاییزی است.

هوا و خلق‌وخو چه ارتباطی با هم دارند

هوای سرد ممکن است روی خلق‌وخوی ما اثر بگذارد اما محققان این نکته را نیز دریافته‌اند که دمای رو به‌ کاهش می‌تواند روی رفتار هم اثر بگذارد. برای مثال، دمای اتاق می‌تواند روی قضاوت افراد درباره‌ مظنونین جنایی اثر بگذارد. در مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۴ انجام شد، افراد در اتاق‌های گرم مجرمان متهم را دمدمی‌مزاج و تندخو و افراد در اتاق‌های سرد آنها را عامل جنایت‌های عاری از احساس و عمد تصور کردند. کاشف به عمل آمد دما تاثیر نامحسوس، اما عمیقی بر قضاوت‌های ما درباره‌ دیگران می‌گذارد.

مطالعه‌ سال ۲۰۰۸ نیز روشن کرد زمانی که افراد نوشیدنی داغ در دست دارند، قضاوتشان درباره‌ دیگران گرمتر و شخصی‌تر است؛ در حالی که نگهداشتن نوشیدنی سرد در دست سبب می‌شود افراد، دیگران را از نظر روابط میان‌فردی سردتر قضاوت کنند.

چرا نور روی خلق‌وخو اثر می‌گذارد

جای تعجب نیست که نور بتواند اثر قابل‌ توجهی بر خلق‌وخوی ما بگذارد. روزهای روشن و آفتابی ما را شاد و پرانرژی و برعکس روزهای تاریک و ابری ما را دلگیر و بی‌انگیزه می‌کند. نور می‌تواند در ترجیحات فصلی ما نیز نقش داشته باشد. ریتم شبانه‌روی بدن ما یا چرخه‌ ۲۴ ساعته‌ بیداری و خواب ما متاثر از نور خورشید است. کاهش میزان نور خورشید سبب آزادسازی هورمون‌هایی می‌شود که محرک دوره‌های رخوت و بی‌حالی هستند.

کمبود نور خورشید در طول ماه‌های پاییز و زمستان با اختلال عاطفی فصلی ارتباط دارد. کسانی که نشانه‌های این اختلال را تجربه می‌کنند ممکن است در طول روزهای تاریک‌تر و کوتاه‌تر سال احساس افسردگی بیشتری کنند، حتی ممکن است خستگی، زیادشدن اشتها و از دست دادن علاقه به فعالیت‌های مورد علاقه‌شان را هم تجربه کنند. کسانی که دچار اختلال عاطفی فصلی هستند ماه‌های آفتابی‌تر بهار و تابستان را ترجیح می‌دهند، بنابراین قرارگیری بیشتر در معرض نور خورشید برای آنها مفید است.

بهار

در برخی از بخش‌های دنیا، بهار مصادف با زمانی است که روزهای تاریک و کوتاه زمستان جای خودشان را به روزهای روشن و گرم می‌دهند. اگر بهار فصل مورد علاقه‌ شماست، پس شاید مشتاق تجربه‌های جدید باشید و فصل بهار فرصت ازسرگیری پس از یک زمستان سرد و طولانی است.

تابستان

در بسیاری از مناطق دنیا، تابستان روزهای طولانی‌تر، گرم‌تر و روشن‌تر سال است. اگر تابستان فصل مورد علاقه‌ی شماست، شاید عاشق بیرون‌رفتن از خانه هستید و سبک زندگی پویایی دارید. ماه‌های گرم تابستان زمان سفرکردن و لذت‌بردن از فضای بیرونی است. احتمالاً شما انسان خوش‌معاشرت و برون‌گرایی هستید و دیگران شما را سرزنده، دوست‌داشتنی و حاضرجواب توصیف می‌کنند.

پاییز

در بخش‌هایی از دنیا، بهار را فصل تجدید حیات می‌دانند، اما پاییز هم زمان بسیار مناسبی برای شروع دوباره است. رنگ‌های پرطراوت نارنجی و هوای خنک پاییزی مناسبِ تمایلِ پیوسته به تغییر است. در تعطیلات این فصل از سال بسیاری از افراد درباره‌ سالی که پشت سر گذاشتند تامل می‌کنند و برای آینده‌ای که در پیش دارند برنامه‌ریزی می‌کنند.

زمستان

اگر ماه‌های سرد زمستان را به ماه‌های دیگر سال ترجیح می‌دهید، شخصیت شما به درون‌گرایی گرایش دارد. پوشیدن لباس‌های گرم و لم دادن روی مبل با یک نوشیدنی داغ برای شما تعریف یک بعدازظهر ایده‌آل است.

جمع‌بندی

تغییرات فصلی در نور و دما در نحوه‌ی تفکر، احساس و رفتار ما تاثیر می‌گذارد. با این حال یادآوری این نکته ضروریست که ترجیحات فردی ما ممکن است متاثر از عوامل متعددی از جمله تجربیات خودمان باشد. اگر در تابستان‌های دوران کودکی از حضور در فضای باز لذت برده‌اید و خاطرات خوشایندی از آن دوران دارید، پس به احتمال زیاد در بزرگسالی هم عاشق فصل تابستان هستید. ترجیحات ما از جمله زمان‌های خاصی از سال، پیچیده و احتمالاً متاثر از مجموعه‌ وسیعی از عوامل است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج