۱۲۵۸۱۱۸
۵۶۷۵
۵۶۷۵
پ

حمله تند و طوفانی مدیر حوزه‌ علمیه به دانشگاه‌ها

علیرضا اعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: انقطاع تاریخی دانشگاه از سنت حوزه‌های علمیه، یک واقعیت است؛ در غرب دانشگاه در همان بستر تاریخی خودش، بالا آمد اما در ایران، محقق نشد و علت آن، دخالت‌های نظام استبدادی شاهنشاهی و استعمار جهانی بود

دیده‌بان: علیرضا اعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: انقطاع تاریخی دانشگاه از سنت حوزه‌های علمیه، یک واقعیت است؛ در غرب دانشگاه در همان بستر تاریخی خودش، بالا آمد اما در ایران، محقق نشد و علت آن، دخالت‌های نظام استبدادی شاهنشاهی و استعمار جهانی بود.

حمله تند و طوفانی مدیر حوزه‌ علمیه به دانشگاه‌ها

حمله مدیر حوزه‌های علمیه به دانشگاه ها در ایران: تاسیس دانشگاه ها حاصل، دخالت‌های نظام شاهنشاهی و استعمار جهانی بود

  آیت‌الله علیرضا اعرافی، در نشست هم‌اندیشی دانشگاهیان لرستان، با موضوع چالش‌های فراروی دانشگاه‌ها و نقش حوزه‌های علمیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی در رفع آن‌ها که به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد، اظهار کرد: برای نظام علمی کشور، بدون نگاه مبتنی بر محاسبه سود و زیان، باید هزینه کرد.

اعرافی، تصریح کرد: راز پیشرفت همه ما این است که به دو چیز مجهز باشیم؛ یکی غم و دیگری نگرانی، غم نسبت به گذشته و نگرانی نسبت به آینده.

وی بیان کرد: هر شخصی در هر جایگاه شغلی که هست پیش نخواهد رفت و پیشرفت نمی‌کند مگر آنکه نگاهی از نوع ارزیابی به گذشته داشته باشد و کاستی‌ها را مهم بشمارد و نگاه به آینده داشته باشد برای اینکه به خوبی برنامه‌ریزی کند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: اگر غم نسبت به گذشته از نوع منفعلانه باشد نوعی افسردگی ایجاد می‌شود، اما اگر نگرانی و اندوه همراه با عقلانیت باشد تبدیل به موتور محرک انسان می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عنوان کرد: بشر بدون نگاه به گذشته و آینده، نمی‌تواند حرکت کند.

اعرافی، افزود: نشاط مدنظر اسلام فقط از نوع مادی نیست؛ بلکه فراتر از مادیات و برپایه لذت‌ها و شادمانی‌های معنوی و عرفانی است.

وی ادامه داد: گفتمان اسلام و انقلاب اسلامی، براساس همین تعالیم سعادت‌بخش دینی است و نقش حوزه‌ها و دانشگاه‌ها هم در این راستاست.

اعرافی تصریح کرد: نقاط قوت و ضعف نظام آموزش عالی کشور را بایستی همراه هم دید.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: از جمله نقاط مثبت و امتیازات نظام آموزش عالی کشور، می‌توان به برخورداری از اسناد بالادستی و نقشه جامع، گسترش کمی، افزایش تعداد دانشجویان و اساتید، حرکت به سمت عدالت منطقه‌ای، اقلیمی، عدالت جنسیتی، نقش‌آفرینی بخش خصوصی در فضای علمی و دانشگاهی، عدالت قومی و مذهبی، رتبه‌های خوب رشد علمی در حوزه مقالات و نظریه‌پردازی، وجود کما بیش رویکردهای اسلامی در برخی از رشته‌ها، نقش‌آفرینی دانشگاه در شکل‌گیری نظام مستقل جمهوری اسلامی در جهان معاصر است.

اعرافی اظهار کرد: از جمله ضعف‌ها این است که بودجه‌های علم و پژوهش بایستی به چهار درصد می‌رسیدند که متأسفانه هنوز در سطح یک و یک و نیم درصد هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: توسعه کمی بدون اینکه به همه اقتضائات کیفی توجه بشود به حد کافی انجام نشده است.

اعرافی گفت: ما یک آمایش دقیق نداریم؛ آمایشی هم که الان داریم نیم‌بند اجرا شده است و در نظات و اجرا دارای ضعف‌هایی هستیم.

وی افزود: ضعف نگاه کاربردی در مورد بخشی از آموزش‌ها از جمله ضعف‌های نظام آموزش عالی و حوزه‌های علمیه است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، ادامه داد: نقش‌ نسپردن درست و نقش‌نپذیری درست دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در حل چالش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه از دیگر ضعف‌هاست.

اعرافی، عنوان کرد: انقطاع تاریخی دانشگاه از سنت حوزه‌های علمیه، یک واقعیت است؛ در غرب دانشگاه در همان بستر تاریخی خودش، بالا آمد اما در ایران، محقق نشد و علت آن، دخالت‌های نظام استبدادی شاهنشاهی و استعمار جهانی بود.

وی بیان کرد: هم در حوزه‌های علمیه و هم در دانشگاه‌ها، ما از نگاه بزرگ تمدنی که محصول انقلاب اسلامی بود همچنان فاصله داریم و این هم یکی از ضعف‌هاست.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: دشمن، توطئه‌های سنگینی در مقاطع مختلف علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اجرا کرد که نظام جمهوری اسلامی با موفقیت آن‌ها را شکست داد و این نشانه دایره نفوذ و قدرت فکری و گفتمانی انقلاب اسلامی ایران است.

اعرافی، اظهار کرد: گفتمان انقلاب اسلامی یک گفتمان بسیار قوی است و حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها بایستی به اهمیت این موضوع، توجه کافی داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، تصریح کرد: یک حوزه علمیه ایده‌آل، آن است که تمدن‌ساز، پاسخ‌گو و مطالبه‌گر باشد؛ ما اگر مشکلات اجتماعی داریم حتماً یک کنشگر رفع آن، حوزه است و یک کنشگر دیگر آن، دانشگاه است؛ پس، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها بایستی پاسخ‌گوی عملکرد خود و در عین حال، مطالبه‌گر برای رفع مشکلات باشند.

گفتنی است در این نشست، رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی لرستان، برخی اعضای هیئت علمی، دانشجویان و یاوران علمی نیز دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را مطرح کردند.

این نشست با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان، دبیرخانه استانی وحدت حوزه و دانشگاه و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان، برگزار شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج