۱۲۵۹۲۳۰
۱۶۸۲
۱۶۸۲
پ

خداحافظی لامبورگینی از دنیای خودروهای بنزینی

امروز به معرفی برخی ویژگی های جذاب خودروی لامبورگینی هوراکان تکنیکا – Lamborghini Huracán Tecnica می‌پردازیم که آن را به وداعی باشکوه با ابرخودروهای بنزینی این کمپانی ایتالیایی تبدیل می‌کنند.

گجت نیوز نوشت: امروز به معرفی برخی ویژگی های جذاب خودروی لامبورگینی هوراکان تکنیکا – Lamborghini Huracán Tecnica می‌پردازیم که آن را به وداعی باشکوه با ابرخودروهای بنزینی این کمپانی ایتالیایی تبدیل می‌کنند.

حتی کمپانی عظیمی نظیر لامبورگینی هم از روند الکتریکی شدن خودروهای بازار در امان نیست! این کمپانی در سال ۲۰۲۱ نقشه راه خود برای آینده را اعلام کرد و در آن از حرکت خود به سمت ساخت خودروهای تمام الکتریکی در چند سال آینده سخن گفت.

بر اساس برنامه‌ریزی پیشین لامبورگینی، نخستین سری خودروهای هیبریدی با برند گاو خشمگین در سال ۲۰۲۳ روانه بازار خواهد شد و تا پایان سال ۲۰۲۴ تمامی خودروهای این کمپانی الکتریکی خواهند شد.

به این ترتیب، سری هوراکان لامبورگینی با آغاز الکتریکی شدن خودروهای این کمپانی به طور کامل از خط تولید خارج خواهند شد. با این حال، همین امر باعث رونمایی از آخرین نسل برای این مدل خودروهای پرطرفدار ایتالیایی، لامبورگینی هوراکان تکنیکا شده است.

این خودرو به عنوان پلی بین مدل‌های Huracán Evo RWD و Huracán STO طراحی و ساخته شده و بهترین قابلیت‌های هریک را درون پکیجی جذاب گردهم می‌آورد. لامبورگینی ادعا کرده که تمرکز اصلی مهندسینش در طراحی این خودرو، اطمینان راننده بوده و تست‌های اولیه این خودرو نیز به خوبی گویای همین مساله هستند.

این لامبورگینی چیزی فراتر از صرفا یک اسلحه در پیست‌های مسابقه است و با قابلیت‌های جدید و توانایی‌های شخصی‌سازی، بسیار همه‌پسندتر از نسل‌های پیشین هوراکان شده است. در ادامه با هم به بررسی تعدادی از مهم‌ترین قابلیت‌های لامبورگینی هوراکان تکنیکا می‌پردازیم که آن را به یک خداحافظی باشکوه برای این سری محصولات تبدیل می‌کنند.

جذاب‌ترین قابلیت‌های لامبورگینی هوراکان تکنیکا

موتور ۵.۲ لیتری V۱۰

خداحافظی لامبورگینی از دنیای خودروهای بنزینی

علیرغم اینکه مدل تکنیکا کاربرپسندتر از مدل STO طراحی شده، اما از لحاظ مشخصات فنی و موتور هیچگونه تفاوتی بین این دو مشاهده نمی‌شود.

در میان محصولات سال ۲۰۲۳ لامبورگینی شاهد حذف محصولات سری Evo بودیم؛ بنابراین مدل AWD تنها بازمانده خودروهای این سری خواهد بود. هر سه خودروی Evo AWD، تکنیکا و STO از موتوری یکسان بهره می‌برند. این موتور ۵.۲ لیتری V۱۰ تنفس طبیعی است که قادر به تولید توان ۶۳۱ اسب بخار و گشتاور ۴۱۷ پوند-فوت است. در مدل‌های STO و تکنیکا این قدرت تنها به چرخ‌های عقب فرستاده می‌شود.

با این که مدل Tecnica در جاده‌ها همانند هر لامبورگینی دیگر، خشمگین و پرشتاب است؛ اما کنترل‌پذیری بسیار بهتری در مقایسه با مدل STO دارد. حداکثر گشتاور این خودرو برابر ۶۵۰۰ دور بر دقیقه است که عددی فوق‌العاده به شمار می‌رود.

لامبورگینی سری خودروهای هوراکان خود را در سال ۲۰۲۲ روانه بازار کرد. به همین جهت مهندسین این شرکت حدودا ده سال برای بهینه‌سازی موتور V۱۰ آن فرصت داشته‌اند. این بهینه‌سازی در عملکرد لامبورگینی هوراکان تکنیکا کاملا مشهود است.

همچنین سیستم انتقال قدرت دو کلاچه و هفت سرعته آن نیز عملکرد بسیار خوبی در شتاب‌گیری خودرو ایفا می‌کند. تعویض دنده این خودرو به دو صورت دستی و یا تمام اتوماتیک قابل انجام است که افراد بر اساس مد رانندگی و صلاحدید خود می‌توانند یکی را انتخاب کنند.

سرعت بیشتر از مدل STO

خداحافظی لامبورگینی از دنیای خودروهای بنزینی

با این که توان خروجی مدل‌های Tecnica و STO تقریبا یکسان است، اما با نگاهی دقیق‌تر به عملکرد این دو خودرو می‌توان به سادگی متوجه حداکثر سرعت بیشتر تکنیکا شد. لامبورگینی ادعا کرده که حداکثر سرعت مدل Tecnica برابر با ۲۰۲ مایل بر ثانیه است؛ در حالی که این عدد برای مدل STO برابر با ۱۹۳ مایل بر ساعت اعلام شده است.

البته عملکرد این ابرخودرو در شتاب‌گیری چندان تعریفی ندارد؛ به طوری که بر اساس تست‌های انجام شده، لامبورگینی هوراکان تکنیکا ظرف ۳.۲ ثانیه از سرعت ۰ به ۶۲ مایل بر ثانیه رسید؛ در حالی که مدل STO برای رسیدن به این سرعت به ۰.۲ ثانیه زمان کمتری نیاز داشت.

در این میان البته مدل AWD Evo با ثبت زمان تنها ۲.۵ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۶۲ مایل بر ثانیه عملکرد خیره‌کننده‌ای داشت.

البته مثل همیشه، آمار و ارقام را نمی‌توان ملاک اصلی تصمیم‌گیری در نظر گرفت. به خصوص این که Tecnica با نگرش اطمینان‌بخشی به راننده طراحی و ساخته شده است. نتایج تست‌های انجام شده بر روی Huracán Tecnica حاکی از فرمان‌پذیری بسیار بهتر این خودرو در مقایسه با محصولات قبلی لامبورگینی در پیچ‌های سخت هستند؛ به طوری که بسیار افراد سواری و هندلینگ نرم این ابرخودرو در تغییر مسیرهای ناگهانی را ستوده و آن را بسیار سرتر از مدل‌های قبلی لامبورگینی توصیف کرده‌اند.

به این ترتیب، علیرغم این که تفاوت‌های مدل Tecnica با STO روی کاغذ چندان زیاد نیست؛ اما به دلیل فرمان‌پذیری بسیار بهتر این خودرو، رانندگان تمایل بیشتری به تست کردن حداکثر سرعت ممکن برای این خودرو خواهند داشت!

سه مد مختلف رانندگی

خداحافظی لامبورگینی از دنیای خودروهای بنزینی

به لطف بهره‌مندی از سه مد رانندگی مختلف Strada و Sport و Corsa، لامبورگینی هوراکان تکنیکا به سادگی می‌تواند شخصیت خود را بنا به اراده راننده تغییر دهد!

مد Strada بیش از هر چیز سعی در شبیه‌سازی رانندگی آرام و بی‌دغدغه Evo را دارد. این مد رانندگی ساده‌تری را برای جاده‌های ناصاف به همراه داشته و در نواحی شهری و پرترافیک، شتاب متعادلی به خودرو می‌دهد. مد استرادا بیشتر برای افرادی در نظر گرفته شده که به رخ کشیدن لامبورگینی خود را به گاز دادن و شتاب گرفتن سریع ترجیح می‌دهند. فراموش نکنید که با آخرین مدل از لامبورگینی هوراکان طرف هستیم!

از طرف دیگر، مد Corsa نقطه مقابل مد Strada است که خودرو را سفت‌تر کرده و آن را برای یک کورس سرعتی در بزرگراه‌ها آماده می‌کند. این مد، نزدیک‌ترین تجربه به مدل STO را ارائه می‌کند.

نقطه وسط مدهای Strada و Corsa، مد اسپرت است که تعادلی میان رانندگی نرم و شتاب و سرعت بالا ایجاد می‌کند. در این مد، راننده می‌تواند انتخاب کند که تعویض دنده خودرو به صورت تمام اتوماتیک انجام شود یا با استفاده از دنده‌های پشت فرمان. البته حتی در مد اسپرت هم امکان بهره‌مندی از حداکثر توان لامبورگینی هوراکان تکنیکا فراهم است. برای این کار تنها کافی‌ست پای خود را تا انتها روی پدال گاز فشار دهید.

فرمان‌پذیری بهبودیافته مد اسپورت

خداحافظی لامبورگینی از دنیای خودروهای بنزینی

یکی دیگر از قابلیت‌های فوق‌العاده مد اسپورت هوراکان تکنیکا فرمان‌پذیری بهینه‌سازی‌شده در حالت لیز خوردن چرخ‌های عقب (Oversteer) است که امکان کنترل بسیار بهتر خودرو در این حالت را به راننده می‌دهد. این قابلیت به لطف تکنولوژی بی‌همتای LDVI لامبورگینی که در سال ۲۰۱۹ با سری Huracán Evo معرفی شد، ممکن شده است.

به کمک این قابلیت با تنظیم پاسخ پیشرانه خودرو، جهت‌گیری گشتاور و کنترل کشش در کنار پیش‌بینی مناسب مسیر روبروی خودرو رفتار دینامیک خودرو در حین چرخش محور عقب کنترل می‌شود.

به کمک این قابلیت شگفت‌انگیز ممکن است حتی رانندگانی که علاقه چندانی به دریفت و انجام حرکات نمایشی با خودروی چند صد هزار دلاری خود ندارند هم نسبت به انجام این کار ترغیب شوند! البته این قابلیت تنها در مد اسپورت لامبورگینی هوراکان تکنیکا قابل دسترسی است؛ چرا که با قرار دادن تنظیم مد رانندگی روی Corsa، اولویت اصلی خودرو به شتاب بیشتر تغییر یافته و کنترل لغزش آن دشوارتر می‌شود.

این ویژگی جذاب به خوبی قادر به نمایش قدرت تکنولوژی LDVI است و احتمالا در مدل‌های بعدی جایگزین Huracán Tecnica هم به کار خواهد رفت. البته در حال حاضر این قابلیت تنها در این مدل قابل دسترسی است.

طراحی خارجی بازبینی‌شده

خداحافظی لامبورگینی از دنیای خودروهای بنزینی

در کنار بهینه‌سازی پیشرانه و استفاده از سیستم LDVI در مدل تکنیکا، طراحی خارجی این خودرو نیز تا حدودی دستخوش تغییر شده است. طراحی این خودرو با الهام از خودروی مفهومی ترزو میلنیو (Terzo Millenio) در سال ۲۰۱۷ انجام شده و الگوی منحصربفرد Y مانند قسمت جلو، مهم‌ترین شباهت این دو خودروست.

البته در باطن، این خودرو همچنان یک لامبورگینی هوراکان است؛ اما تفاوت در برخی جزئیات، این اتومبیل را به محصولی متفاوت از سایر اعضای این خانواده تبدیل کرده است. به عنوان مثال، در قسمت جلو، کاپوت خودرو که کاملا از فیبر کربن ساخته شده، طراحی مربعی‌تری دارد یا لوله‌های اگزوز آن در پشت، به جای طراحی گرد، به صورت شش‌ضلعی طراحی شده‌اند.

علاوه بر این، بامپر عقب خودرو هم به گونه‌ای بهینه‌سازی شده که جریان هوا را تقویت کند. همچنین شیشه عقب نیز طراحی جدیدی دارد که به ادعای لامبورگینی، بیش از پیش تداعی‌کننده حس سبک‌وزن بودن خودرو است.

البته لامبورگینی به طور خاص تلاشی برای سبک‌تر ساختن این خودرو نکرده است. Lamborghini Huracán Tecnica وزنی ۳۰۴۰ پوندی دارد که ۸۹ پوند سنگین‌تر از STO و ۲۳۸ پوند سبک‌تر از Evo AWD است.

نیروی رو به پایین بیشتر در مقایسه با مدل Evo

خداحافظی لامبورگینی از دنیای خودروهای بنزینی

مدل تکنیکا نه تنها از مدل Evo سبک‌تر است؛ بلکه نیروی رو به پایین (داون‌فورس) به مراتب بالاتری هم دارد. بر اساس اطلاعات موجود از هوراکان تکنیکا، نیروی رو به پایین قسمت عقب این خودرو در مقایسه با مدل Evo AWD حدودا ۳۵ درصد بیشتر است و نیروی درگ هم ۲۰ درصد کاهش داشته است.

همچنین اسپلیتر خودرو هم نسبت به مدل Evo AWD بازطراحی شده که هم باعث بهبود نیروی رو به پایین قسمت جلوی خودرو می‌شود و هم تهویه را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، استفاده از لاستیک‌های پوتنزای بریجستون در این خودرو نیز بیش از پیش باعث چسبیدن آن به کف جاده می‌شود. عملکرد این لاستیک‌ها در بهبود داون‌فورس هوراکان تکنیکا به حدی ایده‌آل بود که لامبورگینی به جای استفاده از لاستیک‌های برند ایتالیایی پیرلی، به سراغ این لاستیک‌ها رفت.

در کنار این چسبندگی بیشتر به جاده، هوراکان تکنیکا ۲۰۲۳ همچنین به لطف ترمزهای جدید کربن-سرامیکی خود بسیار سریع‌تر از قبل متوقف می‌شود. مکانیزم پیشرفته سیستم ترمز این خودرو باعث افزایش چشمگیر دفع حرارتی ترمزها و جلوگیری از خوردگی و ساییدگی زودهنگام آن‌ها شده است.‌ این امر نه تنها عملکرد بهتری را برای ترمز هوراکان تکنیکا در شرایط پر استرس نظیر رانندگی باشتاب در پیست فراهم می‌کند، بلکه عمر ترمز را نیز افزایش می‌دهد.

طراحی داخلی بروزشده

خداحافظی لامبورگینی از دنیای خودروهای بنزینی

طراحی داخلی Huracán STO کاملا با رویکرد کاهش وزن خودرو انجام شده و به همین دلیل برخی آیتم‌ها از داشبورد حذف شده‌اند تا طراحی داخلی نسبتا لختی را در این خودرو شاهد باشیم. لامبورگینی سعی کرده در تکنیکا توازن مناسبی میان بهینه‌سازی وزن و تعبیه قابلیت‌های مختلف ایجاد کند. به این ترتیب برخی قابلیت‌های جذاب نظیر صندلی‌های اسپورت با قابلیت تنظیم ارتفاع و تریم انحصاری آلکانتارا برای بهبود راحتی این خودرو هستیم.

از طرف دیگر، کمربندهای ایمنی مخصوص مسابقه که در مدل STO به طور پیش‌فرض مورد استفاده قرار گرفته‌اند، در مدل Tecnica به قابلیتی انتخابی تبدیل شده‌اند.

با این وجود، مهم‌ترین تغییر در طراحی داخلی تکنیکا را باید اینترفیس بهینه‌شده راننده دانست که خوانایی آن به طرز چشمگیری بهبود یافته است. همچنین کنسول وسط خودرو نیز بازطراحی شده و هر دو دستیار Android Auto و CarPlay هم در این خودرو پشتیبانی می‌شوند. علاوه بر این، به منظور کنترل بدون دست خودرو نیز تکنیکا به طور پیش‌فرض به آمازون الکسا مجهز شده است.

بعلاوه، همانند مدل STO، در تکنیکا هم شاهد نمایش سنجه‌های تله‌متری هستیم که از طریق اپلیکیشن UNICA در دسترس راننده قرار خواهند داشت.

سرویس شخصی‌سازی فوق‌العاده

خداحافظی لامبورگینی از دنیای خودروهای بنزینی

تکنیکا مشمول طرح Ad Personam لامبورگینی می‌شود. به همین دلیل خریداران این خودرو می‌توانند به هنگام خرید به سرویس‌های شخصی‌سازی متنوعی اعم از رنگ، اکسسوری‌ها و مصالح مورد استفاده دسترسی داشته باشند. لامبورگینی ادعا کرده که خودروی هوراکان تکنیکا را در ۳۴۸ رنگ متنوع در اختیار خریداران قرار می‌دهد. علاوه بر این، صاحبان این خودرو همچنین می‌توانند تقریبا هر طرحی را بر روی صندلی‌ها، داشبورد و یا درهای خودرو حک کنند.

لامبورگینی همچنین اعلام کرده که هریک از خریداران به طور مجزا قادر به سفارشی‌سازی خودروی خود خواهد بود تا محصول خروجی کاملا منحصربفرد و متفاوت از سایر تکنیکاهای بازار باشد. با این حال خود کمپانی سازنده بسته به سلیقه خریداران، پنج نمونه پیشنهادی از رنگ‌ها و تریم‌های مناسب را به خریداران پیشنهاد می‌دهد.

تم رنگی Sportiva بیشتر مناسب رانندگان جوان‌تر است و این دسته افراد را هدف گرفته؛ در حالی که Contemporanea دربرگیرنده طراحی مدرن و مینیمال است. Eclectica برای کاربرانی است که مایلند در رنگ‌بندی خودروی خود کمی خلاقیت به کار ببرند و Classica نیز یادآور خودروهای فوق‌العاده لامبورگینی در گذشته است. در این میان، گل سرسبد رنگ‌بندی‌ها، Tecnica است که مناسب رانندگان علاقمند به جدیدترین رنگ‌ها، اکسسوری‌ها و ترکیب‌های طراحی است.

البته هیچ یک از خریداران لامبورگینی هوراکان تکنیکا مجبور نیستند رنگ خودروی خود را از میان تم‌های پیشنهادی کمپانی سازنده انتخاب کنند. با این حال، این تم‌های رنگی عموما با استقبال خریداران روبرو می‌شوند.

ارزان‌ترین هوراکان بازار در سال ۲۰۲۳

خداحافظی لامبورگینی از دنیای خودروهای بنزینی

با این که در واقعیت هیچ یک از خریداران خودروهای لامبورگینی نگرانی خاصی از بابت قیمت خودروی خود ندارد، اما بد نیست مقایسه‌ای بین قیمت محصولات این کمپانی در سال آینده داشته باشیم و جایگاه هوراکان تکنیکا را از حیث ارزش خرید بررسی کنیم.

با حذف مدل Evo RWD از سبد ابرخودروهای لامبورگینی پس از سال ۲۰۲۲، تکنیکا اکنون با شروع قیمت از ۲۴۴۷۹۵ دلار، ارزان‌ترین هوراکان بازار به شمار می‌رود. از سوی دیگر، Evo AWD چند هزار دلار گران‌تر بوده و ۲۴۸۲۹۵ دلار قیمت دارد؛ در حالی که علاقمندان به خودروهای کانورتیبل می‌توانند Evo Spyder را با حداقل قیمت ۲۷۴۲۹۵ دلار خریداری کنند. همچنین در بالای هرم قیمتی محصولات این برند، STO با قیمت ۳۳۴۶۹۵ دلار قرار می‌گیرد.

اگر به طور خاص دنبال یک لامبورگینی دومحوره نیستید، تکنیکا ارزشمندترین محصول برای شما به شمار خواهد رفت. این خودرو در مقایسه با Evo AWD همان قدرت را داشته و با ارائه سیستم هندلینگ بهینه‌سازی شده و طراحی منحصربفرد، قیمت پایین‌تری هم دارد!

البته مدل STO طبیعتا محصول قدرتمندتری است؛ اما به طور کلی در مقایسه با تکنیکا محصولی کسل‌کننده‌تر به شمار رفته و لذت رانندگی پایین‌تری ارائه می‌کند.

لامبورگینی هوراکان تکنیکا آخرین مدل از خودروهای بنزینی لامبورگینی است

خداحافظی لامبورگینی از دنیای خودروهای بنزینی

لامبورگینی از هم اکنون به ساخت خودروهای هیبریدی و در نهایت، تمام الکتریکی متعهد است و با جدیت به دنبال استخراج همین توان بالای موتورهای بنزینی از موتورهای الکتریکی است.

البته این کمپانی هنوز زمان دقیقی را برای رونمایی از خودروی هیبریدی یا الکتریکی خود اعلام نکرده؛ اما با توجه به این که برخی رقبای مهم مانند فراری و مک‌لارن در معرفی ابرخودروهای هیبریدی از لامبورگینی پیشی گرفته‌اند، می‌توان انتظار داشت که معرفی نخستین گاو خشمگین برقی نیز در آینده نزدیک رخ دهد.

لامبورگینی ادعا کرده که تا پایان سال ۲۰۲۴ خط تولید تمام خودروهای خود را با نمونه‌های الکتریکی جایگزین خواهد کرد. بنابراین به نظر می‌رسد Tecnica پیش از جایگزینی کامل با مدل‌های هیبریدی تنها چند سال زمان برای عرض اندام خواهد داشت.

به این ترتیب Lamborghini Huracán Tecnica با موتور V۱۰ دیفرانسیل عقب خود به یکی از آخرین لامبورگینی‌های بنزینی و آخرین محصول V۱۰ این کمپانی ایتالیایی تبدیل خواهد شد. به این ترتیب ضمن اینکه ایتالیایی‌ها را برای توجه بیشتر به تجربه رانندگی به جای صرفا جنون سرعت تحسین می‌کنیم، محال است که از به پایان رسیدن دوره طلایی خودروهای این کمپانی احساس ناراحتی نکنیم!

در پایان، تکنیکا را می‌توان آواز قویی برای ابرخودروهای بنزینی مقدماتی لامبورگینی دانست که پایانی به‌یادماندنی را برای این محصولات رقم زده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج