جاباما
۱۲۶۱۶۰۰
۱۱۹۳
۱۱۹۳
پ

اوراق سکه بخریم یا سکه؟

قیمت اوراق سکه روز دوشنبه ۳۰ آبان یعنی تقریبا ۱۰ روز بعد از عرضه در بورس به ۱۶ میلیون و ۳۵۵ هزار تومان رسید.

فرارو: قیمت اوراق سکه روز دوشنبه ۳۰ آبان یعنی تقریبا ۱۰ روز بعد از عرضه در بورس به ۱۶ میلیون و ۳۵۵ هزار تومان رسید.

رقمی که معادل رشد سه درصدی آن به‌حساب می‌آید. ۱۹ آبان امسال قیمت اوراق سکه در بورس ۱۵ میلیون و ۹۵۵ هزار تومان تثبیت شد و بعد از تقریبا ۱۰ روز، ۴۵۰ هزار تومان به ارزش آن اضافه شد. همزمان با عرضه اوراق سکه در بورس، خریداران سکه امامی در این مدت سود کمتری نصیبشان شده است.

اوراق سکه بخریم یا سکه؟

قیمت سکه امامی؛ رشد ۲.۵ درصدی

به گزارش فرارو، قیمت سکه امامی آخرین روز آبان امسال ۱۶ میلیون و ۳۵۵ هزار تومان به ثبت رسید و طلافروش‌ها روز ۱۹ آبان که مصادف با عرضه اوراق سکه در بورس بود، سکه امامی را  ۱۵ میلیون و ۹۵۵ هزار تومان می‌فروختند. رقمی که کمترین قیمت سکه امامی در این مدت بوده است. رشد ۴۰۰ هزار تومانی قیمت سکه امامی یا همان تمام سکه طرح جدید دقیقا معادل رشد ۲.۵ درصدی ارزش آن در این مدت است. از روز شنبه ۲۱ آبان قیمت سکه امامی همزمان با تحولات بازار ارز و به کمک رشد جزئی ارزش اونس جهانی، روی دور گرانی افتاد و به مزر ۱۶ میلیون نزدیک شد.

آن روز نرخ فروش سکه امامی به ۱۵ میلیون و ۹۹۸ هزار تومان و فردای آن روز به ۱۶ میلیون و ۷۸ هزار تومان ارتقا پیدا کرد. این روند بدون وقفه تا روز ۲۵ آبان ادامه داشت و قیمت سکه امامی به ۱۶ میلیون و ۴۰۱ هزار تومان رسید که فقط ۹۶ هزار تومان از قله تاریخی این سکه کمتر به‌حساب می‌آید. باوجود افت ۷۶ هزار تومانی قیمت سکه امامی در روز ۲۶ آبان دوباره فردای آن روز قیمت سکه امامی روی پله ۱۶ میلیون و ۴۰۱ هزار تومان ایستاد و نهایتا آخرین روز آبان این سکه را ۱۶ میلیون و ۳۵۵ هزار تومان می‌فروختد. معاملات سکه به دوشکل نقدی و تک‌فروشی انجام می‌شود.

در حالت نقدی که سکه را در پارت‌های ۱۰۰ تایی یا حتی بیشتر دست به دست می‌کنند و منظور از قیمت تک‌فروشی سکه، همان شکل رایج است که با تعداد محدود انجام می‌شود. طبق انتظار قیمت سکه در حالت تک‌فروشی کمی بیش از خرید و فروش‌های نقدی است. به‌عنوان مثال همزمان با آخرین خرید و فروش‌های عصر سه‌شنبه اول آذر، طلافروش‌ها و صراف‌ها هر قطعه سکه امامی را ۱۶ میلیون و ۴۵۲ هزار تومان می‌فروختند و در میدان فردوسی و سبزه‌میدان نرخ فروش سکه نقدی ۱۶ میلیون و ۴۰۲ هزار تومان یعنی ۵۰ هزار تومان کمتر بود.

قیمت اوراق سکه؛ رشد سه درصدی

اوراق سکه در بورس روز ۱۹ آبان با رقم ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کشف قیمت شد و تا پایان ماه ارزش آن حدود سه درصد ارتقا پیدا کرد. آخرین روز آبان امسال خرید اوراق سکه مرکزی ۱۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تمام می‌شد و این رقم به معنی رشد ۴۵۰ هزار تومانی آن در ۱۰ روز قبلی است.

خریداران اوراق سکه در بورس روز‌های شنبه و یکشنبه یعنی ۲۱ و ۲۲ آبان تقریبا همان ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را پرداخت می‌کردند، اما روز دوشنبه ارزش اوراق سکه در بورس به ۱۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان ارتقا پیدا کرد. این رقم روز سه‌شنبه تقریبا جهش ۲۹۰ هزار تومانی داشت به ۱۶ میلیون و ۲۳۴ هزار تومان رسید و از آن روز تا شنبه ۲۸ آبان شاهد نوسان محدود ارزش اوراق سکه بودیم.

با شروع هفته جدید خرید اوراق سکه ۱۶ میلیون و ۲۱۹ هزار تومان هزینه داشت و این رقم در روز‌های یکشنبه و دوشنبه یعنی ۲۹ و ۳۰ آبان به ترتیب ۱۶ میلیون و ۳۳۱ هزار تومان و ۱۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به ثبت رسید. هدف از عرضه اوراق بورس تنوع‌بخشی در سبد سرمایه‌گذاری مردم عنوان شده، اما می‌توانیم آن را یک جور ابزار برای کنترل بازار هم بدانیم. هر شخص حقیقی با داشتن کد بورسی می‌تواند برای خرید اوراق سکه در بورس اقدام کند. سقف خرید اوراق سکه در بورس، ۱۰۰ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید است که برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا چنین سقفی وجود ندارد.

مقایسه روند قیمت سکه امامی با اوراق سکه

انواع سکه

۱۹ آبان

۳۰ آبان

میزان رشد

بازدهی

سکه امامی

۱۵ میلیون و ۹۵۵ هزار تومان

۱۶ میلیون و ۳۵۵ هزار تومان

۴۰۰ هزار تومان

۲.۵ درصد

اوراق سکه

۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

۱۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان

۴۵۰ هزار تومان

سه درصد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج