جاباما
۱۲۶۴۵۹۱
۱ نظر
۵۷۹۲۴
۱ نظر
۵۷۹۲۴
پ

در اعتراضات روز جمعه زاهدان چه گذشت؟

اعتراضات در دو منطقه کردستان و سیستان و بلوچستان بیش از سایر استان‌های کشور است. در زاهدان هر هفته پس از نماز جمعه مولوی عبدالحمید، تجمعاتی برگزار می‌شود و این هفته که نام مولوی عبالحمید در یک بولتن آمده بود، زنان هم به خیابان آمدند و شعار دادند.

رویداد ۲۴: این چندمین هفته‌ای است که پس از برگزاری نماز جمعه در زاهدان، اعتراضات مردم انجام می‌شود. 

نماز جمعه در زاهدان توسط شیعیان و اهل سنت به صورت جداگانه برگزار می‌شود؛ یکی به امامت مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در زاهدان که توسط سیستانی‌ها که عمدتا شیعه هستند و دیگری به امامت مولوی عبدالحمید در مسجد مکی زاهدان که حاضران در آن عمدتا بلوچ و اهل سنت هستند.

همپوشانی انتقادهای مولوی عبدالحمید با اعتراضات در ایران پس از درگذشت مهسا امینی به دیده شدن اتفاقات در زاهدان کمک کرد و خود مولوی عبدالحمید نیز به عنوان چهره‌ای خاص در جریان اعتراضات ایران مطرح شد.

در چنین شرایطی روز گذشته اعتراضات در زاهدان برای بار دیگر انجام شد؛ اعتراضاتی که البته یک تفاوت عمده با هفته‌های پیش داشت و آن حضور زنان با بنرها و پلاکاردهای اعتراضی بود و دوم اینکه در هفته گذشته مجموعه فایل‌های به نام «بولتن‌های محرمانه» منتسب به خبرگزاری فارس منتشر شده بود که در بخشی از آن نام مولوی عبدالحمید دیده می‌شد.

جمعی از مردم زاهدان نیز برای حمایت از مولوی عبدالحمید در نماز جمعه حضور داشتند و به همین دلیل نماز جمعه روز گذشته (۱۱ آذر ۱۴۰۱) بسیار شلوغ‌تر از هفته‌های گذشته بود و تصاویر حضور مردم نشان می‌داد که یک سنت‌شکنی خاص نیز در این هفته انجام شده بود. 

بر خلاف نماز جمعه اهل تشیع، بنا به سنت دیرینه اهل سنت زاهدان، زنان در نماز جمعه و مراسم عمومی و حتی اعیاد حاضر نمی‌شوند اما این هفته بعد از نماز جمعه آنها پلاکارد در دست به خیابان آمدند.

در اعتراضات روز جمعه زاهدان چه گذشت؟

واکنش دولت به اعتراضات در سیستان و بلوچستان

دولت برای کاهش اعتراضات البته تصمیماتی گرفته است؛ از جمله اینکه امتیازهایی به مردم سیستان و بلوچستان بدهد که تا کنون داده نشده است؛ روز گذشته احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفته به هر خانوار در این استان، ۴۰۰ دلار سهمیه واردات و صادرات برای هر هفته داده می‌شود. همچنین دیرکرد‌های مالیاتی سال‌های گذشته کسبه در استان بخشیده خواهد شد و نیمی از فضای بازارچه مرزی میلک در اختیار خرده فروشان منطقه قرار خواهد گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      افرین اگر همین ۴۰۰ دلار راهم به بقیه بد هید نه تنهادیگه مخالف ندارید بلکه همه مریدتونم میشن !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج