جاباما
۱۲۶۴۸۰۰
۸ نظر
۱۲۷۷۵۰
۸ نظر
۱۲۷۷۵۰
پ

مولوی عبدالحمید: حکم «محاربه» برداشت اشتباه از قرآن است

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان گفت: کسی که با جرئت حکم اعدام صادر می‌کند، به آتش جهنم جرئت پیدا کرده است.

اعتماد آنلاین: امام جمعه اهل‌سنت زاهدان گفت: کسی که با جرئت حکم اعدام صادر می‌کند، به آتش جهنم جرئت پیدا کرده است.

کانال رسمی دفتر مولوی عبدالحمید نوشته است که وی در خطبه‌های نماز جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ با اشاره به صدور حکم اعدام برای برخی از معترضان به جرم محاربه، این اقدام را خلاف حکم قرآن دانسته و نسبت به عواقب صدور چنین احکامی هشدار داده است.

مولوی عبدالحمید: حکم «محاربه» برداشت اشتباه از قرآن است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مهم ترین بخش های خطبه های نماز جمعه مولوی عبدالحمید را در ادامه می خوانید:

حکم محاربه علیه کسانی که اعتراض کرده‌اند و احیانا مرتکب خطایی هم شده‌اند، برداشت اشتباه از قرآن است. کسی که با سنگ و چوب یا داد و بیداد اعتراض کرده نباید به محاربه متهم شود. آنچه قرآن از آن با عنوان «محاربه» یاد کرده آن است که گروهی به صورت مسلحانه وارد شده و درگیر بشوند. من برای بسیاری از قضات می‌ترسم که روز قیامت نزد خداوند مواخذه می‌شوند. من خیرخواهانه می‌گویم کسی که با جرئت حکم محاربه و اعدام صادر می‌کند، بر آتش جهنم جرئت پیدا کرده است.

در حدیث آمده است: «أَجرَؤکُم عَلى الفتیا أَجرَؤُکُم عَلى النّارِ»؛ (باجرئت‌ترین شما بر [صدور] فتوا با جرئت‌ترین شما بر آتش [جهنم] است.) قضات باید توجه کنند که اگر به کسی که حقش اعدام نباشد، چنین حکمی بدهند، باید در روز قیامت پاسخگو باشند. کسی که حق را ناحق بکند و ناحق را حق جلوه بدهد، حتی اگر سر مویی باشد، روز قیامت مواخذه می‌شود. ما در صدر اسلام در میان اهل‌بیت و صحابه اعدام نداریم. بررسی کنید ببینید چند اعدام در صدر اسلام انجام شده است؟ الگوی ما صدر اسلام است و هر کس از آن عدول کند، برداشت نادرست از اسلام است.»

بعضی از گروه‌هایی که خودرا جهادی می‌گویند مردم را ترور می‌کنند و احترام مسجد و علما را هم نگه نمی‌دارند و خیال می‌کنند که در مسیر اسلام هستند اما چنین نیست. باید هر آیه و حدیثی را به زندگی آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم برگردانیم که بالاترین مفسر قرآن است. باید بیندیشیم و به عنوان حاکم و قاضی کاری نکنیم که آخرتمان آتش بگیرد و گرفتار عذاب جهنم بشویم. این‌ها صحبت‌های علمی و خیرخواهانه است. من غرضی ندارم.

این اشتباه است که بگوییم این‌ها عضو گروهک و محارب هستند و باید آن‌ها را کشت. این مسائل بحث شرعی می‌طلبد و من حاضرم در این باره بحث کنم. بحث را آزاد بگذارید در تلویزیون که مردم بشنوند. کسانی که قانون جزایی ما را تدوین کرده‌اند، انسان‌هایی مانند ما بوده‌اند. ما بارها در همین مصلی عرض کرده‌ایم که باید در این قانون‌ها تجدیدنظر شود.

کتک‌زدن، توهین‌کردن و تعرض‌کردن به زندانی خلاف تعلیم حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم، اهل‌بیت و صحابه است. انسان با دشمن و مخالف خود هم باید به خوبی رفتار کند. مگر این نیست که ما مسلمانیم؟ شما هم با زندانی‌ها اسلامی رفتار کنید. اتهام محاربه نزنید. معترض با محارب و مفسد متفاوت است. این‌ها اعتراض دارند. ملت ۴۳ سال تحمل کرده‌اند و حالا که اعتراضی کرده‌اند شما هم تحمل کنید.

اعتراض مردم باید سالم باشد و به اموال عمومی، مأموران و هیچ‌چیز دیگری نباید تعرض شود. من و شما هم باید تحمل کنیم. معترضان هم‌وطنان ما هستند که مشکلاتی دارند. شاید ما مشکلاتشان را درک نکنیم اما این مشکلات باید شنیده شوند. ما گفته‌ایم که ندای مردم را بشنوید که چه می‌گویند. بسیار مهم است که انسان با مخالفان و منتقدان بنشیند و کمال در این است. هیچ‌وقت نباید راه انتقاد بسته شود؛ چرا که جلوگیری از انتقاد، استبداد به وجود می‌آورد. یکی نرم و ملایم انتقاد می‌کند و یکی به سختی. از پیامبر و خلفای راشدین و بزرگان اهل‌بیت خشن انتقاد شده اما آن‌ها با حلم و صبوری پاسخ داده‌اند. کسی که در حق او ظلم شده، صدایش بلند است و این صدای بلند را باید تحمل کنیم. این تعلیم فقط برای صاحبان قدرت و حکومت نیست. تک‌تک علما، ریش‌سفیدان، نخبگان و زنان و مردان باید از سیره آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم اتباع کنند.

اگر قانون یا عملکردی خلاف خواست مردم است، باید تغییر کند، مردم از تبعیض و فشار و فقر خسته شده‌اند

خداوند به حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم دستور داده که بازویت را برای مومنان پایین بیاور. وقتی مسئولان ادعای مسلمانی دارند، باید بازویشان در مقابل مردم پایین باشد. اگر قانون، رفتار، کردار و عملکردی اشتباه و خلاف خواست مردم است باید تغییر کند. مسئولان باید مردمی باشند. رهبران مذهبی و سیاسی دنیا باید در کنار مردم باشند و با آن‌ها زندگی کنند و حرفشان را بشنوند. حضرت علی و سیدنا حسن و حسین مردمی زندگی کرده‌اند و اهل بیت و صحابه راهی جز راه مردم نداشته‌اند. آن‌ها از یک طیف خاص مشورت نمی‌خواستند بلکه از همه مشورت می‌گرفتند.

مجازات های سنگینی که در قانون آمده باید مورد تجدیدنظر قرار گیرند و اگر اجتهاد یا برداشتی بوده است برداشت‌ها و اجتهادهای دیگری هم وجود دارد. توصیه ما به شفقت و شنیدن حرف مردم است. ما دشمن این مملکت نیستیم و در موارد زیادی سینه سپر کرده‌ایم. در جنگ‌هایی که شما در سوریه و عراق درگیر شدید، همۀ دشمنان شما متحد شدند که از سمت بلوچستان ناامنی ایجاد کنند. ما نمی‌گوییم شما نقشی نداشتید ولی این مردم این منطقه بودند که سینه‌هایشان را سپر کردند. ما در مقابل آمریکایی‌ها سینه سپر کردیم و گفتیم ناامنی را به وطن‌مان راه نمی‌دهیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      مولوی به فکرآخرت خودت باش

    • منیر

      کو گوش شنوا زنده باشی مولوی عبدالحمید اجرت با خدا

    • ناشناس

      بسم الله الرحمن الرحیم
      با سلام
      آقای مولوی از شما که اهل علم هستید بعید است که اینطوری بدون تحقیق حرف بزنید مردم از شما انتظار بیشتری دارند ، چه کسی گفته به خاطر سنگ و چوب حکم محاربه داده اند، حکم محاربه به کسانی داده شده که با قمه و شمشیر و قداره و چاقو جلوی مردم را گرفته اند و آنان را قتل عام کردند و هزاران کار دیگر ، خواهش میکنم کمی دقت کنید.ممنون

    • ایمان

      بعضی ها به جرم کندن گارد ریل و آتش زدن سطل آشغال، محاربه گرفتن.

    • هادی

      مولوی هم دنبال منافع خودشه فیلم اسکورتشو ببینید ماشینی که سوار میشه رو ببینید این مولوی هم مثل بعضی از آخوندهای سیاسی دنبال منافع سیاسی خودشه دلش به حال هیچ ایرانیی نمیسوزه

    • ناشناس

      سلام منش آقای مولوی عبدالحمید متعارف یک روحانی واقعی است

    • خسته

      کاش امام جمعه ی ما بودی.

    • رضا گودرزی

      ممنون هزار بار از وجود روحانی صدیق و وطن،دوستی مسه شما‌،
      تو این لحظات بحرانی،برای ایران و ایرانی گوهری هستید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج