۱۲۶۷۳۹۳
۲۳۴۴
۲۳۴۴
پ

نتیجه یک کشف باستان‌شناسی روی لباس

​تمبر و البسه، با تصویر و نشان؛ مُهر و گِل مُهرهای مکشوفه از تپه قِلاکتی گِل محله سرخ رود، شهرستان محمودآباد، استان مازندران طراحی و در معرض دید عموم قرار گرفت.

ایسنا: تمبر و البسه، با تصویر و نشان؛ مُهر و گِل مُهرهای مکشوفه از تپه قِلاکتی گِل محله سرخ رود، شهرستان محمودآباد، استان مازندران طراحی و در معرض دید عموم قرار گرفت.

نتیجه یک کشف باستان‌شناسی روی لباس

به نقل از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، میثم فلاح ـ باستان‌شناس و سرپرست کاوش‌های تپه قلاکتی گل محله سرخ‌رود ـ گفت: خروجی یک کاوش باستان‌شناسی را می‌توان از دو منظر بسیار مهم دید؛ یکی نشر مقاله، کتاب و یا ارائه آن در یک همایش یا نشست علمی برای جامعه آکادمیک این حوزه و یا حوزه‌های وابسته که امری‌ است اجتناب‌ناپذیر که باید انجام شود و دومی که به نظر نگارنده در برخی موارد جایگاه و نگاه بالاتری می‌تواند نسبت به اولی داشته باشد، عمومیت بخشیدن و تزریق نتایج کار به خود جامعه است؛ یعنی این‌که می‌توان با اطلاع‌رسانی درست و منطقی، به تعاریف باستان‌شناسی، هویت، مواریث فرهنگی و پاسداشت آن اشاره کرد.

او افزود: در این گذر، روندی که در این چند سال پیش گرفتیم، این بوده که با مردم جامعه در دو محور مسؤولان شهرستانی و مردمان بومی و ساکن منطقه به گفتمان و شرح باستان‌شناسی بپردازیم، امری که تا به امروز در منطقه حوزه پژوهش خویش (مرکز مازندران ـ شامل شهرهای سرخ‌رود، محمودآباد و آمل) نسبتاً موفق بوده است. در ادامه این سناریو، به مناسبت بزرگداشت هفته مازندران، همایش و بزرگداشتی علمی ـ فرهنگی ـ هنری در شهر «سرخ رود»، شهرستان «محمودآباد» با حضور پژوهشگران و اندیشمندان، هنرمندان، مسئولین استان و شهرستان و مردمان منطقه برگزار و دو اتفاق خوب در آن رقم خورد.

این باستان‌شناس در تشریح دو اتفاق که در تاریخ میراثی و هویتی این سرزمین به تقویم نشست، گفت: رونمایی از تمبر با تصویری از مُهر (نقش خرگوش) و گِل‌مُهرهای (نقوش گاو ورزا و قوچ) مکشوفه از تپه قِلاکتی (متعلق به دوران ساسانی) از جمله این اقدامات بود که این امر را می‌توان به نوعی از معدود و انگشت‌شمار اتفاقات تاریخ باستان‌شناسی ایران دانست که به عنوان یک مسأله هویتی در جهان نشو و نما می‌یابد. تمبرها اصولاً بیانگر شاخصه‌های اصیل فرهنگی یک ملت و سرزمین و خاک در جهان هستند، از این رو، چاپ تمبر از آثار تاریخی تپه قلاکتی که ماحصل یک کاوش باستان شناسی است، اتفاقی مبارک در تقویم تاریخ ایران است.

فلاح افزود: اقدام دیگر رونمایی از البسه زن و مرد با طرح و دوخت تلفیقی مدرن و سنتی (کلاسیک)، با تصویری از مُهر (با نقش خرگوش) و گل مهرهای (با نقوش گاو ورزا و قوچ) مکشوفه از تپه قلاکتی و متعلق به دوران ساسانی است که با الهام از سنت دوخت دوران ساسانی همچون ملیله دوزی، سوزن دوزی و تکه دوزی با نمد اجرا شده است. نکته مهم در این البسه به کار گرفتن پارچه‌هایی همگن با رنگ مهر و گل مهر (در طیفی از سفید، شیری، قهوه‌ای و نسکافه‌ای) و به کارگیری نمادهایی همچون کنگره و خطوط پهلوی ساسانی در حاشیه این آن‌هاست.

او با اشاره به استقبال بی‌نظیر از این لباس‌ها گفت: فرجام این‌که سعی بر آن داریم تا خروجی‌های یک پژوهش باستان‌شناسی را با رعایت همه جوانب در چهارچوبی علمی در بستر جامعه فراهم آوریم و این مواریث ارزشمند ایران زمین را به مردم معرفی کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج