۱۲۶۰۷۳۹
۱۹۳۷۵
۱۹۳۷۵
پ

کشفیات جدید از مصر که حیرت‌انگیز هستند!

محققان با حفاری در نزدیکی مقبره توت عنخ آمون، مومیایی های جدید و هرم مدفون شده ای را یافتند که برای یادبود ملکه‌ای ناشناخته در مصر باستان ساخته شد.

گجت نیوز: محققان با حفاری در نزدیکی مقبره توت عنخ آمون، مومیایی های جدید و هرم مدفون شده ای را یافتند که برای یادبود ملکه‌ای ناشناخته در مصر باستان ساخته شد.

کشفیات جدید از مصر که حیرت‌انگیز هستند!

در صدمین سالگرد کشف مقبره توت عنخ آمون، باستان شناسان موفق به یافتن صدها تابوت، مومیایی و مصنوعات دست‌ساز در جیزه مصر شدند؛ یک هرم اسرارآمیز هم در آنجا مدفون بود.

طی دو سال گذشته، محققان مشغول حفاری در سقاره بودند؛ یک منطقه باستان شناسی در جیزه، ۳۲ کیلومتری جنوب شهر قاهره. آن‌ها اخیرا گنجینه‌ای از تابوت‌ها و مومیایی‌ها را کشف کردند که گمان می‌رود به نزدیک‌ترین ژنرال‌ها و مشاوران توت عنخ آمون تعلق داشته باشند؛ یعنی یازدهمین فرعون مصر از دودمان هجدهم یا همان پادشاهی نوین!

کشفیات جدید از مصر که حیرت‌انگیز هستند!

باستان شناسان همچنین روی یک هرم در همان نزدیکی متمرکز شدند که متعلق به تتی، نخستین فرعون دودمان ششم مصر (پادشاهی کهن) بود.

زاهی حواس، محقق حاضر در سایت حفاری و وزیر سابق آثار باستانی مصر در این باره می‌گوید: تتی در دوران پادشاهی نو (قرن شانزدهم پیش از میلاد تا یازدهم پیش از میلاد مسیح)، مانند یک خدا پرستش می‌شد و مردم تمایل داشتند پس از مرگ، در نزدیکی او دفن شوند. تاکنون بیشتر کشفیات ما در سقاره، به دوران پادشاهی کهن اختصاص داشت، اما حالا ۲۲ ستون را کشف کردیم که در عمق ۹ تا ۱۸ متری مدفون بوده‌اند؛ همراه با یک تابوت سنگ آهکی عظیم و صدها تابوت و مومیایی دیگر. همه هم مربوط به دوران پادشاهی نوین بودند.

کشفیات جدید از مصر که حیرت‌انگیز هستند!

از آنجایی که کشف مدفن‌های دوران پادشاهی نوین مصر، چندان در این منطقه رایج نبوده، این سایت کاملا خاص جلوه می‌کند. روی هر یک از تابوت‌ها، نگاره‌هایی از کتاب مردگان و  چهره‌ای منحصر به فرد نقش بسته که زن و مرد را از هم قابل تشخیص می‌سازد. همچنین نام متوفی و در بعضی موارد، تمثال چهار فرزند حوروس روی تابوت‌ها دیده می‌شود تا از مردگان محافظت کنند.

اگر محققان با کشف این تابوت‌ها به اندازه کافی شگفت‌زده نشدند، با برداشتن درپوش آن‌ها کاملا غافلگیر شدند؛ چرا که مومیایی‌ها بعد از این همه سال، در شرایط مطلوبی قرار داشتند. به نظر حواس، این نشان می‌دهد که هنر مومیایی‌سازی در دوران پادشاهی نوین مصر، به اوج خود رسیده بود.

کشفیات جدید از مصر که حیرت‌انگیز هستند!

آن‌طور که او توضیح داده است، برخی از تابوت‌ها دارای دو درپوش بودند و جذاب‌ترین آن‌‌ها یک ماسک زنانه، ساخته شده از طلا داشت.

درون تابوت‌ها و ستون‌های مقبره هم مصنوعات مختلفی وجود داشت؛ انواع بازی‌های باستانی از قبیل سنت (Senet)، تندیس‌های کوچک، مجسمه خدایان باستان و حتی تبری فلزی در دست یک سرباز ارتش!

کشفیات جدید از مصر که حیرت‌انگیز هستند!

علاوه بر این‌ها، هرمی کشف شد که برای بزرگداشت یک ملکه به یادگار گذاشته شده بود؛ ملکه‌ای که پیش‌تر، ناشناخته بود، اما با بررسی‌های صورت گرفته، محققان دریافتند که نیث (Neith) نام داشت. پیش‌تر سابقه‌ای از او در اسناد تاریخی ثبت نشده بود؛ چیزی که «زاهی حواس» را از این اکتشاف، ذوق‌زده کرده است: اضافه کردن نام یک ملکه جدید به سوابق و بازنویسی تاریخ، حس فوق‌العاده‌ای دارد.

قرار است در سال آینده میلادی، گلچینی از تابوت‌ها و آثار باستانی کشف شده طی این حفاری‌ها، در موزه بزرگ مصر به نمایش گذاشته شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج