جاباما
۱۲۶۸۱۵۲
۲۵۶۴۰
۲۵۶۴۰
پ

وقوع زلزله‌ای بزرگ در مریخ که ۴ ساعت طول کشید!

فرودگر «اینسایت» ناسا، قوی‌ترین و طولانی‌ترین مریخ‌لرزه‌ای را که تاکنون رخ داده، شناسایی کرده است.

خبرگزاری ایسنا: فرودگر «اینسایت» ناسا، قوی‌ترین و طولانی‌ترین مریخ‌لرزه‌ای را که تاکنون رخ داده، شناسایی کرده است.

فرودگر «اینسایت» (InSight) ناسا، مریخ‌لرزه‌ای را شناسایی کرده که قوی‌تر از همه مریخ‌لرزه‌های پیشین بوده و به اندازه همه آنها انرژی آزاد کرده است. این مریخ‌لرزه رکوردشکن موسوم به «S۱۲۲۲a» در چهارم مه ۲۰۲۲ رخ داد و بزرگی آن ۴.۷ ریشتر بود. اگرچه این مریخ‌لرزه به اندازه ‌لرزه‌های معمولی که تاکنون روی زمین رخ داده‌اند، بزرگ نیست اما برای مریخ بسیار قوی است. این مریخ‌لرزه در واقع پنج برابر قوی‌تر از آخرین رکورد است که طی آن، مریخ‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر در اوت ۲۰۲۱ شناسایی شد.

«جان کلینتون» (John Clinton)، از پژوهشگران پروژه‌ای که این رویداد را توصیف می‌کند، گفت: انرژی آزادشده توسط این مریخ‌لرزه معادل انرژی تمام مریخ‌لرزه‌های دیگری است که تاکنون دیده‌ایم. اگرچه این رویداد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر فاصله داشت اما امواج ثبت‌شده در اینسایت آن قدر بزرگ بودند که لرزه‌سنج ما را تقریبا اشباع کردند.

مریخ‌لرزه S۱۲۲۲a چند ویژگی قابل توجه دیگر نیز داشت. این مریخ‌لرزه قوی حداقل چهار ساعت دوام آورد که بیش از دو برابر طولانی‌ترین زمان مریخ‌لرزه پیشین بود و نخستین بار بود که امواج لرزه‌ای به سراسر سطح مریخ فرستاده شدند. در حالی که اغلب مریخ‌لرزه‌ها امواج سطحی با فرکانس بالا یا فرکانس پایین را ارسال می‌کنند، این نخستین باری بود که هر دو فرکانس به طور هم‌زمان شناسایی شدند.

امواج دیگر به عمق بیشتری در زیر سطح سفر می‌کنند و تجزیه و تحلیل سرعت این حرکت می‌تواند ترکیب سیاره را آشکار کند. زمانی که دانشمندان به بررسی امواج عمیق‌تر از S۱۲۲۲a پرداختند، دریافتند که به نظر می‌رسد پوسته مریخ لایه‌هایی از مواد مختلف را در بر دارد.

«کارولین بگین» (Caroline Beghein)، پژوهشگر یک پروژه دیگر گفت: اطلاعات سرعت موج، به تغییر شکل داخل پوسته مربوط هستند. سنگ‌های آتشفشانی و لایه‌های رسوبی که مدت‌ها پیش ته‌نشین شده‌اند، در اثر یک ضربه بسیار بزرگ مانند ضربه ناشی از برخورد یک شهاب‌سنگ، به احتمال زیاد امواج لرزه‌ای را پدید می‌آورند که ما آنها را مشاهده کردیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج