۱۲۶۹۴۳۵
۱ نظر
۱۵۶۵
۱ نظر
۱۵۶۵
پ

یلدای ۱۴۰۱، چه فرقی با شامگاه اول دی دارد؟

منجم آماتور و سردبیر پیشین مجله نجوم گفت:شب یلدای امسال کمتر از یک ثانیه از شب اول دی ماه طولانی تر است زیرا زمان رسیدن خورشید به نقطه انقلاب زمستانی به بامداد اول دی بسیار نزدیک است و باعث شده اختلاف زمانی شب‌های ۳۰ آذر و یکم دی کمتر از یک ثانیه باشد.

ایرنا نوشت: منجم آماتور و سردبیر پیشین مجله نجوم گفت:شب یلدای امسال کمتر از یک ثانیه از شب اول دی ماه طولانی تر است زیرا زمان رسیدن خورشید به نقطه انقلاب زمستانی به بامداد اول دی بسیار نزدیک است و باعث شده اختلاف زمانی شب‌های ۳۰ آذر و یکم دی کمتر از یک ثانیه باشد.

شب یلدا، آخرین شب پاییز و ورود به دروازه زمستان، حکایت‌های زیادی در فرهنگ ایرانی دارد. کلمه یلدا از زبان سریانی و به معنای زایش است و برخی معتقدند مردمان باستان، این شب را بیدار می‌ماندند تا کنار یکدیگر و همراه با شعرخوانی و حکایت‌گویی، خود را سرگرم کنند و اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی را از یاد ببرند.

اما در گنبد آسمان بالای سرما چه رخ می‌دهد که طول روز کوتاه‌تر و سیاهی شب طولانی‌تر و انقلاب زمستانی آغاز می‌شود؟ آیا واقعا شب اول دی‌ماه طولانی‌ترین شب سال و روز اول دی کوتاه‌ترین روز است؟

کاظم کوکرم در توضیح فلسفه نجومی شب یلدا که ناشی از رسیدن خورشید به نقطه انقلاب زمستانی است و از آن به آغاز فصل زمستان تعبیر می‌شود، اظهار داشت: نقطه انقلاب زمستانی نقطه ای فرضی در آسمان است و وقتی انقلاب زمستانی به وقوع می‌پیوندد که خورشید در حرکت بین ستاره‌ها به این نقطه برسد. این نقطه در نقشه آسمان، دورترین فاصله از قطب شمال سماوی و نزدیک‌ترین فاصله به قطب جنوب سماوی را دارد.

یلدای ۱۴۰۱، چه فرقی با شامگاه اول دی دارد؟
نمایی از کمان کوتاهی که خورشید در کوتاه ترین روز سال در آسمان طی می‌کند

وی افزود: بر این اساس در روزهای ۳۰ آذر و اول دی در لحظه ظهر شرعی، طول سایه ها از هر زمانی در طول سال برای ما ساکنان نیمکره شمالی زمین بلندتر می‌شود و می‌بینیم که خورشید در ۳۰ آذر و یکم دی،کوتاه‌ترین قوس را در آسمان روز از زمان طلوع تا غروب می‌پیماید.

یلدای ۱۴۰۱، چه فرقی با شامگاه اول دی دارد؟
کمانی که خورشید به ترتیب از راست به چپ در روز اول دی، اول مهر و اول فروردین و اول تیر در آسمان طی می‌کند و باعث می‌شود شاهد تغییر طول مدت شبانه روز با تغییر فصول باشیم

سردبیر پیشین مجله نجوم درمورد ویژگی‌های نجومی شب یلدای امسال نیز توضیح داد: سال ۱۴۰۱ لحظه رسیدن خورشید به نقطه انقلاب زمستانی در ایران در ساعت ۰۱:۲۸ دقیقه بامداد پنجشنبه یکم دی ۱۴۰۱ به وقوع می پیوندد که چون این لحظه مانند لحظه تحویل سال برای ما اهمیت آیینی ندارد در تقویم ها با دقت ثانیه و دقیقه اشاره نمی‌شود.

کوکرم در پاسخ به این سوال که شب یلدای امسال چقدر از شب‌های دیگر طولانی‌تر است، گفت: شب اول دی امسال کمتر از یک ثانیه با شب ۳۰ آذر اختلاف زمانی دارد. زیرا زمان رسیدن خورشید به نقطه انقلاب زمستانی به ساعت ۱۲ بامداد یکم دی بسیار نزدیک است و همین باعث شده اختلاف زمانی شب های چهارشنبه ۳۰ آذر و پنجشنبه اول دی کمتر از یک ثانیه بوده و بسیار به هم نزدیک باشد.

یلدای ۱۴۰۱، چه فرقی با شامگاه اول دی دارد؟
در ظهر روز ۳۰ آذر و اول دی، خورشید در لحظه ظهر عمود به مناطقی از زمین می‌تابه که روز مدار راس‌الجدی قرار دارند. در این روز خورشید مایل‌تر از هر زمانی در طول سال به مناطق نیمکره شمالی زمین می‌تابد و طول روز به کمترین مقدار خود می‌رسد

مشاهده هلال ماه جمادی الثانی با چشم غیرمسلح

وی همچنین درمورد طول مدت روز ۳۰ آذر اظهار داشت: طول مدت روز چهارشنبه و پنجشنبه (یکم دی)، هر دو به میزان تقریبی ۹ ساعت و ۴۴ دقیقه و ۲۵ ثانیه است، در حالیکه طول مدت سه شنبه ۲۹ آذر ۹ ساعت و ۴۴ دقیقه و ۲۹ ثانیه است (حدود چهار ثانیه طول روز بیشتر است). همچنین طول مدت روز، دوم دی ۹ ساعت و ۴۴ دقیقه و ۲۸ ثانیه برآورد می‌شود که حدود سه ثانیه طولانی‌تر از مدت روز اول دی و به همین میزان شب نیز حدود سه ثانیه کوتاه‌تر از شب یلداست.

این روزنامه‌نگار علم همچنین به علاقه مندان به رصد آسمان نوید داد که سحرگاه اول دی، حدود ۴۵ دقیقه پیش از طلوع خورشید، هلال آخر ماه جمادی الاول سال ۱۴۴۴ قمری با چشم غیرمسلح قابل رویت است و هلال ماه جمادی الثانی نیز شامگاه شنبه آینده (سوم دی ۱۴۰۱) با چشم غیرمسلح به آسانی دیده می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      این چیزها مال زمانی است که مردم با آرامش زندگی کنند فراغت فکر داشته باشند س تو سفره اشان غذا باشد نه شکم گرسنه سفره بی نان پدر ومادر بزگ دست خالی وشرمنده خجالت بکشید شرم کنید از روی مردم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج