جاباما
۱۲۷۰۳۷۱
۲۸۶۰
۲۸۶۰
پ

هشدار به متولیان اینترنت در نود و سومین روز

امروز ۹۳ روز از شروع محدودیت اینترنت بین الملل و فیلترینگ دو شبکه اجتماعی پرطرفدار اینستاگرام و واتس اپ در کشور می گذرد. این تصمیم زندگی تمام اقشار مردم را، از چوپان ها در کوهها و دشت ها تا خبرنگاران در قلب حوادث، از صاحبان مشاغل خانگی تا تاجران بزرگ را تحت تأثیر قرار داده است.

جماران: امروز ۹۳ روز از شروع محدودیت اینترنت بین الملل و فیلترینگ دو شبکه اجتماعی پرطرفدار اینستاگرام و واتس اپ در کشور می گذرد. این تصمیم زندگی تمام اقشار مردم را، از چوپان ها در کوهها و دشت ها تا خبرنگاران در قلب حوادث، از صاحبان مشاغل خانگی تا تاجران بزرگ را تحت تأثیر قرار داده است.

درست به همین دلیل سیاستگذاری در مورد اینترنت کم اهمیت تر از جیره بندی آب یا قطع نوبتی برق یا قطع گاز نیروگاههای برق نیست. اما هیچ گونه شفافیت و پاسخگویی در قبال تصمیمات اتخاذ شده در مورد آن مشاهده نمی شود.

در این ۹۳ روز دهها اظهارنظر متناقض از سوی رئیس جمهور و سخنگوی دولت و وزرا و نمایندگان مجلس و اعضای شورایعالی فضای مجازی و... در مورد آینده این شبکه های اجتماعی شنیده شده اما هنوز حتی یک نفر رسما و علنا تصمیم نهایی را اعلام نکرده و تکلیف مردم نامشخص باقی مانده است. حتی کسی حاضر نیست فیلترینگ دائمی را گردن بگیرد!

متولیان امر دلیل فیلترینگ را آموزش ساخت کوکتل مولوتوف در اینستاگرام عنوان می کنند و پاسخ نمی دهند که مگر همین الان اینستاگرام کاملا خارج از دسترس است که اگر کسی دنبال چنین اقداماتی باشد امکان یادگیری نداشته باشد؟ یا از آن بالاتر، مگر فقط در اینستاگرام امکان این آموزش وجود دارد؟ پس این بهانه نیز پذیرفتنی نیست.

وقتی این فیلترینگ و اتفاقات اخیر بهانه ای برای دائمی شدن اختلالات در اینترنت و مرگ تدریجی فضای آزاد آن شده است مردم حق دارند که نسبت به انگیزه های پشت سر این تصمیمات بدبین باشند.  به ویژه آنکه شرایط امنیتی مورد اشاره مسئولین اکنون آرام شده و نهادهایی مانند شورای امنیت کشور که به فراخور موضوع مأموریت شان غیرشفاف هستند، نمی توانند در مورد چنین موضوع کلانی تصمیم جامع و نهایی را بگیرند.

وقتی مردم ساعت ها برای انجام یک کار ساده تلاش می کنند تا به یک فیلترشکن لاک پشتی وصل شوند، خشم انباشته حاصل از این اتلاف وقت از میلیون ها کوکتل مولوتوف و شعارهای تند و اجتماعات خیابانی تهدید امنیتی بالاتری محسوب می شود.

 امروز به جز یک روزنامه خاص، تمام جراید و جریانات کشور علنا مخالفت خود با فیلترینگ را اعلام کرده اند، اما هیچ تصمیمی برای عدول از این اقدام گرفته نمی شود.

 امروز تمام بازرگانان و صاحبان مشاغل و دانش آموزان و دانشجویان و معلمان مراتب خشم خود از مسدودسازی اینترنت را فریاد زده اند، اما هیچ پاسخ روشنی دریافت نمی کنند. و کدام تحقیر از این بالاتر؟!

 سخن های زیادی در این مورد گفته شده اما بازخوانی یک توصیه مهم از امام خمینی در این مورد کافی است که رهبر انقلاب یک سال پس از شروع رهبری در ۱۳۶۹/۰۳/۰۷ در  در دیدار با ائمه‌‌ی جمعه‌‌ی سراسر کشور آن را مورد اشاره قرار دادند:

«جمهوری اسلامی، انقلاب و نظام و کارش مردمی است و مردم از ریزترین کارها مطلع میشوند؛ مگر آن چیزهایی که گفتنش مفسده‌یی بار بیاورد. در دوران جنگ، چیزهایی بود که گفتنش مفسده داشت؛ لیکن در غیر این امور، هر چیزی که اتفاق بیفتد، اول بایستی مردم در جریان قرار داده بشوند. در زمان امام (رضوان‌اللَّه تعالی علیه) همین‌طور بود. هر وقت بنا بود کاری انجام بگیرد، با ایشان مشورت میشد. از مطالبی که ایشان مکرراً می فرمودند، این بود که کاری که میکنید، طوری باشد که بتوانید به مردم بگویید؛ یعنی قابل طرح برای مردم باشد».

 امروز کدام تصمیم در مورد اینترنت گرفته شده که برای مردم قابل طرح نیست؟

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج