۱۲۷۱۰۸۶
۲۴۳۴
۲۴۳۴
پ

از پاتریوت آمریکایی چه می دانیم؟

رئیس جمهور روسیه گفت که پاتریوت یک سیستم قدیمی است و مانند سامانه اس-۳۰۰ روسی کارایی ندارد.

مهر نوشت: رئیس جمهور روسیه گفت که پاتریوت یک سیستم قدیمی است و مانند سامانه اس-۳۰۰ روسی کارایی ندارد.

به نقل از الجزیره، با گذشت ۳۰۰ روز پس از شروع جنگ روسیه در اوکراین و چندین ماه پس از درخواست کی‌یف، واشنگتن اعلام کرد که سامانه‌های موشکی دفاع هوایی پاتریوت را در اختیار متحد خود کی یف قرار می‌دهد.

اگرچه روسیه بارها در مورد این اقدام به واشنگتن هشدار داد و گفت که آن را مداخله مستقیم آمریکا در جنگ تلقی می‌کند، اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه چند روز پیش در این باره گفت که پاتریوت یک سیستم قدیمی است و مانند سامانه اس -۳۰۰ روسی کارایی ندارد.

پوتین ادامه داد: «مخالفان ما آن را یک سلاح دفاعی می‌دانند. خب، ما آن را در نظر خواهیم گرفت. همیشه سلاح ضد هوایی وجود دارد.»

سیستم پاتریوت واقعاً قدیمی و ناکارآمد است؟ چرا رئیس جمهور روسیه چنین اظهار نظری کرد؟

ولید العیسی کارشناس نظامی با بیان اینکه اظهارات رئیس جمهور پوتین در چارچوب بحث بیانیه‌ها و جنگ روانی و لفظی بین دو طرف آمده است، خاطرنشان کرد که هسته سیستم پاتریوت در واقع به ۶ دهه پیش بازمی گردد، اما این بدان معنا نیست که این سیستم قدیمی است زیرا مانند بسیاری از انواع سلاح‌ها دارای مدل‌ها و نسل‌های مدرن است از جمله PAC-۳ MSI که بسیار توانمند است.

العیسی افزود که اکثر تسلیحات اعم از آمریکایی، روسی یا دیگر برندها، گاهاً ابتدای ساخت آنها به چندین دهه برمی گردد، اما در معرض نوسازی و توسعه در همان مدل قرار گرفتند مانند میگ‌ها و سامانه‌های سام روسی یا پاتریوت آمریکایی. بنابراین قضاوت در مورد قدیمی بودن سیستم دشوار است و به تاریخ ساخت اولین مدل آن برمی‌گردد.

میزان تأثیر پاتریوت بر روند جنگ

در مورد تأثیر سامانه پاتریوت بر روند جنگ اوکراین، العیسی معتقد است که بالگردها یا حتی هواپیماهای جنگی به سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته و حتی سلاح‌های ضدهوایی حساس هستند، زیرا وجود این سامانه‌های ضدهوایی برای آنها خطرناک است و بنابراین هواپیماهای جنگی تا حد امکان از پرواز در فضایی که دشمن در آن سامانه ضدهوایی دارد اجتناب می‌کند.

از سوی دیگر العیسی معتقد است که کارایی پاتریوت در جنگ اوکراین به دلیل وسعت جغرافیایی این کشور که حدود ۶۰۰ هزار کیلومتر است، محدود است. بنابراین کی یف به مقادیر زیادی پاتریوت نیاز دارد تا بتواند از نفوذ موشک‌ها و هواپیماهای جنگی روسیه به حریم هوایی خود جلوگیری نماید.

کارشناس نظامی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن، ارائه سامانه‌های پاتریوت به اوکراین نیازمند چندین ماه حمل‌ونقل و آموزش ده‌ها نظامی اوکراینی است، زیرا که هر سامانه به چندین متخصص امور هوایی نیاز دارد تا با دانش و تجربه لازم بتوانند به نحو مطلوب از این سامانه‌ها بهره برداری کنند و همه این موارد نشان دهنده طولانی شدن جنگ خواهند بود.

قابلیت‌های پاتریوت

پاتریوت یک سامانه موشکی زمین به هوا است که توسط شرکت آمریکایی «ریتون» ساخته شده و برای محافظت در برابر موشک‌ها و هواپیماهای مهاجم طراحی شده است، زیرا قبل از رسیدن به اهداف، آنها را در هوا اصابت کرده و منفجر می‌کند.

سامانه موشکی زمین به هوای «پاتریوت» از تأسیسات نظامی و پایگاه‌های هوایی در برابر حملات هوایی محافظت می‌کند و اساس کار آن دفاع بلندمدت است و می‌تواند اهداف هوایی را تا برد ۱۶۰ کیلومتری و موشک‌های بالستیک را تا برد ۷۵ کیلومتر مورد اصابت قرار دهد.

موشک پاتریوت برای رهگیری تعدادی از موشک‌های متخاصم و تهدیدات هوایی، از جمله موشک‌های بالستیک که می‌توانند کلاهک‌های شیمیایی، هسته‌ای یا بیولوژیکی حمل کنند، طراحی شده است.

موشک‌های هدایت شونده سامانه پاتریوت با تکنولوژی بالا هستند که برای شناسایی و ردیابی هدف به سیستم راداری زمینی خود متکی هستند، زیرا رادار دایره‌ای به قطر ۸۰ کیلومتر را اسکن می‌کند و در صورت ردیابی موشک دشمن، سیستم به صورت خودکار می‌تواند یک موشک ضد موشک را پرتاب کند و آن را قبل از رسیدن به هدف منفجر کند.

رادار موجود در این سامانه قادر است ۵۰ هدف را به طور همزمان شناسایی کند و در عرض ۹ ثانیه سیگنال آن به اتاق کنترل می‌رسد و اتاق کنترل خطر را ارزیابی کرده و تصمیم به پرتاب موشک در برد ارتفاعی بین ۶۰ متر تا ۱۵ کیلومتر می‌گیرد.

سامانه پاتریوت «PAC-۳ MSI» می‌تواند ۱۶ موشک را به طور همزمان پرتاب کند که هر کدام ۵ متر طول دارند و یک کلاهک انفجاری به وزن ۷۳ کیلوگرم حمل می‌کنند.

فروش گسترده سامانه پاتریوت

سامانه پاتریوت - که به گفته مقامات آمریکایی برای تأمین امنیت حریم هوایی کشورهای ناتو کار می‌کند - در شرق اروپا از جمله رومانی و لهستان قرار دارد و این سامانه در سایر کشورهای اروپایی مانند آلمان، هلند و اسپانیا نیز یافت می‌شود.

سامانه‌های پاتریوت به تایوان، مصر، آلمان، یونان، اسرائیل، ژاپن، کویت، هلند، عربستان سعودی، اسپانیا، امارات متحده عربی، قطر، رومانی، کره جنوبی، اردن و عمان فروخته شده است.

پاتریوت علاوه بر نقش خود به عنوان یک سیستم موشکی ضد بالستیک «TBM» جایگزین سیستم «نایک-هرکول» برای دفاع بالا و متوسط و سیستم دفاعی متوسط تاکتیکی «MIM-۲۳ Hawk» شد.

به گفته ناظران، در طول ماه‌های جنگ، سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته‌ای از ایالات متحده و کشورهای اروپایی به اوکراین ارائه شد، اما «پاتریوت» پیشرفته‌ترین و کارآمدترین آنهاست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج