۱۲۷۳۸۷۲
۴۶۸۷
۴۶۸۷
پ

رد ماشین‌هایی شبیه قطار در تهران ۷۸ سال پیش

شاید برای تهرانی‌ها جالب باشد که بدانند اولین ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تهران ٨٧ سال قبل در محدوده خیابان «چراغ برق» به راه افتاد. اگر کنجکاو شدید در این زمینه بیشتر بدانید با ما همراه شوید.

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام: شاید برای تهرانی‌ها جالب باشد که بدانند اولین ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تهران ٨٧ سال قبل در محدوده خیابان «چراغ برق» به راه افتاد. اگر کنجکاو شدید در این زمینه بیشتر بدانید با ما همراه شوید.

رد ماشین‌هایی شبیه قطار در تهران 78 سال پیش

 خبرنگار روزنامه اطلاعات در هفدهمین روز تیرماه سال ١٣١٤ این گزارش را برای قدیمی‌ترین روزنامه کشورمان در آن زمان تهیه کرده است: «چهار دستگاه اتوبوس منظم در تهران هستند که سر ساعت و دقایق معین حرکت می‌کنند. سوار این اتوبوس‌ها شدم برای تهیه گزارش. این ماشین‌ها شبیه قطارهای‌کوچک هستند، انگار یک واگن قطار را از ریل جدا کرده‌اند!»

خبرنگار سوار بر اتوبوس به خیابان چراغ‌برق (امیرکبیر) می‌رسد و ‌وارد دفتر شرکت اتوبوسرانی بین شهری می‌شود. یادتان باشد ‌آن وقت‌ها مثل روزگار ما نبود که بلیت رزرو شود و وسیله‌ نقلیه سرساعت حرکت کند. مسافرت کردن امری بعید بود و چه‌بسا مسافر چند روز برای عزیمت به گاراژ مورد نظر مراجعه می‌کرد و به علت نبود مسافر، اتوبوس راهی نمی‌شد. تلفن و وسیله ارتباطی دیگری هم نبود که مسافر را از لغو سفر مطلع کنند.

حالا بخوانید بقیه گزارش را :«... شرکت برادران رمضانی، دوازده دستگاه اتوبوس از اتوبوس‌های ممتاز و بسیار زیبا و راحت ‌وارد کرده و اینها را تقسیم کرده است بین شهرهای طهران، قزوین، رشت، پهلوی [انزلی]، چهار دستگاه در خط طهران و شمیران. در سرویس خط شمیران، اتوبوس‌ها به‌ترتیب نمره حرکت می‌کنند، ولی سرویس اتوبوسرانی داخله شهر طهران دارای اوقات حرکت منظم و دقیق و خطوط سیر معینی است، شاگرد شوفر هم ندارد که در خط سیر مردم، سر خود را از پنجره درآورده و عابران را دعوت به خیابان گمرک و یا ماشین و میدان سپه بکند! چهار دستگاه اتوبوس که هر یک از آنها گنجایش بیست‌وهفت نفر به استثنای شوفر و بلیت‌فروش‌ دارد، از دو جهت حرکت می‌کند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج