جاباما
۱۲۷۵۳۱۶
۳۱۱۱
۳۱۱۱
پ

دست به قیمت بنزین نزنید، «جیز» است

روزنامه اعتماد با برخی چهره های سیاسی - اقتصادی در باره کسری بودجه ۴۰۰هزارمیلیاردتومانی دولت و راههای جبران آن مصاحبه کرده است.

روزنامه اعتماد با برخی چهره های سیاسی - اقتصادی در باره کسری بودجه ۴۰۰هزارمیلیاردتومانی دولت و راههای جبران آن مصاحبه کرده است.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده مجلس دوره دهم در این باره به «اعتماد» می‌گوید: همواره دولت‌ها در طول ۴۳ سال گذشته در ایران با کسری بودجه مواجه بوده‌اند و این قضیه برای امسال و سال پیش و سال آینده هم نیست. به خصوص در دهه ۹۰ در ماه‌های آبان و آذر دغدغه اصلی دولت‌ها پرداخت حقوق فروردین ماه کارمندانش است و معمولا ما شاهد اصلاح بودجه در ماه‌های پایانی سال هستیم.

یوسفیان‌ملا در ادامه گفت: بودجه به دو بخش عمرانی (راه‌سازی، ساختمان‌سازی و سدسازی و...) و بودجه جاری (حقوق پرسنل، هزینه‌های جاری و آبونمان و...) تقسیم می‌شود که معمولا کسری‌ها در بخش بودجه جاری رخ می‌دهد و در حالی که بخش عمرانی بی‌زبان است. اما بخش مربوط به بودجه جاری زبان دارد و حتما باید در آخر هر ماه حقوق و مزایای پرسنل دولت واریز شود.

افزایش نرخ بنزین در سال جدید دور از انتظار است

یوسفیان‌ملا تصریح کرد: برخی از اقدامات در سال‌های گذشته در بخش گرانی بنزین متاسفانه به صورت ناگهانی انجام گرفت که باعث تعجب همه بود و مشکلاتی را هم در کشور به وجود آورد اما همه دولت‌ها سعی بر آن دارند که این افزایش قیمت‌ها را در بخش بنزین از خود دور کنند و آن را گردن نگیرند. اما نکته‌ای که وجود دارد در سال 1401 و با برداشتن برخی از یارانه‌های ارزی و حذف دلار 4200 تومانی و دلار نیمایی به اندازه کافی با گرانی‌های عجیب و غریبی روبرو شدیم و امروز هم می‌بینیم مجددا این سیاست با نرخی جدیدتر و با نرخ 28 هزار و 500 تومان اعمال شده است که باز هم حدود 12 هزار تومان با ارز آزاد فاصله دارد.

او افزود: دولت هنوز نتوانسته مشکلات مربوط به گرانی ارز را جبران کند و هرگونه افزایش نرخ بنزین منجر به افزایش قیمت‌ها در تمامی حوزه‌ها خواهد شد.

دولت کشور را گران اداره می‌کند

مهدی پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص تامین کسری بودجه دولت بر این باور است که دولت باید مخارج غیرضروری خود را کاهش دهد. او در این باره به «اعتماد» گفت: دولت کشور را گران اداره می‌کند. ده‌ها موسسه تحقیقاتی در کشور وجود دارد که فاقد کارایی لازم است و تنها به عنوان یک دکان هستند. نمونه آن موسسه تحقیقاتی نهاد ریاست‌جمهوری است که در اواخر دولت احمدی‌نژاد مجددا موسسه دیگری با نام موسسه نیاوران که وابسته به سازمان برنامه و بودجه است را به نهاد ریاست‌جمهوری منتقل کردند و در دولت روحانی موسسه آینده‌نگری از سوی سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد. بنابراین راهکار کاهش کسری بودجه این است که هزینه‌های غیرضرور برطرف شود.

هرگونه افزایش قیمتی در حوزه بنزین ناپخته است

قدرت‌الله امام‌وردی، اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز معتقد است؛ نکته مهمی که در بخش افزایش قیمت بنزین وجود دارد در مورد حساسیت‌های اجتماعی است که در جامعه نسبت به آن گسترش یافته و ما شاهد مسائل و مشکلات گوناگونی در خصوص افزایش نرخ بنزین در سال 1398 بودیم. با توجه به اتفاقات اخیر در کشور هرگونه افزایش قیمتی در حوزه بنزین ناپخته است.

او افزود: در حال حاضر میزان مصرف روزانه بنزین در کشور حدود 100 میلیون لیتر است و اگر قرار بر این باشد که قیمت بنزین آزاد را از 3 هزار تومان به 5 هزار تومان برسانند و 2 هزار تومان رشد قیمتی داشته باشد این منابع حدودا 200 میلیارد تومان به صورت روزانه بیشتر از قبل خواهد شد. البته بعید است این افزایش قیمت بنزین صورت گیرد زیرا همه کسری بودجه سال آینده را جبران نخواهد کرد.

امام‌وردی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی تنها راهکار موجود کسری بودجه، تعامل با کشورهای دیگر است تا بتوانند ارز نفتی یا پترودلار بلوکه شده ایران را که در بانک‌های خارجی وجود دارد به کشور بیاورند. ضمن آنکه هرگونه کسری بودجه در کشور منجر به افزایش نقدینگی و افزایش حجم پول می‌شود و داستان تکراری تورم را به دنبال دارد و متاسفانه این سیکل هر سال رخ می‌دهد.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج