جاباما
۱۲۷۵۴۱۶
۲۳۶۴
۲۳۶۴
پ

منظره سحرآمیز از یک خوشه ستاره‌ای

یک تصویر جدید از تلسکوپ فضایی هابل، منظره‌ای خیره‌کننده از یک خوشه ستاره‌ای باز در نزدیکی خود را به نشان می‌دهد که به آرامی در کهکشان کوتوله اطراف خود حل می‌شود.

همشهری آنلاین نوشت: یک تصویر جدید از تلسکوپ فضایی هابل، منظره‌ای خیره‌کننده از یک خوشه ستاره‌ای باز در نزدیکی خود را به نشان می‌دهد که به آرامی در کهکشان کوتوله اطراف خود حل می‌شود.

تصویر جدیدی که هابل از خوشه ستاره‌ای «NGC ۳۷۶» ارسال کرده است، بخشی از ابر ماژلانی کوچک را نشان می‌دهد؛ کهکشان کوتوله در کهکشان راه شیری که تنها ۲۰۰ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و ابر ماژلانی بزرگ کمی نزدیکتر، که یک کهکشان کوتوله همسایه محصوب می‌شود. نزدیکی آن باعث می‌شود که تلسکوپ فضایی هابل بتواند تصاویر را با وضوح خوبی ارسال کند.

منظره سحرآمیز از یک خوشه ستاره‌ای

تصویر خوشه نسبتا کوچکی از ستارگان در ابر ماژلانی کوچک که توسط هابل فرستاده شده است

عکس جدید هابل که ناسا و آژانس فضایی اروپا در دسامبر ۲۰۲۲ منتشر کردند، تنها بخش کوچکی از ابر ماژلانی کوچک را نشان می‌دهد: یک خوشه باز ستاره‌ای به نام «NGC ۳۷۶.»

اگرچه ابر ماژلانی کوچک حاوی صدها میلیون ستاره است، «NGC ۳۷۶» تنها حدود ۳۴۰۰ جرم خورشیدی دارد، بنابراین جرم آن به طور قابل توجهی از خود ابر ماژلانی کوچک کمتر است. خوشه ستاره‌ای «NGC ۳۷۶» که در صورت فلکی توکان قرار دارد، اولین بار در سال ۱۸۲۶ توسط ستاره شناس اسکاتلندی جیمز دانلوپ کشف شد.

تصویر هابل با استفاده از داده‌های دو تحقیق تهیه شده است. یکی با استفاده از دوربین پیشرفته هابل برای بررسی (ACS) و دیگری با استفاده از ACS و دوربین میدان وسیع ۳ هابل.

بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ در مجله اخترفیزیک، «NGC ۳۷۶» احتمالا حدود ۹۰ درصد از جرم ستاره‌ای اولیه خود را از دست داده است و در حال حل شدن در ابر کوچک ماژلانی گسترده‌تر است. زمان وقوع آن مشخص نیست، اما از دست دادن آهسته گاز ستاره‌زایی و کشش گرانشی باقی‌مانده ابر ماژلانی کوچک، این فرآیند را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج