۱۲۷۵۸۲۴
۱۲۷۵
۱۲۷۵
پ

چرا اسکنر اثر انگشت اندروید‌ها کار نمی‌کنند؟

شاید شما هم پس از نصب یک لایه محافظ صفحه نمایش با مشکل کارکرد نامناسب اسکنر اثر انگشت گوشی اندرویدی خود برخورد کرده باشید. در اینجا سعی داریم راهکارهایی را برای رفع این مشکل پیشنهاد کنیم.

گجت‌نیوز نوشت: شاید شما هم پس از نصب یک لایه محافظ صفحه نمایش با مشکل کارکرد نامناسب اسکنر اثر انگشت گوشی اندرویدی خود برخورد کرده باشید. در اینجا سعی داریم راهکارهایی را برای رفع این مشکل پیشنهاد کنیم.

گوشی‌های تلفن همراه از انواع مختلفی از حسگرهای اثر انگشت بهره می‌برند. حسگرهای فیزیکی اثر انگشت، دقیق‌ترین انواع این سنسورها به شمار می‌روند که می‌توانند در قسمت پشت، جلو یا کناره دستگاه به کار روند.

از سوی دیگر، حسگرهای جدیدتری که در زیر صفحه نمایش به کار می‌روند نیز خود به دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند. دسته اول، حسگرهای نوری است که تصویری دوبعدی از از نوک انگشتانتان تهیه کرده و دسته دوم، حسگرهای مافوق صوت است که با تهیه نگاشتی سه بعدی از از نوک انگشتان، کاربر را احراز هویت می‌کند.

فاکتورهای متعددی هستند که ممکن است به کاهش دقت حسگر اثر انگشت در گوشی شما منجر شوند. از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از لایه‌های محافظ صفحه نمایش اشاره کرد که دقت حسگرهای تعبیه شده در زیر آن را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. همچنین، به گفته سامسونگ، زخم و خراش‌های نوک انگشت هم ممکن است منجر به تشخیص ناصحیح اثر انگشت توسط حسگر شوند.

چرا اسکنر اثر انگشت اندروید‌ها کار نمی‌کنند؟

بعلاوه، دست زیادی خشک یا زیادی خیس در کنار هوای بیش از حد سرد یا بیش از حد گرم نیز از موارد دیگری هستند که می‌توانند در عملکرد سنسورهای اثر انگشت اختلال ایجاد کنند.

با در نظر گرفتن موارد گفته شده، در صورتی که اسکنر اثر انگشت گوشی اندرویدی شما عملکرد مناسبی نداشته یا از کار افتاده است، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها مشکل را برطرف کنید.

در ادامه به بررسی برخی از رایج‌ترین روش‌های حل مشکلات حسگر اثر انگشت در گوشی های اندرویدی خواهیم پرداخت.

اگر حسگر اثر انگشت ما عمل نکرد، چه کنیم؟

افزایش حساسیت حسگر اثر انگشت

چرا اسکنر اثر انگشت اندروید‌ها کار نمی‌کنند؟

با وجود اینکه لایه‌های محافظی نظیر گوریلا گلس یا یاقوت کبود به طور کامل از صفحه نمایش شما محافظت می‌کنند، اما حتی با وجود این لایه‌های محافظ نیز خط و خش‌ها پس از گذشت مدتی بر روی صفحه نمایش پدیدار می‌شوند.

بنابراین اگر شما هم جزو افرادی هستید که گوشی خود را به همراه کلید و یا خودکار در جیبتان قرار می‌دهید، احتمالا چاره ای جز استفاده از لایه‌های محافظ خارجی صفحه نمایش ندارید! با این وجود، حسگر اثر انگشت گوشی شما می‌تواند در اثر استفاده از این ورق، عملکرد ضعیف‌تری ارائه دهد و قادر به تشخیص دقیق انگشت نباشد.

در این شرایط، نخستین و ساده‌ترین راه، افزایش حساسیت حسگر اثر انگشت است. برای انجام این کار بر روی گوشی سامسونگ یا پیکسل خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد بخش تنظیمات (Settings) گوشی خود شوید.
  • در بخش تنظیمات، وارد قسمت نمایش (Display) شوید.
  • در این بخش، گزینه‌ای تحت نام افزایش حساسیت لمسی (Increase Touch Sensitivity) را فشار دهید تا حساسیت حسگر اثر انگشت را ارتقا دهید.

فرآیند فعال‌سازی این حسگر برای سایر گوشی‌های اندرویدی هم تقریبا مشابه است. البته برخی دستگاه‌ها ممکن است از این قابلیت پشتیبانی نکنند.

ریست و تنظیم مجدد حسگر اثر انگشت

چرا اسکنر اثر انگشت اندروید‌ها کار نمی‌کنند؟

افزایش حساسیت حسگر اثر انگشت در شرایطی خاص، مانند زمانی که اثر انگشت ثبت شده به طور کامل گوشه‌ها و زوایای مختلف انگشت کاربرا را شامل نشود، نمی‌تواند مشکل عملکرد نادرست حسگر اثر انگشت گوشی اندرویدی را رفع کند. در این شرایط، بهترین راه این است که اثر انگشت قبلی را پاک کرده و اثر جدیدی را ثبت کنید.

کاربران گوشی‌های سامسونگ می‌توانند برای انجام این کار، مراحل زیر را طی کنند:

  • در بخش تنظیمات گوشی خود وارد بخش Security and Privacy شوید.
  • در صفحه بعدی بر روی گزینه Biometrics ضربه بزنید.
  • تنظیمات اثر انگشت را انتخاب کنید.
  • در این بخش از شما درخواست می‌شود که رمز یا پین کد گوشی خود را وارد کنید.
  • پس از وارد کردن رمز، لیستی از اثر انگشت‌های ثبت شده به ترتیب شماره (Fingerprint ۱ و Fingerprint ۲ و…) به نمایش در خواهد آمد.
  • بر روی اثر انگشت قدیمی خود ضربه بزنید و گزینه Remove را در قسمت بالا و سمت راست صفحه بعد فشار دهید.

در صورتی که گوشی پیکسل در اختیار دارید، می‌توانید این گزینه را از مسیر زیر پیدا کنید:

Settings > Security & Privacy > Device Lock > Fingerprint Unlock

در این بخش، می‌توانید با ضربه زدن به سطل آشغال بر روی هریک از اثر انگشت‌های ثبت شده، آن را پاک کنید.

پس از پاک کردن تمامی اثر انگشت‌ها باید بار دیگر به تعریف اثر انگشت جدید بپردازید. دقت کنید که بسته به مدل گوشی، می‌توانید پنج اثر انگشت مختلف یا بیشتر را برای گوشی خود تعریف کنید.

راهکاری عجیبی که گاهی جواب می‌دهد!

چرا اسکنر اثر انگشت اندروید‌ها کار نمی‌کنند؟

یکی از روش‌های نامتعارفی که بسیاری کاربران از مفید بودن آن در رفع مشکل عدم تشخیص اثر انگشت توسط حسگرها خبر داده‌اند، ثبت چندباره اثر یک انگشت است!

به عنوان مثال در صورتی که معمولا از انگشت شست دست راست خود برای احراز هویت استفاده می‌کنید، این انگشت را چندین بار و تحت نام‌های مختلف ثبت کنید. این کار شانس خطا در تشخیص اثر انگشت را کاهش می‌دهد؛ چرا که هر اثر انگشت ثبت شده با دیگر موارد، قدری متفاوت است.

البته این کار، احراز هویت بیومتریک شما از طریق اثر انگشت را تضمین نمی‌کند؛ اما در صورتی که حذف کامل اثر انگشت‌ها ثبت شده و تعریف اثر انگشت‌های جدید پاسخگوی نیازتان نبود، می‌توانید یک انگشت را چندین بار ثبت کنید تا شانس خود را افزایش دهید.

البته تمیزی و کیفیت فیزیکی حسگر اثر انگشت هم یکی از تاثیرگذارترین عوامل در تشخیص یا عدم تشخیص اثر انگشت است. به عنوان مثال ذرات گرد و غبار یا چربی و روغن می‌توانند تاثیر سوء چشمگیری روی عملکرد اسکنر اثر انگشت گوشی اندرویدی شما داشته باشند. بنابراین با استفاده از یک دستمال گردگیری ( از دستمال کاغذی استفاده نکنید!) حسگر و نواحی اطراف آن را به طور کامل تمیز کنید.

آپدیت کردن دستگاه را فراموش نکنید

چرا اسکنر اثر انگشت اندروید‌ها کار نمی‌کنند؟

گاهی اوقات یک آپدیت نرم افزاری یا امنیتی گوشی، باعث اختلال عملکرد حسگر اثر انگشت یا رفع ایرادهای آن می‌شود. بنابراین باید آپدیت کردن مدوام گوشی خود را همواره در نظر داشته باشید. این قضیه به طور خاص در مورد گوشی‌های پیکسل گوگل صدق می‌کند.

بنابراین اگر یک ایراد نرم افزاری باعث ایجاد اختلال در عملکرد اسکنر اثر انگشت گوشی شما شده باشد، می‌توانید منتظر ارائه آپدیت جدید دستگاه بمانید تا ایرادات رفع شوند. در این فاصله البته ناچارا باید از راهکارهای دیگر احراز هویت مثل تشخیص چهره یا رمز و پین کد استفاده کنید.

علاوه بر این، در صورتی که اسکنر اثر انگشت گوشی شما با حضور محافظ‌های صفحه نمایش تولیدشده توسط کمپانی‌های شخص ثالث با مشکل روبرو می‌شود، سعی کنید از محافظ‌های رسمی که کمپانی تولیدکننده گوشی توصیه کرده استفاده کنید؛ چرا که این لایه‌های محافظ معمولا با حسگرهای دستگاه سازگار بوده و اختلال کمتری در عملکرد آن‌ها ایجاد می‌کنند.

در صورتی که هیچ یک از روش‌های بالا مشکلتان را حل نکرد، چاره‌ای جز برداشتن لایه محافظ وجود نخواهد داشت. در این شرایط با وجود این که گوشی شما بیشتر در معرض آسیب‌های محیطی قرار می‌گیرد، اما حسگرهای اثر انگشت آن عملکرد بهینه تری را ارائه خواهند داد.

البته توصیه می‌کنیم حتی در صورت عدم استفاده از لایه محافظ صفحه نمایش از یک قاب محافظ برای گوشی استفاده کنید و آن را طوری انتخاب کنید که حتی‌الامکان در صورت برخورد گوشی به زمین، حداقل آسیب به صفحه نمایش برسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج