۱۲۷۷۷۷۴
۱ نظر
۴۸۹۰
۱ نظر
۴۸۹۰
پ

روایت ترسناک از اتاق‌ زایمان طبیعی

برخی از زنان باردار که در بیمارستان‌ زایمان طبیعی را تجربه کرده‌اند، موضوعات ترسناک و تلخی از آن روز روایت می‌کنند. یکی از آنها می‌گوید: « متاسفانه بدرفتاری و نامهربانی زیادی در طول زایمان به من شد و البته نابلد بودن انترن که حتی بخیه زدن هم بلد نبود، من را آزار داد.»

همشهری آنلاین: «لحظه تولد فرزند یکی از زیباترین لحظات زندگی یک مادر است. آن لحظه که پس از ۹ ماه انتظار و مراقبت دست‌های کوچک نوزادش را در دست می‌گیرد و او را با تمام وجود لمس می‌کند. تمام اتفاقاتی که در این لحظات می‌افتد، می‌تواند در ذهن مادر خاطراتی تاثیرگذار ایجاد کند.

نزدیک‌ترین افرادی که مادر در هنگام زایمان با آنها سر و کار دارد پرسنل بیمارستان و زایشگاه است. در نتیجه نحوه برخورد و رفتار این افراد با مادر می‌تواند لحظات حساس زایمان را به لحظاتی شیرین تبدیل کند یا اینکه مادر یکی از زجرآورترین لحظات زندگی خود را پشت سر بگذارد.

متاسفانه در برخی موارد برخورد تحقیرآمیز و نامناسب پرسنل بیمارستان با مادران باردار و معاینه‌های ناشیانه افراد مختلف که موجب معذب شدن مادر می‌شود، فرآیند زایمان را به یکی از تلخ‌ترین لحظات زندگی مادران تبدیل کرده است.»

این‌ صحبت‌ها بخشی از سخنان است؛ مادرانی که با خشونت بیمارستانی حین زایمان مواجه شده‌اند و تصمیم گرفتند تا با بیان این موضوع را به گوش مسئولان وزارت بهداشت برسانند. یکی از مخاطبان در این باره نوشته است: «من در بیمارستانی در شیراز زایمان کردم. رفتار پزشک زنان و زایمان به شدت بد بود. تنها کاری که می‌کرد توهین و تحقیر بود و طوری رفتار می‌کرد که انگار به زور و اجبار مشغول به کار شده است.»

یکی دیگر از مخاطبان نیز نوشته است: «من زایمان اولم به بیمارستان طالقانی تهران رفتم. متاسفانه بدرفتاری و نامهربانی و البته نابلد بودن انترن که حتی بخیه زدن هم بلد نبود، بدترین لحظات رو برای یه خانم باردار رقم می‌زنند».

مادر دیگری با همین تجربه مشابه نوشته است: «من هم برای تولد فرزند دومم وقتی بخیه‌های شکمم را می‌زدند کلی بهم حرف زدند و توهین کردند و خیلی خجالت کشیدم و این موضوع هیچ وقت یادم نمی ره»!

چند روز قبل نیز انتشار فیلم عجیبی از دعوای پزشک و دانشجو در اتاق زایمان در فضای مجازی خبرساز شد؛ فیلمی که نشان دهنده مشاجره پزشک متخصص زنان و زایمان با رزیدنت همین رشته بر سر احتمال خفه شدن فرزند در حضور مادر در یکی از بیمارستان‌های دولتی است. چنین رفتارهایی نه تنها باعث رعب و وحشت مادر خواهد شد بلکه ممکن است به لحاظ روانی سبب مشکلات جدی برای او شود.

نرخ سزارین در ایران به ۵۵ درصد می‌رسد

این رفتارها درحالی رخ می‌دهد که موضوع فرزندآوری و افزایش جمعیت نقل محافل مسئولان مختلف شده است و هر یک از آن‌ها از اقدامات مثبت وزارتخانه مطبوع خود درخصوص افزایش جمعیت سخن می‌گویند اما بدرفتاری با مادران باردار و ساختن خاطرات تلخ برای آن‌ها در روز زایمان باعث ایجاد نگرانی و دلهره برای مادر خواهد شد و او برای تکرار نشدن این خاطره تلاش می‌کند از فرزندآوری مجدد فرار کند.

موضوع اجبار پزشکان به سزارین نیز از دیگر موضوعاتی است که در سخنان این مادران به چشم می‌خورد. مخاطبی در این باره نوشته است: «با سلام. خانم من بارداره. پیش هر کی می‌ریم می‌گیم زایمان طبیعی می‌خواهیم، بد رفتاری می‌کنه و به خانمم میگه نمی‌تونی. یکیشون که گفت زایمان طبیعی می‌کنم ولی وایمیستم اونقدر درد بکشی تا خودت بهم التماس کنی که سزارین کنم».

این اظهارات نیز در حالی مطرح می‌شود که به گفته صابر جباری رئیس اداره جوانی وزارت بهداشت، نرخ سزارین در ایران ۳ برابر استاندارد جهانی است. نرخ ایده‌آل جهانی سزارین ۱۵ درصد و نهایتاً ۲۵ درصد است، اما نرخ سزارین در ایران به ۵۵ درصد می‌رسد.

در حال حاضر کشورهای پیشرفته زایمان طبیعی را ترویج و تبلیغ می‌کنند، اما متأسفانه آمار سزارین اول (شکم اول) در ایران بسیار بالاست و همین موضوع، دستاویزی برای انجام سزارین‌های بعدی شده است.

هرچه وزارت بهداشت رشته کرده بود پنبه شد!

اصرار پزشکان برای سزارین و بدرفتاری با مادران باردار درحالی رخ می‌دهد که طی سال‌های اخیر وزارت بهداشت تمام تلاش خود را برای ترویج زایمان طبیعی به کار گرفته و خدماتی از جمله زایمان رایگان، ایجاد بلوک اختصاصی زایمان و ... را برای مادرانی که درخواست زایمان طبیعی دارند ارائه داده اما نتیجه مطلوب حاصل نشده است که یکی از دلایل این موضوع ترس و نگرانی مادر از زایمان طبیعی و ترویج سزارین توسط برخی از پزشکان بوده است.

ضرب المثل «هرچه رشته بودم پنبه شد» مصداق رفتار نامناسب کادر درمان با مادران باردار و اجبار آن‌ها به انجام سزارین است؛ افرادی که به راحتی همه تلاش‌های وزارت بهداشت برای ترویج زایمان طبیعی را به باد می‌دهند. 

در هر شرایطی باید کرامت مادر باردار در اتاق زایمان حفظ شود

روایت ترسناک از اتاق‌ زایمان طبیعی

لیلا محمدخانی شهری عضو هیأت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ در این باره گفت: در ارتباط با توهین و آزار و اذیت مادران باردار در اتاق زایمان باید بگویم در هر شرایطی باید کرامت مادر باردار در اتاق زایمان حفظ شود و از هرگونه خشونت و آزار و اذیت علیه مادران اجتناب شود.

شهری افزود: بنده به عنوان یک ماما که ۲۱ سال سابقه در این حوزه دارم، بحث آموزش اخلاق پزشکی و رعایت منشور حقوق بیمار را سرلوحه آموزشی به دانشجویان خود قرارداده‌ام و به نظرم اگر موارد نادری در مورد بی اخلاقی و خشونت در اتاق زایمان گزارش شده باشد باید با آن بصورت جدی برخورد شود.

وی اظهار کرد: به نظرم اگر موارد نادری در مورد بی اخلاقی و خشونت در اتاق زایمان گزارش شده باشد باید با آن بصورت جدی برخورد شود. ضمن این که قطعا کمیته‌های اخلاق بیمارستان‌ها باید برای بلوک زایمان به صورت اختصاصی باشد و مادران بتوانند بعد از زایمان نظر خود را درباره زایمان ارائه دهند که اگر مشکل یا رفتار غیراخلاقی از پرسنلی سرزده باشد با آن پرسنل برخورد شود وجریمه هایی برای آن درنظر گرفته شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      به موضوع خوبی اشاره کردید، خیلی با مادران باردار بدرفتاری میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج