۱۲۷۸۳۵۰
۱۰۹۶۸
۱۰۹۶۸
پ

آیا سرمای هوا در بام ایران بی‌سابقه است؟

سرما و یخبندان در چهارمحال و بختیاری امری غیرعادی تلقی نمی‌شود، مردمان این دیار در گذشته ارتفاع برف بالای یک متر در بسیاری از نقاط استان را در فصل زمستان تجربه کرده‌اند، اما خشکسالی‌ها و کاهش نزولات آسمانی در بیش از یک دهه اخیر موجب شد تا دیگر مردم این استان سازگاری با هوای سرد را فراموش کنند.

ایسنا: سرما و یخبندان در چهارمحال و بختیاری امری غیرعادی تلقی نمی‌شود، مردمان این دیار در گذشته ارتفاع برف بالای یک متر در بسیاری از نقاط استان را در فصل زمستان تجربه کرده‌اند، اما خشکسالی‌ها و کاهش نزولات آسمانی در بیش از یک دهه اخیر موجب شد تا دیگر مردم این استان سازگاری با هوای سرد را فراموش کنند.

این روزها و در پی بارش رحمت الهی در گوشه گوشه ایران زمین، واژه سرمای بی‌سابقه برا دماهای زیر صفر در بسیاری از استان‌های کشور استفاده می‌شود، چهارمحال و بختیاری این روزها سردترین نقطه کشور با دمای منفی ۲۶ درجه سانتی‌گراد در کوهرنگ محسوب می‌شود، اما مردم این استان در سال‌های دور دماهای بسیار سردتر از این میزان را نیز تجربه کرده‌اند.

این روزها کشور با چالش تامین گاز مواجه شده است و مردم به‌طور مستمر به صرفه‌جویی در مصرف گاز توصیه می‌شوند تا شاهد قطعی گاز در بخش خانگی نباشیم، شرکت گاز به صورت مداوم به مشترکان پرمصرف هشدار می‌دهد تا صرفه‌جویی را در دستور کار قرار دهند، همچنین افزایش بهای گاز بر روی قبوض خانگی کاملا مشهود است.

باتوجه به سردسیر بودن چهارمحال و بختیاری و اینکه دمای هوا در بسیاری از نقاط استان از ماه‌های قبل زیر صفر است، طبیعی خواهد بود که مصرف گاز خانوارها در این استان بالاتر از سایر نقاط گرمسیر باشد، بنابراین باید محاسبه بهای گاز در این استان سردسیر متفاوت‌تر از استان‌های با میانگین دمای بالا باشد.

مردم چهارمحال و بختیاری معتقدند که بهای گاز مصرفی آن‌ها در ماه‌های اخیر نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است و قرار گرفتن این استان در لیست استان‌های سردسیر باید بر بهای گاز مصرفی آن‌ها نیز موثر باشد.

باتوجه به هشدار سازمان هواشناسی در روزهای آینده شاهد بارش برف و ورود یک توده هوای سرد به کشور هستیم، قطعا صرفه‌جویی برای مصرف انرژی باید در دستور کار همگان قرار بگیرد تا بتوانیم از این شرایط نیز عبور کنیم، اما قطعا افزایش چشمگیر هزینه بهای گاز برای مشترکان گاز در بخش خانگی آن هم در استان سردسیر مانند چهارمحال و بختیاری، بسیاری از خانوارها را با مشکل مواجه می‌کند.

سرمای هوا در چهارمحال و بختیاری بی‌سابقه نیست

مهران چراغپور- مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه دما در روزهای گذشته در مرکز استان به منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد و در شهرستان کوهرنگ به منفی ۲۶ درجه سانتی‌گراد رسید، اظهار کرد: این دما در استان بی‌سابقه نیست و در سال گذشته مردم استان سرمای منفی ۲۵ درجه سانتی‌گراد را نیز تجربه کرده‌اند.

وی افزود: شاهد بارش برف در چهارمحال و بختیاری در هفته گذشته بودیم و به‌علت سرما معابر دچار یخ‌زدگی شد و برای تردد دچار مشکلات فراوان شدیم، همچنین شاهد افت فشار گاز به‌علت افزایش مصرف بودیم و توصیه بر صرفه‌جویی است.

چراغپور با بیان اینکه مردم چهارمحال و بختیاری در ۵۰ سال گذشته سرمای منفی ۳۳ درجه در مرکز استان تجربه کرده‌اند، گفت: این دما برای مردم استان در فصل زمستان طبیعی است و نمی‌توان عنوان کرد که شاهد سرمای بی‌سابقه هستیم.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بارش‌ها تا دو هفته آینده در این استان با کاهش روبرو می‌شود، خاطرنشان کرد: اما انتظار بارش در حد نرمال را در ماه بهمن داریم.

وی با اشاره به اینکه امروز یک سامانه بارشی به چهارمحال و بختیاری وارد می‌شود، یادآور شد: این سامانه بارش برف را به‌همراه دارد، اما دمای پایین‌تر از منفی ۲۰ درجه پیش‌بینی نمی‌شود.

چهارمحال و بختیاری در اقلیم یک محاسبه بهای گاز(سردسیرترین نقطه) قرار دارد

جهانبخش سلیمیان- مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه پژوهشکده سازمان هواشناسی کشور را به پنج اقلیم تقسیم‌بندی کرده است، اظهار کرد: این اقلیم‌ها به اقلیم خیلی سرد تا خیلی گرم باتوجه به اندازه‌گیری دما در فصول مختلف سال تقسیم‌بندی شد، این اقلیم‌ها در الگوی متعارف مصرف دارای تفاوت‌های ۲۵ تا ۵۰ مترمکعبی در مصرف گاز در ماه داشتند و مصرف ماهانه ۸۰۰ متر مکعب گاز در اقلیم یک که سردترین نقطه است، متعارف محسوب می‌شود.

وی افزود: ۹۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری در اقلیم یک از نظر هواشناسی قرار دارد و بالاترین میزان تخفیفات را در دامنه‌های مصرف متعارف دارند و کمترین پرداختی مشمول او می‌شود و در اقلیم‌های بعدی به ترتیب این عدد قیمت‌های بالاتری پرداخت می‌کند.

سلیمیان با تاکید بر اینکه اقلیم‌بندی از زمان هدفمندی یارانه‌ها برای محاسبه بهای گاز در مناطق سردسیر مورد توجه قرار می‌گیرد، بیان کرد: تا قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بهای گاز در تمامی نقاط کشور ثابت بود، این طرح نوعی مشوق برای خانوارهایی محسوب می‌شود که مصرف کمتری دارند.

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: اگر شما در پله اول و در اقلیم یک که مصرف گاز ماهانه زیر ۲۷۳ متر مکعب باشد، هر متر مکعب گاز ۴۱ تومان و ۴ ریال است، اما در پله‌های بعدی که به بالای ۱۰۲۵ متر مکعب مصرف می‌کند قیمت هر متر به ۶۰۰۰ تومان می‌رسد.

وی تاکید کرد: مصرف بهینه گاز تاثیر بسزایی در کاهش هزینه‌های خانوار در پرداخت بهای انرژی دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج