جاباما
۱۲۸۲۱۰۶
۵۵ نظر
۱۳۰۹۹
۵۵ نظر
۱۳۰۹۹
پ

خبر ترسناک: درآمد ۱۰۸هزارمیلیارد تومانی تازه دولت

دولت می‌خواهد اموال مازداش را بفروشد و کسری بودجه‌اش را تامین کند؟ چه کسانی و به چه قیمتی قرار است بخرند؟ تورم سال آینده چه بلایی سر مردم خواهد آورد؟ در این میان چه گروه‌هایی قدرت خواهند گرفت؟

برترین‌ها: دولت می‌خواهد اموال مازداش را بفروشد و کسری بودجه‌اش را تامین کند؟ چه کسانی و به چه قیمتی قرار است بخرند؟ تورم سال آینده چه بلایی سر مردم خواهد آورد؟ در این میان چه گروه‌هایی قدرت خواهند گرفت؟

طبق مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، کمیته‌ای ۷نفره با مصونیت قضایی مأمور شدند تا طرح فروش اموال مازاد دولت را آغاز کنند. طبق لایحه بودجه سال آینده با این روش 108هزار میلیارد تومان درآمد، نصیب دولت می‌شود. ۷عضو شامل معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر اقتصاد، وزیر کشور، وزیر راه، رئیس سازمان برنامه، یک نماینده مجلس و یک نماینده از طرف رئیس قوه قضاییه است. طبق این مصوبه اعضای هیأت مولدسازی نسبت به تصمیمات خود در موضوع این مصوبه از هرگونه تعقیب و پیگرد قضایی مصون هستند و مجریان تصمیمات این هیأت نیز در چارچوب مصوباتی که هیأت تعیین کرده است، از همین مصونیت برخوردارند.

یک روز پس از رسانه‌ای شدن جزییات مصوبه مولدسازی دولت، بسیاری از چهره‌های اقتصادی و سیاسی و کاربران فضای مجازی به آن واکنش نشان داده‌اند. برخی به نوع نظارت و کنترل بر تصمیمات هیات انتخابی این مصوبه انتقاد کرده‌اند و برخی دیگر به غیرشفاف بودن و محرمانه بودن اقدامات هیات واگذاری می‌پردازند.

به‌طور مثال، محمد طبیبیان، اقتصاددان ایرانی در کانال تلگرامی خود با انتقاد از این مصوبه نوشته است: «یک گروه اموال دولت را تعیین، انتخاب و قیمت‌گذاری و به هر فرد یا نهادی صلاح دیدند واگذار کنند، از هر نوع تعقیب حقوقی هم مصون باشند. اسم این شیوه نو چیست؟ بخش خصوصی واقعی که از منابع تهی است یا دستش را تو رفته است. اگر هم امکانات عمومی با قیمت‌گذاری هیاتی واگذار شود بی‌تردید رانتی است. او پرسیده است: «ته خط چه خواهد شد؟» و پاسخ داده: «یا قسطی خواهند خرید به این امید که در آینده از سود یا فروش قطعه‌ای و اوراقی پرداخت کنند که محتمل بعدا پرداخت هم نخواهند کرد. بانک مرکزی نقدینگی ایجاد خواهد کرد و تورم روی تورمی که از بودجه سال آینده درک می‌شود بار می‌شود. »

خبر ترسناک: درآمد 108هزارمیلیارد تومانی تازه دولت

 حسن سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده سه دوره مجلس نیز در توییتی در این باره نوشته است: «در زندگی کاری‌ام مواقع بسیاری بوده است که حتی از شنیدن بعضی از تصمیمات اقتصادی که توسط مقاماتی اتخاذ می‌شد وحشت داشتم و از خسارت‌هایی که در فقدان آگاهی از سازوکار و پیامد تصمیمات، متوجه جامعه می‌شد بر خود می‌لرزیدم. تصمیم اخیر «مولد‌سازی دارایی‌های دولت» در صدر آن موارد می‌باشد.»

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان در گفتگو با «اعتماد» به نکات جالبی اشاره می‌کند: حکومت‌ها می‌توانند با فروش اموال مازاد و درآمدی که کسب می‌کنند به افزایش سطح رفاه مردم کمک کنند، اما آیا در ایران هم این اتفاق خواهد افتاد؟ در آلمان بیشترین نهادی که به توسعه زیرساخت‌های ورزش همگانی می‌پردازد بیمه‌های خصوصی هستند، این بیمه‌های خصوصی بررسی کردند در صورتی که فضا برای ورزش همگانی گسترش یابد و مردم برای ورزش همگانی تشویق شوند سلامت شهروندان بهبود می‌یابد و هر چقدر سلامت شهروندان بهبود یابد بیماری‌ها کاهش می‌یابند و هزینه‌های بیمه‌ها کمتر می‌شوند و بیمه‌های خصوصی براساس منافع خودشان اقدام به توسعه زیرساخت‌های ورزش همگانی می‌کنند. در ایران نگرانی‌ها از اینجا شروع می‌شود که با نام مولدسازی اموال دولت را به فروش برسانند و منابع حاصل از فروش آن را صرف هزینه‌های جاری و حقوق و دستمزدهای دولتی کنند.

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی نیز درباره طرح مولدسازی دارایی‌های دولت می‌گوید: مولدسازی دارایی‌های دولت بسیار خوبی است، اما شکل اجرای آن مهم است و ما اینجاست که نگران هستیم. گزارش شفاف فروش اموال را به ملت ایران بدهند. برای مثال، وزارت دفاع در تهران تعداد زیادی اموال مازاد دارد. تمام استانداری‌ها در اطراف وزارت کشور مهمانسرا دارند که اینها باید فروخته شود. وی در ادامه می‌گوید: یکی از دلایلی که خصوصی‌سازی در ایران اشتباه بود، فروش به خصولتی‌ها بود. برای مثال، بزرگ‌ترین نیروگاه کشور در دولت احمدی‌نژاد به بنیاد شهید و بنیاد شهید هم به بانک دی فروخت. بودجه بنیاد شهید را دولت می‌دهد. خب توانیر که بهتر از بنیاد شهید می‌توانست نیروگاه اداره کند؟! اسم اینکه خصوصی‌سازی نیست، اسم آن آتش زدن به منابع کشور است.

عباس عبدی هم در یادداشتی نوشت: . مساله این است که همه دولت‌ها و به‌طور کلی حکومت درصدد بوده‌اند که دارایی‌های زائد خود را بفروشند. برای این کار پیش‌تر سازوکاری قانونی تعریف شده بود و اکنون هم وجود دارد.. هدف اصلی آن نیز باید رونق تولید و افزایش بهره‌وری اقتصادی باشد. ولی دولت‌های ما به‌طور معمول اموال خود را با این هدف واگذار نمی‌کنند، بلکه هر گاه پول ندارند، دنبال فروش اموال می‌روند. دقیقا مثل افزایش قیمت حامل‌های انرژی. تازه در این مرحله نیز شفاف وارد عمل نمی‌شوند و هدف اصلی نوعی توزیع رانت خواهد بود. نمونه آن کارخانه دنا بود که گل سرسبد کارخانجات به ثمن بخس و تا حدی مجانی واگذار شد و بعد از مدتی که سودهای کلان بردند، کارخانه نیز در سراشیبی قرار گرفت.

_________________________________________________________________________________________________________

کاربران نیز اینطور نظر دادند:

*سرمایه‌های راکد دولت را وارد چرخه تولید کردن کار درستی است، اما پشت درهای بسته بدون ارائه سازوکارهای قانونی و حتی فراتر از قانون می‌تواند خیلی خطرناک باشد. بله نظام بوروکراتیک کشور متورم است، اما کارکرد حداقلی دارد، دور زدن ساختار بوروکراتیک به هرج و مرج می‌انجامد. #مولدسازی

*اگر قرار است مولدسازی (حتی اگر ضروری است) بدون فساد باشد، چرا باید مصونیت قضایی برای مجریان وجود داشته باشد؟ انگاری که قطعاً تصمیم دارند کارشان را با فساد و قانون‌شکنی پیس ببرند! آیندگان شما را چطور قضاوت می‌کنند؟ پ. ن: امیدوارم همه این شنیده‌ها دروغ باشد.

*مولدسازی دارایی دولت با عقیم‌سازی رسیدگی قضایی چه سرنوشتی جز فسادآفرینی دارد؟ در کشور و نظامی که حتی هیچ‌کدام از عالی‌ترین مقامات رسمی، هیچ مصونیت قضایی ندارند، چرا یک هیئت هفت‌نفره باید یک تنه قانونگذار و مجری باشد و در قبال تشخیص و اقداماتش پاسخگوی هیچ مرجع قضایی نباشد؟!

*دستور حراج می‌دهند و اسمش را می‌گذارند «مولدسازی»، اموال مردم که به یغما رفت تهش می‌گویند ما گفتیم تخلف نشود! نه که واگذاری‌های قبلی خیلی شاهکار بوده، بعدی‌ها حتماً معجزه خواهد شد، خوشبینانه این است که باز پوست موز دیده‌اند و می‌گویند دوباره باید زمین بخوریم، بدبینانه‌اش هم بماند.

*مصوبه مولدسازی فارغ از فساد احتمالی و سازوکار و رویکرد نامناسبی که داره یه مشکل اساسی دیگه رو هم در خودش گنجونده. تا قبل از این نتیجه سازوکار شورای سران، حذف قوه تقنینی مجلس بود، با این مصوبه دیگه قوه قضائیه هم از صحنه حکمرانی حذف شد.

*در هر دولتی هر وقت صحبت از فروش املاک و اموال مازاد دولت با عنوان خصوصی‌سازی/مولدسازی مطرح می‌شود، یاد آدم معتادی می‌افتم که برای تأمین مایحتاج خود اموال پدری را به ثمن بخس می‌فروشد. به فرض امسال هم بودجه را تأمین کردید، سال‌های بعد چه می‌کنید؟ باید به فکر درآمد پایدار بود.

*بخشی از درآمدهای دولت در بودجه قرار است از محل فروش دارایی تأمین و صرف پرداخت حقوق کارمندان شود! اسمش را گذاشته‌اند مولدسازی و اکانت منتسب به وزیر کشور توئیت می‌زند که نباید تبدیل به هزینه جاری شود. چشم عباس آقا!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      وقتی شخص ۶ کلاسه رو تایید صلاحیت میکنید نتیجه بهتر از این رو داشتین

    • ناشناس

      آبی که از سر بگذره چه یک وجب چه صد وجب شاید هم هزاران وجب

    • مهتاب

      اونوقت هنوز یه سری دنبال اینن که شاه چی برد

    • sh

      چیز تازه ای نیست

    • بهارلو

      وقتی عباس عبدی نگران مردم میشه ،یعنی مردم مرفه رو مدنظر داره ،روباه مکار

    • حامد فرزین

      عدم نظارت قوه قضاییه یعنی عقیم کردن دستگاه قضایی و عدم استقلال قوه قضاییه. چه سیگنالی به جامعه ارائه میشود با این نوع نگرش در مدیریت کشور؟ در اینجا به مردم میگوییم ما (دولت و سران) فرا قانون هستند و شما مردم باید به قانون عمل کنید و قوه قضاییه برای شماست فقط!!؟ رعیت پروروی می فرمایید اساتید.

    • امین

      دولتی که انتصابی باشد نه انتخاب مردم شک نکنید که روزی شهر ها وکشور را هم می فروشد وبین خودی های دولت تقسیم می کنند از نظر این تند روها ملت ایران همان خودی ها هستند بود و نبود دیگران برای آنها مفهومی ندارد

    • مروارید

      با یه همچین کاری سالها پیش کارخانجات گیلان رو فروختن و صنایع پر رونق رو به خاک سیاه کشوندن و عده ی زیادی بیکار شدن.جالبه جناب رئیسی دایه دار برگردوندن سرمایه مردم بعد از سالها بودن که دارن دقیقا همون سیاست رو دوباره تکرار میکنن.جای تاسفه واقعا

    • ایران قلب من است

      این اموال حق قانونی ملت ایران است
      دولت هیچگونه مالکیتی نسبت به این اموال ندارد
      اموال در اختیار دولت وامانتدار ملت هستند
      چه کسانی پشت این قضیه هستند که از نظر قضایی مصون وپشت درهای بسته
      به این میگن اختلاس با مجوز قانون(من در آوردی)

    • ناشناس

      شرم آوره

    • ناشناس

      این نشون میده که تحریم‌ها قشنگ پدر اقتصاد ومردم سوزوند

    • ناشناس

      مغز فندقی‌ها

    • ناشناس

      چرا ؟؟؟؟؟؟

    • اف،ام

      نقدهای‌شماها‌جناحی!‌به‌نفع‌خود!اصلاح‌طلبها‌رفقای‌خودشان‌را‌میارند!اصول‌گرا‌جناح‌خودشه!بعد...
      به‌این‌میگن‌انتقام،نه‌انتقاد.....اعتماد!بی‌اعتمادی‌از‌همین‌کارها‌شروع‌شده.

    • ساعی

      یک پیشنهاد واسه مردم ویا به‌قولی به‌منتقدین حکومتی و یا منتقدین دولتی دارم ‌، خودتون رو خسته نکنید.حکومت ویادولت مسمم به راه خود ادامه خواهند داد بدون اینکه سخنی بر ضرر خودرا بشنوند ویابخواهندبشنوندو تغییر رویه دهند.ببینید کی گفتم ، ایکاش من هم یک دزد،غارتگر،اختلاس گر‌ ویا یک مسئول رده بالا بودم تااین سخنم درجایی ثبت میشد .ودرکل منظورم اینه بی خیال باشیدو فقط فکرآخرت باشید چون تنها ارمغان حکومت واسه مردم کنارسفره و بدبخت همین است وبس . ..باور نمیکنی آزمایش کن .

    • م بهرامی

      سفید سفید

    • ناشناس

      چه بخور بخوری بشه.سفره هاشون رو دارن پر میکنن بیچاره مردم.

    • شهنی/

      فکر نکنم عاقبت بخیری برای ملت باشد تا بحال چنین بود چون کسی بفکر مملکت ومردم نیست

    • ناشناس

      آره برای اختلاس پول خوبیه

    • sazeh civil Arjan . co

      هر دم از ای بار بری می رسد
      تازه تر از تازه تری می رسد
      ملک بفروشی تا حقوق بدین، بابا دمتون گرم و خدا قوت با این کارکردتون
      سوال بنده این است که از این ۱۰۸ هزار میلیارد چقدر حق الزحمه این کمیسون ۷ نفره است؟
      نان پدر و شیر مادر حلالتان

    • ایرانی

      😠😠😠😠😠

    • مهساامینی

      بزار گرون شه والا بزار گرون شه خخخخ

    • احمد

      نمیاد بالا متنش.. دستوراومد؟

    • ناشناس

      دارایی های مردم به غارت برده میشوند مردم بهوش باشید مردم بگوش باشید علنی مملکت رو به تاراج میبرند

    • یه شهروند معمولی

      چوب حراج زدن به بیت المال

    • ناشناس

      تاراج

    • ناشناس

      با این وضع اقتصادی ملت هم برای تامین معیشت خانواده اش به این ذلت تن خواهد داد

    • ناشناس

      واسه ما چه فرقی داره هرکس بیاید زندکی ما همینه بدبختی

    • محمد

      ماشالله

    • لبخند

      از اول هم همین بوده و خواهد بود همینه

    • ناشناس

      برادران دلواپس کیهان نمیخوان در این مورد نظر بدن

    • M.A

      هر وقت دولتی ها میخوان یه کاری کنند و میگن به فکر رفاه بیشتر مردم هستیم ما باید مثل بید بلرزیم که خدایا این بار قراره چه بلایی سرمون بیارن.چی شد سرمایه های این مملکت که برای پرداخت حقوق مردم چوب حراج زدین به اموال دولتی؟؟؟

    • سعید

      ننگ بر این دولت

    • ناشناس

      خوش به حال دکترای روانپزشک همه روانی میشند از فقر و بی پولی باید بریم مشت مشت قرص بخوریم چه خبرته رییسی این ملت ادمند

    • 007

      فقط بالاسرتونونگاه کنیدخدای هم هست

    • خ ع

      ای وای وطنم چه به روزت آمد

    • ناشناس

      بهترین دولت در سه دهه اخیر است

    • محمدتنها

      وقتی ،طرحهای احمدی نژاد رو تصمیم به اجرا بگیرید همین میشه

    • جمشید

      این نان خشکی که مردم به زحمت میخورند آنرا هم بگیرید.حقوقی که شما میدهید اگر کفاف اجاره خانه را بدهددیگه چیزی برای خوردن نمی ماند.اجناس صد درصد.بعضی ها خیلی بیشتر گران شده.ولی حقوق ۲۰صد.این اسمش چیست

    • ناشناس

      دیگه درطول این سالها همه فهمیدیم مردم هیچ نقشی در هیچ چیز ندارند و نخواهند داشت.

    • علی

      بزارید 4سال تمام بشه،، ببینیم تو مناظرات بعدی، چه برنامه ای میخواد رو کنه

    • امین

      بخدا آدم میخونه دیونه میشه

    • ب

      چه خبره

    • ناشناس

      من که فکر رفتنم حالا هرچی میخاد بشه تو کشور

    • شراره احمدی

      ای مردم بازم دارن گولمون میزنند

    • گیلانی

      تنگه هرمز را ببندید .

    • گیلانی

      آقای رئیسی به سفر قطر کرد

    • ناشناس

      کفگیر ته دیگ خورده

    • ناشناس

      یواش یواش ما رو هم به عنوان برده به کشورهای دیگه می فروشن

    • ناشناس

      بوی اختلاس دیگری به مشام میرسد

    • M.A

      اتفاقا همین مردم بودن که به این دولت ورییسش رای دادن

    • بدون نام

      چه کارها که نمی‌کند این دولت فخیم

    • ناشناس

      دیگه هر چی هست می فروشند. خخخخ

    • k.n

      جناب آقای رئیسی متاسفانه به هیچ کدام از وعده هاتون عمل نکردید.به قول شاعر کارهرکس نیست خرمن کوفتن" گاو نر می خواهد و مرد کهن .

    • ناشناس

      بخاطر همین عضو اف ای تی اف نشدند دیگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج