جاباما
۱۲۸۸۰۳۵
۴۱۶۱
۴۱۶۱
پ

سهمیه بنزین آزاد و دولتی سال بعد تغییر می‌کند؟

بررسی لایحه بودجه در مجلس و مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق درباره بنزین، این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا در سال آینده سهمیه بنزین دولتی و آزاد تغییر می‌کند و یا این‌که برنامه جدیدی برای قیمت بنزین وجود دارد؟

خبرآنلاین: بررسی لایحه بودجه در مجلس و مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق درباره بنزین، این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا در سال آینده سهمیه بنزین دولتی و آزاد تغییر می‌کند و یا این‌که برنامه جدیدی برای قیمت بنزین وجود دارد؟

کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ روز پنج‌شنبه هفته گذشته مصوبه‌ای جدید در حوزه تخصیص سهمیه بنزین داشت که براساس آن، خانواده‌هایی که خودرو ندارند نیز ماهانه ۱۵ لیتر بنزین به ازای هر عضو خانواده دریافت خواهند کرد و به این شکل، در بخش‌هایی از لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده تغییراتی داد.

براساس اعلام نمایندگان مجلس، دولت از ابتدای خرداد ماه سال آینده در صورت تحقق منابع، مجاز است به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر عضو خانواده ماهانه ۱۵ لیتر بنزین سهمیه‌ای اختصاص دهد و امکان تبادل آن را در بازار فراهم کند.

براساس این مصوبه، خانواده‌هایی که خودرو ندارند، کارت سوخت باید داشته باشند و با توجه به اینکه همه کارت سوخت‌های صادر شده براساس پلاک و مشخصات خودرو است، بنزین برای خانواده‌های بدون خودرو باید براساس اطلاعات شخصی آنها یعنی کارت ملی باشد.

طرح بازتوزیع یارانه بنزین از اول اسفند ماه سال ۱۴۰۰ در جزیره کیش به صورت آزمایشی اجرا شد و همه شهروندان دارای کارت کیشوندی اعم از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو واجد دریافت سهمیه بنزین ۲۰ لیتری شدند. بر اساس این طرح شهروندان جزیره کیش با کارت‌های بانکی خود در پمپ بنزین‌ها و با همان قیمت بنزین سهمیه‌ای می‌توانستند سوخت‌گیری کنند و افراد فاقد خودرو هم می‌توانستند سهمیه خود را به دیگران انتقال بدهند یا بفروشند.

با توجه به سابقه اجرای این طرح در جزیره کیش، اگر مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در صحن علنی مجلس به تصویب برسد، ممکن است سهمیه سوخت از این به بعد به ازای هر فرد ایرانی و بر اساس کارت ملی او اختصاص داده شود.

سهمیه بنزین دولتی و آزاد در سال آینده تغییر می‌کند؟

در این میان، بررسی لایحه بودجه در مجلس و مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق درباره بنزین، این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا در سال آینده سهمیه بنزین دولتی و آزاد تغییر می‌کند و یا این‌که برنامه جدیدی برای قیمت بنزین وجود دارد؟

در همین رابطه، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ برای اختصاص سهمیه بنزین به خانوارهای بدون خودرو تاکید کرد که سال آینده سهمیه هزار و ۵۰۰ تومانی دولتی و سهمیه ۳ هزار تومانی آزاد ثابت خواهد ماند.

مالک شریعتی گفت که با این مصوبه دولت اجازه دارد بدون افزایش هرگونه قیمت سهمیه‌ای و آزاد بنزین، با استفاده از صرفه‌جویی‌ها، سهمیه‌ای را به خانوارهای بدون خودرو اختصاص بدهد.

او درباره این مصوبه توضیح داد در این گروه از خانوارها به هر نفر ماهانه 15 لیتر بنزین اختصاص داده می‌شود و امکان تبادل آن در بازار فراهم می‌شود.

به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، علاوه بر عادلانه‌تر شدن توزیع یارانه بنزین، شکل گیری چنین بازاری می‌تواند دولت را به تدریج از فشار قیمت گذاری خارج کند و تنها نقش تنظیم‌گر داشته باشد؛ با این حال دولت باید بازاری ایجاد کند تا این سهمیه به یارانه نقدی تبدیل نشود و در پایان هر ماه تسویه کند تا کسی سهمیه‌های بنزین را جمع نکند.

مالک شریعتی متذکر شد: سهمیه‌های خودروهای سواری عمومی مانند تاکسی‌ها، تاکسی‌های اینترنتی، وانت‌بارها، موتورسیکلت‌ها و خانوارهایی که دو خودرو در خانه دارند، حفظ می‌شود.

این نماینده همچنین تاکید کرد که این مصوبه به کسی ضرر جدی نمی‌رساند و ارزش افزوده‌ای برای خانوارهای بدون خودرو فراهم کرده است.

بر اساس آماری که شریعتی ارائه داده، نزدیک 45 درصد خانوارهای کشور خودرو ندارند و سهمیه‌ای از یارانه بنزین هم دریافت نمی‌کنند.

تصمیم مجلس درباره قیمت بنزین چه بود؟

اما تصمیم نهایی درباره قیمت بنزین چه بوده است؟ رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق در توضیح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: به منظور برقراری عدالت در بهره مندی از یارانه بنزین، خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر عضو خانواده ماهانه ۱۵ لیتر بنزین سهمیه بنزین دریافت می کنند؛ این حکم باید از خرداد ۱۴۰۲ عملیاتی شود، البته تاکید می کنم که قیمت بنزین در سال آینده افزایش پیدا نمی‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج