جاباما
۱۲۸۸۱۰۸
۵۹۰۹
۵۹۰۹
پ

عکسی جالب از نخستین خودرویی که وارد تهران شد

سال ۱۲۷۹ شمسی بود که مظفرالدین شاه در سفر به بلژیک، با اتومبیل آشنا شد و با وجودی که خزانه مملکت خالی بود از بانک انگلیس وام گرفت و ماشین را خرید و در بازگشت به ایران آن را با خود آورد.

همشهری آنلاین نوشت: سال ۱۲۷۹ شمسی بود که مظفرالدین شاه در سفر به بلژیک، با اتومبیل آشنا شد و با وجودی که خزانه مملکت خالی بود از بانک انگلیس وام گرفت و ماشین را خرید و در بازگشت به ایران آن را با خود آورد.

عکسی جالب از نخستین خودرویی که وارد تهران شد

مظفرالدین شاه در این سفر با مدیرعامل شرکت رنو گفت‌وگو کرد و توانست ۲دستگاه خودرو وارد ایران کند.آن طور که در منابع تاریخی آمده است مدیرعامل شرکت رنو یک اتومبیل را به شاه هدیه می‌کند و دومی را به قیمت ۱۶ هزار فرانک (۴۰۰۰ تومان) به مظفرالدین شاه می‌فروشد.

مظفرالدین شاه هر ۲خودرو را با قطار و کشتی از روسیه و دریای خزر به انزلی آورد. سپس از انزلی با راننده به سمت دارالخلافه قاجار حرکت کرد، اما جاده‌های کشور که خاکی و پر از چاله بود، باعث شد یکی از خودروها در بین راه خراب و هرگز به تهران نرسد. اما دومی پایش به پایتخت رسید و چون دود می‌کرد، «کالسکه دودی» و «کالسکه آتشی» نام گرفت. خیابان‌های تهران هم مثل همه‌جای ایران، مناسب رانندگی نبود. به همین خاطر شاه ایران فقط گاهی از آن استفاده می‌کرد.این خودروی بعد از مرگ مظفرالدین‌شاه به محمدعلی پسر او رسید که با مشروطه‌خواهان سر ناسازگاری داشت. او بعدازظهر اوایل اسفندماه ۱۲۸۶ با این خودرو برای گردش به دوشان‌تپه رفت بود که با نقشه «حیدر عمواوقلی» از فعالان جنبش مشروطه ایران، ۲بمب دست‌ساز را به سمتش پرتاپ کردند. محمدعلی‌شاه آسیبی ندید اما این خودرو برای همیشه از کار افتاد و قصه نخستین خودروی وارد شده به ایران تمام، شد.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج