۱۲۸۸۷۸۰
۴۲۶۳
۴۲۶۳
پ

غذاهای مفید بعد از زایمان کدام‌ها هستند؟

بارداری فرایندی است که در طی حدوداً ۹ ماه بدن زنان را به صورت کامل دگرگون می کند و تمامی فرایندهای طبیعی بدن را برای زایمان تغییر می دهد.

جامعه ۲۴: بارداری فرایندی است که در طی حدوداً ۹ ماه بدن زنان را به صورت کامل دگرگون می کند و تمامی فرایندهای طبیعی بدن را برای زایمان تغییر می دهد. خود فرایند زایمان نیز تاثیر زیادی در بدن زن دارد و باعث ایجاد تغییرات فراوان در آن می شود. یکی از مهمترین مسائل پس از زایمان چه به صورت طبیعی و چه به صورت سزارین، داشتن تغذیه مناسب است.

فرایند بارداری و زایمان انرژی بسیار زیادی از فرد می گیرد و لازم است که این انرژی بعد از زایمان جبران شود. علاوه بر این، به دلیل شیردهی به نوزاد بعد از زایمان، نیاز به یک رژیم غذایی مقوی و مناسب است تا هم سلامت مادر و هم سلامت نوزاد حفظ شود.

غذاهای مفید بعد از زایمان کدام‌ها هستند؟

غذاهای مناسب بلافاصله بعد از زایمان

پس از زایمان به دلیل از دست دادن مقدار زیادی انرژی و مواد مغذی، لازم است که مادر بلافاصله از مواد پروتئینی و ویتامین های مختلف علی الخصوص ویتامین c استفاده کند.

مواد پروتئینی به بدن کمک می کنند که بافت های از دست رفته را جبران کند و از لاغر و ضعیف شدن بدن بعد از زایمان جلوگیری نماید.

 ویتامین c، بتاکاروتن و زینک در ترمیم زخم های حاصل از زایمان نقش مهمی دارند. افرادی که زایمان آنها به صورت سزارین بوده لازم است که حتماً از مواد غذایی حاوی این موارد استفاده کنند.

همچنین استفاده از آهن به دلیل نقش خون سازی که دارد برای کسانی که عمل سزارین زایمان طبیعی داشته اند بسیار مفید است و کمک می کند که سریع خون از دست رفته در بدن جبران شود.

مواد مغذی لاکتوژنیک نیز در تولید شیر نقش بسزایی دارند و در ساخته شدن شیر کافی برای نوزاد کمک می کنند. لازم است که از این گونه مواد مغذی نیز حتما بعد از زایمان استفاده گردد.

تغذیه مناسب برای کاهش التهاب بعد از زایمان

وجود التهاب در بدن بعد از زایمان کاملاً طبیعی است و ممکن است که التهاب حاصل از زایمان تا چند روز بعد باقی بماند.

مواد غذایی مختلفی وجود دارد که با مصرف آنها می توانید التهاب بدن پس از زایمان را کاهش دهید. از جمله این مواد غذایی می توان به سبزیجات تازه، میوه های دارای هضم آسان مثل توت، پروتئین های غنی از آهن مثل قلم گاو و گوسفند، ماهی های چرب مثل قزل آلا و فرآورده های پروبیوتیک اشاره کرد.

غذاهای با هضم آسان برای بعد از زایمان

به دلیل دشواری فرایند زایمان و بارداری، بدن مادر بسیار ضعیف می شود و همین ضعیف شدن باعث میشود که دستگاه گوارش آنها نتواند با قدرت کامل نسبت به هضم غذا ها اقدام کند.

بنابراین لازم است که در چند روز بعد از زایمان، از خوردن غذاهای دارای هضم سخت مثل نوشیدنی های گازدار و غذاهای سرخ شده خودداری نمایید.

غذاهایی که باعث نفخ و یبوست می گردند پس از زایمان مخصوصاً بعد از زایمان حالت سزارین اصلا توصیه نمی شود.

 سوپ های گرم که هضم آسانی دارند به همراه ماست و پنیر محلی باعث میشوند که کمترین مشکل را در هضم غذا داشته باشید و خیلی سریع تر بتوانید انرژی از دست رفته خود را جبران کنید.

توصیه می شود که بعد از زایمان وعده های غذایی خود را کوچکتر کنید و به جای مصرف غذاهای سنگین در سه وعده غذایی، از غذاهای سبک در وعده های غذایی متعدد استفاده کنید.

مواد غذایی دارای ویتامین سی

ویتامین سی یکی از مفیدترین ویتامین ها بعد از زایمان است و مصرف آن بعد از زایمان الزامی می باشد. ویتامین c یکی از آنتی اکسیدان های طبیعی است که با عفونت ها مقابله می کند.

همچنین ویتامین c به بهبود بافت بدن کمک می کند و باعث میشود که زخم ها سریعتر بهبود پیدا کنند و بافت های از دست رفته بدن جبران شوند.

مقدار مناسب ویتامین سی حدود ۱۸۰۰ میلی گرم است و میتوانید این ویتامین را با مصرف میوه هایی مثل هندوانه، انبه، توت فرنگی، گوجه فرنگی و بروکلی تامین کنید.

استفاده از کمپوت بعد از زایمان

پس از زایمان معمولاً دستگاه گوارش ضعیف می شود و شخص نمی تواند از بعضی از مواد غذایی استفاده کند. میوه های خام از جمله این مواد غذایی هستند.

پس از زایمان نیاز بالایی به ویتامین ها و مواد مغذی موجود در میوه ها وجود دارد اما به دلیل سختی هضم میوه ها، خیلی از مادران از مصرف آنها خودداری می نمایند و همین باعث می شود که بدن آنها به سرعت تحلیل رفته و نتوانند انرژی لازم برای شیردهی به نوزاد را به دست بیاورند.

 خوشبختانه با وجود کمپوت ها می توان اینگونه مواد غذایی را به راحتی با میوه های خام جایگزین کرد و به جای میوه خام بعد از زایمان از کمپوت ها استفاده کرد.

کمپوت گلابی یکی از بهترین گزینه ها برای مصرف بعد از زایمان است چرا که به جذب کلسیم کمک می کند و همین باعث می شود که فرد پس از زایمان دچار پوکی استخوان نشود.

کمپوت گلابی همچنین دارای فیبر و میزان آب بالایی است که باعث جلوگیری از نفخ و یبوست میشود. توصیه می کنیم که حتما بعد از زایمان یک یا دو گلابی در روز به همراه آب ولرم استفاده کنید.

غذا های مضر بعد از زایمان

تنها پس از چند روز از زایمان دستگاه گوارش به قدرت سابق خود برمی گردد و میتوانید به صورت عادی و همانند یک فرد معمولی از مواد غذایی مختلف استفاده کنید اما به دلیل قرار داشتن در فرایند شیردهی، تمام مواد غذایی مورد استفاده شما روی سلامت نوزاد نیز اثر خواهد گذاشت بنابراین توصیه می کنیم که از مصرف برخی از مواد غذایی مثل مواد غذایی دارای کافئین یا ماهی های دارای جیوه زیاد خودداری کنید. کافئین باعث اختلال خواب نوزاد می شود و ماهی های دارای جیوه نیز ممکن است به سیستم عصبی نوزاد آسیب برسانند.

مواد غذایی کنسرو شده و دارای مواد نگهدارنده باعث پایین آمدن کیفیت شیر مادر خواهند شد و موجب اختلال در رشد سریع نوزاد می شوند.

بنابراین توصیه می کنیم که تا حد امکان پس از زایمان از این گونه مواد غذایی دوری کنید. خوراکیهای نفخ آور و دارای گلوتن نیز پس از زایمان توصیه نمی شوند. برای جلوگیری از نفخ بعد از زایمان می توانید به سراغ مواد غذایی فیبر دار مثل گندم، جو و سبزیجات تازه بروید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج