۱۲۸۹۲۰۸
۱۷۰۰۲
۱۷۰۰۲
پ

کشف گورستان سنگی دوره پیش از اسلام در گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از کشف گورستان سنگی در کنار یکی از سواحل غربی استان خبر داد و گفت: سابقه این گور باستانی به ۲ هزار سال قبل باز می‌گردد.

ایلنا: ولی جهانی از کشف یک گورستان سنگی در کنار یکی از سواحل غربی گیلان خبر داد و گفت: سابقه این گور باستانی به ۲ هزار سال قبل باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه این گور باستانی در ساحل شهرستان تالش کشف شده است، افزود: سابقه استقرار گور در سواحل به دوره‌های پیش از اسلام باز می‌گردد.

جهانی ادامه داد: بسیاری از گردشگران و جهانگردان ایرانی و خارجی که در دوره‌های مختلف از ساحل و جلگه گیلان بازدید کردند و بر این موضوع تاکید داشتند که در جلگه‌های گیلان آثار استقرار پیش از اسلام وجود ندارد و اگر کسی بخواهد مطالعاتی در این زمینه انجام دهد باید به مناطق کوهستانی برود.

وی اضافه کرد: حتی پژوهشگر معروف گیلان و استاد تاریخ «منوچهر ستوده» در کتاب وزین خود «آستارا تا استرآباد» به صراحت اعلام می‌کند که جلگه‌های گیلان دارای آثار پیش از اسلام نبوده است و به دلیل مشکلات باتلاقی بودن و غیره در آن زمان امکان سکونت در این قسمت از استان گیلان در گذشته‌های دور بویژه پیش از اسلام وجود نداشته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان تصریح کرد: کشف این گور باستانی در غرب گیلان و کشف گورهای دیگر در شرق استان از جمله رحیم آباد نشان می‌دهد که ساحل گیلان و جلگه‌های آن دارای سابقه استقرار انسان در دوره‌های پیش از اسلام بوده ولی مورد مطالعه و پژوهش قرار نگرفته است.

جهانی ادامه داد: به طور قطع کاوش اضطراری این گور کلان سنگی و احتمالاً گورهای همجوار می‌تواند به گونه‌شناسی معماری گورهای باستانی و سابقه استقرار در کنار سواحل گیلان که برای اولین بار در جلگه غرب گیلان به دست آمده کمک کند.

وی تاکید کرد: هرگونه اطلاعات دقیق‌تر از این گور منحصر به فرد منوط به انجام کاوش‌های گسترده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج