۱۲۹۲۰۱۸
۱۹۵۰
۱۹۵۰
پ

دولت آمریکا با کاشت تراشه نورالینک در مغز انسان مخالفت کرد

تراشه‌ی مغز-کامپیوتر نورالینک که قرار است افراد معلول را قادر به حرکت و افراد نابینا را بینا کند، احتمالا به‌این‌زودی‌ها روی انسان آزمایش نخواهد شد.

زومیت: تراشه‌ی مغز-کامپیوتر نورالینک که قرار است افراد معلول را قادر به حرکت و افراد نابینا را بینا کند، احتمالا به‌این‌زودی‌ها روی انسان آزمایش نخواهد شد.

ایلان ماسک بارها ادعا کرده که شرکت نورالینک در آینده‌ای نزدیک کارآزمایی بالینی تراشه‌ی مغز-کامپیوتر را روی انسان شروع می‌کند، با این‌حال تا پیش از افشاگری جدید خبرگزاری رویترز، هرگز نگفته بود که نهادهای رگولاتوری ایالات متحده پیش‌تر حداقل یک‌بار با این تصمیم مخالفت کرده‌اند.

رویترز در گزارشی اختصاصی می‌نویسد نورالینک اوایل سال ۲۰۲۲ از سازمان غذا و داروی ایالات متحده درخواست کرده است مجوز آزمایش روی انسان را صادر کند با این‌حال مقامات آمریکایی در نهایت اجازه نداده‌اند چنین مجوری صادر شود.

شماری از کارمندان نورالینک با شرط محفوظ ماندن هویت‌شان، از شناسایی ده‌ها مشکل در تراشه‌ی مغز-کامپیوتر نورالینک توسط نهادهای رگولاتوری خبر داده‌اند. ظاهراً سازمان غذا و دارو به شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک گفته است که تا زمان برطرف نشدن این مشکلات، اجازه‌ی آغاز کارآزمایی بالینی صادر نخواهد شد. سازمان غذا و دارو نگران سلامتی کسانی است که تراشه در مغز آن‌ها کاشته می‌شود.

کمتر از یک سال پس از رد درخواست نورالینک، ایلان ماسک بار دیگر روی وعده‌های اولیه‌ی خود تأکید کرد و گفت تنها چند ماه تا آغاز کارآزمایی بالینی فاصله داریم. کارکنان نورالینک که با رویترز مصاحبه کرده‌اند، شک دارند که این شرکت بتواند در ضرب‌الاجل تعیین‌شده توسط ایلان ماسک تمامی مشکلات را برطرف کند.

منابعی آگاه به رویترز گفته‌اند در سال ۲۰۲۰، پیشرفت کُند پروژه‌ی بلندپروازانه‌ی نورالینک باعث شده است ایلان ماسک تا ساعت ۲:۰۰ بامداد «از عصبانیت فریاد بزند.» یکی از کارکنان نورالینک می‌گوید ایلان ماسک باید بداند که تراشه‌ی مغز-کامپیوتر با خودروهایی که تسلا می‌سازد فرق دارد. او در ادامه اضافه کرد: «درحال صحبت درباره‌ی مغز انسان هستیم، نه اسباب‌بازی.»

دولت آمریکا با کاشت تراشه نورالینک در مغز انسان مخالفت کرد

ایلان ماسک حداقل از سال ۲۰۱۹ به بعد، بارها وعده داده که کارآزمایی بالینی تراشه‌ی نورالینک در آینده‌ای نزدیک آغاز می‌شود. او در سال ۲۰۲۰ گفت کارآزمایی تراشه‌ی موردبحث که ابعادی در حد سکه دارد «در کمتر از یک سال دیگر» آغاز می‌شود. ماسک می‌گوید تراشه‌ی نورالینک به افراد معلول امکان راه رفتن و برقراری ارتباط با دیگران را خواهد داد.

ایلان ماسک اوایل سال ۲۰۲۱ در توییتی گفت نورالینک در حال همکاری با سازمان غذا و دارو است تا «کارآزمایی بالینی را قبل از پایان امسال شروع کند.» تقریبا ۱۰ ماه بعد، ایلان ماسک گفت آغاز کارآزمایی بالینی برای «سال آینده» تعیین شده است.

میلیاردر پرحاشیه که در یک سال اخیر به دلیل تصاحب توییتر بارها خبرساز شده است، اواخر سال گذشته‌ی میلادی وعده داد که «تنها ۶ ماه» تا آغاز کارآزمایی بالینی تراشه‌ی نورالینک فاصله داریم.

رد شدن درخواست نورالینک به معنی شکستی بزرگ برای این شرکت نیست. رویترز می‌گوید سازمان غذا و دارو تقریبا یک‌سوم کل درخواست‌های کارآزمایی بالینی را در اولین مرحله‌، رد می‌کند. با این‌وجود، سکوت ایلان ماسک در این زمینه عجیب به نظر می‌رسد. ماسک به وعده‌های بزرگش شهرت دارد و جملاتی با محوریت تراشه‌ی نورالینک به زبان آورده که هر کسی را هیجان‌زده می‌کند.

ایلان ماسک رابطه‌ی خوبی با نهادهای رگولاتوری آمریکا ندارد. به عقیده‌ی ماسک، این نهادها بیشتر از آنکه کمک‌کننده باشند، مانع‌تراشی می‌کنند. او پیش‌تر به‌خاطر سیاست‌هایش در تسلا بارها با نهادهای رگولاتوری آمریکا وارد مجادله شده است.

یکی از کارکنان نورالینک می‌گوید ایلان ماسک تمایل دارد رویکرد همیشگی خود را که «حرکت سریع روبه‌جلو» است، به نورالینک تزریق کند. ماسک قبلا از این سبک مدیریتی در تسلا، اسپیس ایکس و حتی توییتر استفاده کرده است. این رویکرد احتمالا در حوزه‌ی تجهیزات پزشکی چندان جواب‌گو نیست.

نورالینک هم‌اکنون در حال انجام آزمایشات بیشتر روی حیوانات است تا به داده‌های لازم برای رفع نگرانی‌های سازمان غذا و داروی آمریکا دست پیدا کند. این شرکت احتمالا در ادامه‌ی مسیر با موانع قانونی بیشتری مواجه خواهد شد. نورالینک در حوزه‌ی تراشه‌های مغز-ماشین، شرکت Synchron را به‌عنوان رقیب خود می‌شناسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج