۱۲۹۲۱۲۳
۱۱ نظر
۷۰۴۸۷
۱۱ نظر
۷۰۴۸۷
پ

حرکت عجیب دختری بر صحنه تالار وحدت

«نی‌انبان» را همیشه در دست مردان دیده‌ایم و حرکتی عجیب محسوب می‌شود اگر زنی را ببینیم که این ساز بادی را می‌نوازند، اما محسن شریفیان نواختن این ساز سنتی بومیان جنوب را که بین زنان رایج نبوده، به دختر خود آموزش داده و همیشه در گوش او خوانده که آینده از آن زنان است؛ تا جایی که در کنسرت‌های آخر هفته گذشته‌اش، «لیانا» شگفتانه صحنه شد.

ایسنا: «نی‌انبان» را همیشه در دست مردان دیده‌ایم و حرکتی عجیب محسوب می‌شود اگر زنی را ببینیم که این ساز بادی را می‌نوازند، اما محسن شریفیان نواختن این ساز سنتی بومیان جنوب را که بین زنان رایج نبوده، به دختر خود آموزش داده و همیشه در گوش او خوانده که آینده از آن زنان است؛ تا جایی که در کنسرت‌های آخر هفته گذشته‌اش، «لیانا» شگفتانه صحنه شد.

اگر کلیدواژه «موسیقی جنوب» را در گوگل سرچ کنید، عمده تصاویر یا ویدیوها مربوط است به مردانی که با سازهای مخصوص به این خطه از ایران، در حال اجرای موسیقی پرشور نواحی هستند. تماشای تصویری از زنان نوازنده در موسیقی جنوب، هنوز هم نادر و عجیب است اما «لیانا شریفیان» که پدرش سال‌هاست سرپرستی گروه «لیان» را عهده دار است، به مدد همراهی پدر، یکی از این استثناها را رقم زده است.

حرکت عجیب دختری بر صحنه تالار وحدت

لیانا شریفیان/ عکس: امیررضا رعیتی

در موسیقی جنوب ایران سازهای بادی و کوبه‌ای نقش موثرتری دارند که توسط اجراکنندگان خود که اغلب هم مردان هستند و لباس‌های محلی بر تن دارند، نواخته می‌شود. این اجرا اغلب با حرکاتی همراه است که شاید همین ویژگی امکان حضور زنان را دشوارتر می‌کند.

اما در میان سازهای مهم جنوب ایران که شناسنامه آوایی متفاوت و منحصربه فردی نسبت به سازهای ایرانی از خود بروز می‌دهد، «نی‌انبان» جایگاه ویژه ای دارد. نی‌انبان سازی است قدیمی که قدمت مستند آن در بوشهر به بیش از ۲۰۰ سال برمی‌گردد.

حرکت عجیب دختری بر صحنه تالار وحدت

گفته می‌شود نواختن نی‌انبان تا همین ۱۰ سال پیش چندان در بین زنان رایج نبوده است؛ حتی اگر خم و چم نواختن آن را از بر بوده باشند.

«لیانا شریفیان»، فرزند محسن شریفیان ـ آهنگساز، نوازنده و سرپرست گروه «لیان» ـ نوازنده ۲۴ ساله‌ای است که خارج از کشور در رشته موسیقی تحصیل کرده و همچون پدر، نی‌انبان می‌نوازند.

«لیانا» خود از جمله آن زنانی است که با محدودیت‌های ذهنی که وجود داشته، با وجود آنکه پدرش از شناخته‌شدگان موسیقی است، از ۱۶ سالگی نواختن ساز را آغاز کرده است؛ زیرا تا پیش از آن رایج نبوده است که بانوان این ساز را بنوازند.

اکنون این نوازنده جوان که میراث‌دار پدر شده و همچون او نی‌انبان می‌نوازد، در اجراهای اخیر گروه به‌عنوان نوازنده و همخوان به روی صحنه رفته و جا پای پدر گذاشته است.

حرکت عجیب دختری بر صحنه تالار وحدت

عکس: امیررضا رعیتی

اگر تا به حال به کنسرت‌های گروه «لیان» رفته باشید، دیده‌اید که این شریفیان پدر است که با نی‌انبان خود به روی صحنه می‌آید و با نواختن این ساز، حال و هوای جنوب، دریا و وزش ملایم باد این منطقه را یادآور می‌شود، اما در دو اجرای اخیر گروه، فرزند شریفیان به روی صحنه آمد و سازی را که عمدتا به دست مردان دیده‌ایم، نواخت و به نوعی با این کار خود، تصورها را از موسیقی جنوب و مردان نوازنده آن تغییر داد.

حرکت عجیب دختری بر صحنه تالار وحدت

محسن شریفیان

خود «لیانا شریفیان» می‌گوید که وقتی در ۱۷ سالگی در یکی از کنسرت‌های پدرش برای اولین‌بار در تالار وحدت به روی صحنه رفت و با شور و اشتیاق تماشاگران رو به رو شد، متوجه شد که زنان در این موسیقی چه جایگاه ویژه‌ای می‌توانند داشته باشند.

در ادامه می‌توانید مصاحبه کوتاهی از لیانا شریفیان را که توسط بهمن بابازاده (خبرنگار موسیقی) تهیه  شده است، تماشا کنید.

حرکت عجیب دختری بر صحنه تالار وحدت

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      دم پدرت گرم بله چرا که نه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        استاد موسیقی سنتی رو هم فمنیست کردند رفت

    • عبداله

      جهت اطلاع
      در جنوب خانوادهای که پدر یا پسر نیهمبون (نیهمبون به لهجه جنوبی )) میزنن دخترانی یافت میشود بنا به علاقه
      هم اموزش میبینن و در مراسم شادی زنانه نیهمبون مینوازن

    • ن- م

      دیدید هیچی نشد . چه اشکالی داره مگه ؟

    • ناشناس

      هاریکا

    • ناشناس

      درود به هنر درود به دختر ایران زمین

    • ناشناس

      موفق باشی دخترم . تبریک به شما و پدر بزرگوارتان.

    • ناشناس

      اتفاقا زنان تو بوشهر ني انبان ميزنن

    • ایرانی

      انشالله موفق باشی دخترم، ما بشما افتخار میکنیم آفرین برشما

    • ناشناس

      واقعا آفرین به این دختر هنرمند ایرانی با وجود محدودیتهای موجود!!!! برای زنان ایرانی!!!! واقعا مرحبا همیشه خوش بدرخشید شیر دخترایرانی باعث افتخار همه دختران و زنان ایرانی هستی پاینده باشی

    • ناشناس

      هزار آفرین به دختر زیبای جنوبی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج