جاباما
۱۲۹۳۰۵۸
۳۴۰۷
۳۴۰۷
پ

نگرانی پاکستان از احتمال شکایت ۱۸میلیارد دلاری ایران

منابع پاکستانی مطلع گفتند که "شهباز شریف" نخست وزیر پاکستان نسبت به احتمال شکایت ایران به مراجع بین المللی حساس شده و قصد دارد از طریق رایزنی های دیپلماتیک با ایران موضوع را مدیریت کند.

عصر ایران: پاکستان بار دیگر با خطر طرح دعوی قضایی در دادگاه بین المللی مواجه شده است - اما این بار در مورد پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان (IP) است. "شهباز شریف" نخست وزیر پاکستان قصد دارد از کانال های دیپلماتیک برای جلوگیری از درگیری حقوقی بین دو کشور استفاده کند.

منابع پاکستانی به نشریه "اکسپرس تریبون" پاکستان گفتند که نخست وزیر نسبت به این وضعیت حساس شده است. مقامات آگاه پاکستانی گفتند که ایران مدعی است که تاکنون ۲ میلیارد دلار برای تکمیل خط لوله صادرات گاز در خاک خود هزینه کرده است در حالی که پاکستان حتی هنوز کار ساخت و ساز را آغاز نکرده است.

دولت مسلم لیگ شاخه نواز پاکستان پیش از این و تحت فشار عربستان سعودی، تصمیم گرفت پروژه احداث خط لوله LNG گوادر را متوقف کند. در آن زمان، پاکستان بر این عقیده بود که در صورت تثبیت وضعیت بین ایالات متحده و ایران، خط لوله ۸۰ کیلومتری را که به ایران متصل می شود، می سازد.

در سال ۲۰۱۷، عربستان سعودی وارد مناقشه دیپلماتیک با قطر شد و بر نواز شریف فشار آورد تا هم خط لوله گاز ایران-پاکستان و هم قرارداد LNG با قطر را متوقف کند.

با این حال، پاکستان فقط قرارداد LNG  گوادر که بخشی از پروژه خط لوله گاز ایران به پاکستان در نظر گرفته می‌شد را لغو کرد و قرارداد LNG با قطر را ادامه داد.

مقامات پاکستانی می گویند که اکنون ایران چاره ای جز تشکیل پرونده در دادگاه بین المللی ندارد.

این مقام‌ها با بیان اینکه اگر ایران در دادگاه بین‌المللی شکایت نکند، باید از خیر دریافت خسارت خود بابت قرارداد با پاکستان بگذرد و چون ایران حدود ۲ میلیارد دلار در احداث خط لوله خود تا مرز پاکستان هزینه کرده، قطعا از این خسارت نخواهد گذشت. 

اگرچه ایران هنوز تصمیم خود را برای تشکیل پرونده علیه پاکستان در محاکم بین المللی اعلام نکرده است، اما مقامات پاکستانی بر این عقیده هستند که این کشور می تواند یک نبرد قانونی را برای تضمین حقوق خود در پروژه خط لوله گاز به پاکستان آغاز کند.

وزیر نفت پاکستان اخیرا به کمیته محاسبات عمومی (PAC) اطلاع داده که پاکستان به دلیل عدم شروع کار ساخت و ساز خط لوله در خاک خود، با خطر ادعای غرامت ۱۸ میلیارد دلاری ایران روبرو است.

منابع می گویند که نخست وزیر پاکستان به دنبال استفاده از قدرت خود برای یافتن راهی برای جلوگیری از یک جنگ قانونی است.

از نظر تاریخی، پاکستان و ایران روابط خوبی داشتند، به ویژه در دوران حکومت حزب مردم پاکستان.

در دوران ریاست جمهوری آصف علی زرداری، هر دو کشور قرارداد خرید گاز (GSPA) را امضا کرده بودند که پاکستان را موظف می کرد تا کار ساخت و ساز پروژه را آغاز کند. اکنون مقامات و کارشناسان می گویند که با توجه به وضعیت فعلی، "بیلاول بوتو زرداری" وزیر امور خارجه می تواند نقشی اساسی در دور کردن دو کشوراز یک نبرد حقوقی ایفا کند. بیلاول بوتو فرزند "بی نظیر بوتو" نخست وزیر فقید پاکستان است که اصلیتی ایرانی تبار داشت.

نگرانی پاکستان از احتمال شکایت 18میلیارد دلاری ایران

در گذشته، پاکستان نفت ایران را وارد می‌کرد، اما عرضه نفت ایران در سال 2010  و همزمان با آغاز تحریم های هسته ای علیه ایران متوقف شد، زیرا پالایشگاه‌های پاکستانی نتوانستند پرداخت‌های خود را انجام دهند. 

کارشناسان معتقدند دلیل اصلی این بود که ایالات متحده آماده نشان دادن انعطاف در موضع خود در مورد تجارت نفت و گاز بین پاکستان و ایران نبود.

پس از روی کار آمدن جو بایدن، پاکستان امیدوار بود که بتواند از ایالات متحده معافیت بگیرد تا کار روی این پروژه خط لوله را آغاز کند، اما این اتفاق نیفتاده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج