۱۲۹۴۰۵۸
۳۴۵۴
۳۴۵۴
پ

ویدئویی از عمق فاجعه در سرسبزترین استان کشور

مرکز دفن زباله منطقه انجیل‌سی‌ بابل در منطقه بابل‌کنار با گذشت بیش از ۲۰ سال انباشت زباله‌ها به بزرگ‌ترین معضلات منطقه تبدیل شده که به گفته اهالی روستاهای ‌منطقه، انواع بیماری پس از تاسیس دپوی زباله انجیلسی شیوع فراوان یافته است.

تسنیم: مازندران به عنوان سرسبزترین استان کشور سال‌هاست به علت سوءمدیریت درگیر معضل زباله است. فقط در منطقه جنگلی انجیلسی بابل‌کنار مازندران روزانه در حدود ۲۵۰ تا ۲۸۰ تن زباله از شهرهای بابل، زرگرشهر، گتاب، امیرکلا، گلوگاه و روستاهای مجاور جمع‌آوری و دفع می‌شوند. روستای انجیل‌سی در جنوب شهرستان بابل واقع است که روزانه صدها تن زباله به‌صورت غیربهداشتی در این منطقه دفن می‌شود و دفن غیربهداشتی زباله در این منطقه سبب بروز مشکلات زیادی برای اهالی این روستا و روستاهای همجوار شده است.

در بسیاری از استان‌های شمالی کشور به دلیل شرایط اقیلمی موجود و رطوبت زیاد، مشکلات زیست محیطی فراوانی وجود دارد که حالا با قرار گرفتن در نیمه دوم سال و فصل بارش‌ها، گستردگی‌ آلودگی‌ها و تخریب‌های زیست محیطی، افزایش نیز یافته است.

مردم روستاهای همجوار معتقدند جدا از خسارت‌های فراوان زیست محیطی به مراتع و جنگل‌های سرسبز این منطقه و نادیده‌گرفتن آسیب‌های انسانی، بسیاری از دام‌هایشان نیز در اثر استفاده از چراگاه‌ها و تغذیه زباله‌ها تلف شده‌اند و صدای اعتراض‌شان تاکنون به گوش کسی نرسیده است.

از سوی دیگر شیرابه‌ها به عنوان آلوده‌ترین سیال دنیا از محل دپو بدون انجام عملیات تصفیه خارج شده و به سمت جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی پایین دست می‌رود و از آنجا به رودخانه بابل‌رود و سپس به دریا راه پیدا می‌کند. به گفته اهالی روستاهای پایین دست این منطقه، بیماری‌های سرطانی در این روستا پس از تاسیس دپوی زباله انجیلسی  شیوع فراوانی داشته است.

مرکز دفن زباله منطقه انجیل‌سی‌ بابل در منطقه بابلکنار شهرستان بابل واقع شده و حدود ۲۳ سال قبل قرار بوده در آن مکان به صورت موقت و یکساله، زباله‌های شهر بابل به شرط کمپوست از اداره محیط زیست اخذ مجوز کرده ولی با گذشت بیش از ۲۰ سال انباشت زباله‌ها به بزرگ‌ترین معضلات منطقه تبدیل شده و یکی از دلایل بروز این مشکلات عدم رعایت مسائل بهداشتی در مکان دفن زباله است که اصلی‌ترین و اصولی‌ترین اقدامات در مرکز دفت زباله انجام نمی‌پذیرد.

به گفته اهالی منطقه زباله‌هایی که از ۲۰ سال قبل در انجیل سی بابل انباشت می‌شود باعث به وجود آمدن مشکلات زیست محیطی، آلودگی آب و خاک و حتی تلف شدن احشام مردم شده است.

حجت‌الاسلام محمد‌صادق اکبری رئیس کل دادگستری مازندران  با اشاره به آلودگی زیست محیطی  مرکز دفن زباله منطقه انجیل سی بابل گفت: طبق مصوبه ‌شورای حفظ حقوق بیت‌المال،‌ مهلت یکساله به استانداری مازندران داده شد تا به این وضعیت بد سایت دفن زباله پایان دهد در غیر این صورت طبق حکم قضایی اقدام خواهیم کرد.‌‌

حسین حیدرپور رئیس محیط زیست بابل می‌گوید محیط زیست برای دفن زباله در این منطقه به شرط کمپوست مجوز یک ساله داد، اما متاسفانه زباله روی زباله ریخته می‌شود و آهک‌پاشی اصلا صورت نمی‌گیرد و دفن عادی هم انجام نمی‌شود. این منطقه تبدیل به منبع تغذیه‌ای برای پرندگان شده است.

وی از شیرابه روان این مرکز دفن زباله به عنوان یکی از معضلات اساسی نام برد و ادامه داد: چون منطقه شیب به پایین دارد این شیرابه پس از سیراب شدن زمین جاری شده و سبب معضلات فراوانی شده است و مشکلات فراوانی برای مردم منطقه به وجود آورده است.

یکی از اهالی روستای هلی‌خال که ۲۰۰ خانوار در آن زندگی می‌کنند می‌گوید رودخانه‌ای که قبلا مردم از آن استفاده می‌‌کردند این ‌روزها حال و روز خوشی ندارد و همانطور که می‌بینید شیرابه زباله‌ها به جای آب از این رودخانه جاری شده است و وقتی از کنار این رودخانه عبور می‌کنید بوی این رودخانه به حدی آزاد دهنده است که امکان ندارد بتوانی تحمل کنی.

ویدئویی از عمق فاجعه در سرسبزترین استان کشور

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج