۱۲۹۷۱۲۵
۶۳۳۲
۶۳۳۲
پ

زلزله ترکیه، پاکستان و شاید تهران!

سالهاست درباره زلزله وحشتناک احتمالی تهران و عواقب احتمالی غیر قابل تحمل آن هشدار داده و هشدار می دهم.

خبرآنلاین-فریبرز ناطقی الهی: سالهاست درباره زلزله وحشتناک احتمالی تهران و عواقب احتمالی غیر قابل تحمل آن هشدار داده و هشدار می دهم. 

بارها بعد از زلزله ترکیه در جراید و مصاحبه ها از من سوال شد که آیا زلزله ترکیه روی گسل های ایران هم تاثیری دارد ؟ همه مکتوب است، عرض کردم بر اساس اینکه دو صفحه تکتونیکی متفاوت است با دانش امروز و اطلاعات فعلی باید بگویم نه ولی شاید بعد از چند مدت با اطلاعات بیشتر بشود رابطه ای معنی دار بین آنها پیدا کرد ؟ نه اینکه امروز تمامی این تجزیه و تحلیل های دقیق علمی را انجام داده و دارم ولی با زلزله بزرگ دیروز پاکستان و افغانستان کمی نگرانتر از قبل شدم ! و اما چرا ؟

زلزله ها در اثر سایش یا فشار صفحات لایه های زیرین زمین بر هم که ما به آنها صفحات تکتونیکی می گوییم رخ می دهد ؟ شکل زیر صفحات پیرامونی منطقه ایران را نشان می دهد. توجه بفرمایید که چند صفحه در پهنه ایران مشغول فعالیت هستند از ترکیه تا پاکستان و از روسیه و اروپا تا عربستان ! یعنی منطقه ایران بین این صفحات بزرگ زمین شناسی در حال تحمل فشار می باشد.

زلزله ترکیه، پاکستان و شاید تهران!

حال با زلزله های وحشتناک اخیر ترکیه در غرب کشور و این زلزله بسیار قابل ملاحظه در پاکستان و افغانستان در شرق ایران، بنده را به فکر درباره دو احتمال محتمل زیر سوق و راهنمایی می کند:

١- با این زلزله های خیلی بزرگ در دو صفحه کناری فشار داخل زمین تا حدودی از پهنه کشور ما کم شده و گسلهای درون کشور تا مدتی آرام خواهند گرفت ؟ یعنی صفحه ایران تحت تنش کمتری خواهد بود ؟

٢- این زلزله های مخرب در شرق و غرب کشور حاکی از انباشت مقدار زیادی انرژی در کل منطقه بوده و گسلهای ایران نیز برای آزاد سازی خود از تنش ها بزودی وارد فعل و انفعالاتی تحت عنوان زلزله های بزرگ تحریک خواهند شد ؟

هیچ مطالعه دقیقی روی اینکه کدام سناریو از دو مورد بالا احتمال بیشتری برای رخداد دارد در علم کنونی جهان وجود ندارد ولیکن در مورد بند-١ می دانیم در قبل چنین اتفاقی در پهنه های مشابه رخ نداده است ! لذا با یک قضاوت مهندسی ساده و با کمک گیری از مکانیک جامدات باید عرض کنم سناریو دوم کمی محتملتر بنظر می آید !

یعنی با توجه به زلزله ترکیه و پاکستان و تحت تنش بودن صفحه ایران میان چند صفحه کناری و سوابق تاریخی و مطالعات دقیق بر روی پهنه ایران باید منتظر یک زلزله بزرگ در ایران باشیم و این می تواند همان زلزله بزرگ تهران که سی و اندی سال است که درباره آن هشدار می دهم و عرض می کنم که به تاخیر افتاده و اگر رخ دهد تبعادت انسانی و وسعت تخریب آن وحشتناکتر از هر زلزله در تاریخ خواهد بود، باشد !

ما در زلزله تهران جای خطا نداریم مسئولین کشور آگاه باشند. از بیان چنین مطالبی در ابتدای سال نو خوشنود نیستم ولیکن می بینید که پاکستان و افغانستان حتی هند هم در روز اول نوروز زلزله مهیبی را تجربه کردند، لذا زلزله نه نوروز می شناسد و نه بهار و نه غیر، او تقویم خود را دنبال می کند، در مقالات قبل هم بارها اشاره کرده‌ام که امسال و سالهای اخیر می تواند برای ایران و دنیا حیاتی باشد. مسئولان محترم کشور به هوش باشند، مجدادا عرض می کنم جای خطا نیست !

 

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه و مدیریت بحران

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج