جاباما
۱۳۰۰۲۱۵
۱۹۱۸
۱۹۱۸
پ

کشورهای شاد و غمگین جهان کدامند؟

سه سال پس از ظهور کووید-۱۹، به نظر می‌رسد که جهان به طرز قابل ملاحظه‌ای متفاوت شده است.

ایسنا نوشت: سه سال پس از ظهور کووید-۱۹، به نظر می‌رسد که جهان به طرز قابل ملاحظه‌ای متفاوت شده است.

به نقل از ساینس، گزارش جهانی شادی ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که کشورهای شمال اروپا مطمئنا در مورد رفاه جمعیت خود به درستی کار می‌کنند و این امر به ویژه در مورد فنلاند صادق است که برای ششمین بار متوالی عنوان شادترین کشور جهان را به دست آورد.

بیش از ۱۰ سال از انتشار اولین گزارش شادی جهانی سازمان ملل می‌گذرد اما نسخه امسال به ویژه برجسته شده زیرا اولین موردی است که شادی جهانی را بعد از کاهش موارد همه‌گیری کووید-۱۹ ارزیابی می‌کند.

شاید شگفت‌انگیز باشد که این گزارش نتیجه می‌گیرد، سه سال گذشته مرگ و مشقت زیاد، بر شادی جهان تاثیری نداشته است. برخلاف همه موارد، تعدادی از معیارهای شادی در طول کووید-۱۹ ثابت مانده‌اند و برخی حتی بهبود یافته‌اند.

این گزارش نشان داد که جهان شاهد افزایش خیرخواهی در سال ۲۰۲۰ و به ویژه در سال ۲۰۲۱ بود حتی در سال ۲۰۲۲ که به نظر می‌رسد این روند متوقف شده اقدامات خیرخواهی بالاتر از سطوح قبل از همه‌گیری باقی مانده است.

پروفسور جان اف. هلیول، ویراستار این گزارش از دانشگاه بریتیش کلمبیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «متوسط شادی و رتبه‌بندی کشور ما، برای احساسات همچنین ارزیابی‌های زندگی، در طول سه سال کووید-۱۹ به‌طور قابل‌توجهی پایدار بوده است».

«تغییراتی که در رتبه‌بندی‌ها رخ داده، ادامه روندهای بلندمدت بوده مانند افزایش‌هایی که در رتبه‌بندی سه کشور بالتیک دیده می‌شود حتی در این سال‌های سخت، احساسات مثبت دو برابر احساسات منفی و احساسات حمایت اجتماعی مثبت دو برابر احساسات تنهایی قوی‌تر بوده است».

محققان، کشورهای سراسر جهان را بر اساس ۶ عامل پیچیده رتبه‌بندی می‌کنند؛ حمایت اجتماعی، درآمد، سلامت، آزادی، سخاوت و عدم وجود فساد. آنان همچنین دو معیار بدبختی را دنبال می‌کنند که حول محور جمعیتی است که ارزیابی‌های پایینی از زندگی و رتبه‌بندی پایینی از زندگی دارند.

پروفسور لارا بی. آکنین، مدیر آزمایشگاه کمک و شادی دانشگاه سایمون فریزر می‌گوید: «گزارش امسال بینش‌های جالب بسیاری را ارائه می‌کند اما یکی از مواردی که به نظر من به‌ویژه جالب و دلچسب شده مربوط به رفتارهای خیرخواهانه اجتماعی است. برای دومین سال است که می‌بینیم اشکال مختلف مهربانی روزمره مانند کمک به غریبه، کمک به امور خیریه و کار داوطلبانه، بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری است. همچنین نشان داده شده است که اعمال محبت‌آمیز هم منجر به شادی بیشتر می‌شود و هم از آن منشأ می‌گیرد.»

بر اساس این معیارها، کشورهای برتر عبارت بودند از: فنلاند، دانمارک، ایسلند، هلند، سوئد، نروژ، سوئیس، لوکزامبورگ، نیوزیلند، اتریش، استرالیا، کانادا، ایرلند، آمریکا، آلمان، بلژیک، جمهوری چک، انگلستان و لیتوانی.

در آن سوی طیف، افغانستان و لبنان در رتبه‌بندی کشورها با کمترین شادی قرار گرفتند.

این گزارش همچنین اولین گزارشی است که شادی اوکراین را از زمان تهاجم روسیه در فوریه ۲۰۲۲ ارزیابی می‌کند. همانطور که بدون شک انتظار دارید، جنگ تاثیر قابل توجهی بر این کشور داشته است.

یان امانوئل دی نیو، مدیر مرکز تحقیقات رفاه دانشگاه آکسفورد خاطرنشان کرد: «تاثیر مخرب جنگ برای همه مشهود است بنابراین ما نیز متوجه می‌شویم که رفاه در اوکراین ضربه واقعی خورده اما آنچه شگفت‌انگیز شده، این است که رفاه در اوکراین کمتر از سال ۲۰۱۴ کاهش یافته است زمانی که روسیه کریمه را ضمیمه خود کرد و این تا حدی به دلیل افزایش فوق‌العاده احساسات در سراسر اوکراین مشاهده شده که در داده‌های مربوط به کمک به دست آمده است».

در این رتبه‌بندی ایران در جایگاه ۱۰۱، عراق در مکان ۹۸ و کشورهای ترکیه، پاکستان و هند به ترتیب در رتبه ۱۰۶، ۱۰۸ و ۱۲۶ قرار گرفتند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج