۱۳۰۱۳۳۳
۳۲۶۳
۳۲۶۳
پ

در جریان سوءقصد در سلیمانیه چه گذشت؟

مقام‌های عراقی، ترکیه را عامل حمله پهپادی عصر جمعه به فرودگاه سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق معرفی کردند

اعتماد آنلاین: روز جمعه انفجاری شدید مناطق نزدیک به فرودگاه سلیمانیه در شمال عراق را لرزاند، هرچند ابتدا اطلاعاتی در مورد عامل این انفجار و مسوول آن منتشر نشد، اما ساعاتی بعد رسانه‌های امریکایی به نقل از مقام‌های آگاه تایید کردند که این حمله یک کاروان حامل نظامیان امریکایی و یک فرمانده ارشد نیروهای دموکراتیک سوریه، نیروهای کرد متحد امریکا در سوریه را هدف قرار داده‌ بود.

در جریان سوءقصد در سلیمانیه چه گذشت؟

این انفجار ساعت ۴ بعدازظهر به وقت محلی در کنار دیوارهای بیرونی فرودگاه سلیمانیه عراق رخ داد که هر چند باعث تلفاتی نشد، اما آتش‌سوزی بزرگی ایجاد کرد که ساعاتی بعد توسط ماموران آتش‌نشانی کنترل شد. مقام‌های عراقی تاکید کرده‌اند که این حمله توسط ترکیه و به وسیله پهپاد انجام شده است.

رییس‌جمهور عراق از ترکیه خواسته است تا به خاطر انجام این اقدام نظامی در خاک عراق عذرخواهی کند. با این حال ترکیه دست داشتن در این حمله را تکذیب کرده است. یک مقام وزارت دفاع ترکیه به خبرگزاری فرانسه گفته است: «نیروهای مسلح ترکیه چنین اقدامی انجام نداده‌اند.» دید‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به گروه‌های مخالف سوری و همچنین برخی منابع عراقی اعلام کردند که این انفجار به دلیل حمله پهپادی ترکیه برای ترور مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) بوده و وی از این سوء قصد جان سالم به در برده است.

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشته است که هدف این حمله کاروانی بوده است که در آن سه نظامی امریکایی و ژنرال مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه در آن حضور داشته‌اند. این حمله هیچ تلفاتی در پی نداشته است. ساعاتی بعد از این حمله، مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه با صدور بیانیه‌ای هر چند تایید نکرد که خودش هدف این حمله پهپادی بوده است، اما ترکیه را به انجام این عملیات متهم کرد.

نیروهای دموکراتیک کردستان نیز با صدور بیانیه‌ای ادعای حضور فرمانده این گروه در کاروان هدف قرار گرفته‌شده را «اخبار جعلی» توصیف کرده‌اند. مظلوم عبدی، فرمانده گروه نیروهای دموکراتیک سوریه، در پیامی که در توییتر منتشر کرد در این خصوص نوشته است: «ما به‌شدت هدف قرار دادن فرودگاه سلیمانیه توسط ترکیه را محکوم می‌کنیم. استمرار این تجاوزها در عراق و سوریه، نتایج جدی در منطقه بر جا خواهد گذاشت.»

ترکیه در گذشته چندین بار برای هدف قرار دادن فرماندهان و نیروهای مسلح کرد در شمال شرقی سوریه اقدام به استفاده از حملات پهپادی کرده است، اما این نخستین‌بار است که چنین حمله‌ای در عمق خاک عراق انجام می‌شود. ترکیه همچنین در چندین عملیات در سال‌های گذشته با استفاده از نیروی هوایی و زمینی خود به شمال عراق و سوریه حمله‌ور شده است و در حال حاضر بخش‌هایی از خاک سوریه را به بهانه مبارزه با گروه‌های تروریستی کرد در اشغال خود دارد.

سرهنگ جو بوچینو، سخنگوی فرماندهی منطقه مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) به وال‌استریت ژورنال گفته است: «می‌توانم تایید کنم که حمله به یک کاروان در سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق انجام شده است. در این کاروان نیروهای نظامی امریکایی حضور داشتند. هیچ تلفاتی وجود نداشت. ما در حال تحقیق در مورد این حمله هستیم.» مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای مسلح کرد در خاک سوریه است که در مبارزه با داعش در شمال شرق سوریه با امریکا همکاری کردند. دولت ترکیه این نیروها را شاخه‌ای از حزب ممنوعه کارگران کردستان (PKK) و تروریستی تلقی می‌کند و از امریکا خواسته است تا به همکاری خود با این نیروها پایان دهد و آنها را خلع سلاح کند. 

رییس‌جمهور عراق: ترکیه عذرخواهی کند

روز شنبه رییس‌جمهور عراق از دولت ترکیه خواست تا به خاطر عملیات نظامی علیه فرودگاه غیرنظامی سلیمانیه عذرخواهی کند. در بیانیه‌ای که دفتر ریاست‌جمهوری عراق منتشر کرده است اقدام ترکیه در نقض آشکار حاکمیت ملی عراق محکوم و تاکید شده است: «هیچ توجیه حقوقی برای ارعاب و به خطر انداختن امنیت غیرنظامیان به بهانه حضور نیروهای مخالف در خاک عراق وجود ندارد.» ریاست‌جمهوری عراق از آنکارا خواسته است که مسوولیت این اقدام را بپذیرد، رسما به خاطر اقداماتش عذرخواهی کند و چنین حملاتی را متوقف کند.

در این بیانیه همچنین از آنکارا خواسته‌شده است که مشکلات داخلی‌اش را از طریق گفت‌وگو با طرف‌های مرتبط حل‌وفصل کند. دفتر ریاست‌جمهوری عراق هشدار داده است که در صورت استمرار چنین حملاتی موضعی قاطعانه در قبال ترکیه اتخاذ خواهد شد. نیچروان بارزانی، ریاست اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما حمله به فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه را محکوم می‌کنیم و نگران پیامدهای این حمله هستیم.» به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است: «ما از تمام طرف‌ها می‌خواهیم به نقش خود برای تحقیقات درباره عامل این حمله عمل کنند و خویشتنداری خود را حفظ کرده و برخورد درستی با این حادثه و پیامدهای آن داشته باشند. به جای اتهام‌زنی باید برای حل دلایل آن تلاش کنیم.»

در این بیانیه تاکید شده است: «ما به تمام شهروندان اقلیم کردستان به ویژه شهر سلیمانیه اطمینان می‌دهیم که حمایت از امنیت و ثبات و معیشت آنها جزو اولویت‌های دولت اقلیم کردستان است و اجازه نمی‌دهیم به هیچ دلیلی نگران باشند.»

توقف پروازهای ترکیه به فرودگاه سلیمانیه

حمله به فرودگاه سلیمانیه در حالی اتفاق می‌افتد که خطوط هوایی ترکیش ایرلاین، چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرده‌بود به مدت سه ماه کلیه پروازهای خود را به فرودگاه سلیمانیه متوقف می‌کند. به گفته مقام‌های ترکیه منع پرواز به سلیمانیه به دلیل افزایش رابطه میان حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق و حزب کارگران کردستان (PKK) اتفاق افتاده است. اتحادیه میهنی کردستان، دومین حزب بزرگ اقلیم کردستان عراق، مسوولیت اداره سلیمانیه را بر عهده دارد.

میدل ایست‌آی به نقل از منابع آگاه نوشته است که پروازهای مستقیم میان سوریه و سلیمانیه، اجازه می‌دهد که نیروهای حزب کارگران کردستان بین عراق و سوریه جابه‌جا شوند. ترکیه حزب کارگران کردستان را یک گروه تروریستی تلقی می‌کند. ماه گذشته سقوط دو هلی‌کوپتر در سلیمانیه که باعث کشته شدن تعدادی از نیروهای منتسب به حزب کارگران کردستان شد، دلیل اصلی تصمیم ترکیه برای لغو پروازها به سلیمانیه اعلام شده است.

نیروهای دموکراتیک سوریه، نیروهای مسلح کرد متحد امریکا در سوریه اعلام کرده‌اند که در سقوط یک هلی‌کوپتر، ۹ نفر از نیروهای این گروه کشته ‌شده‌اند. آنکارا معتقد است که نیروهای دموکرات سوریه شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان است. هوال ابوبکر، استاندار سلیمانیه با صدور بیانیه تاکید کرده است که در گفت‌وگویی با سرکنسول ترکیه در اربیل از دولت ترکیه خواسته است تا در این تصمیم تجدید نظر کند و پروازها به فرودگاه سلیمانیه را از سر بگیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج